• 0

Innovatie voor de 3e wereld (auto 1800 euro)

De belangrijkste zin in het artikel: 'Als je nu een autofabrikant vraagt of er wat valt te verdienen aan een auto van 2.500 dollar luidt het antwoord 'nee'. Tot iemand het doet.'

 

Het kan blijkbaar, en als de een het doet, gaat de ander mee. Zo wordt er nog eens een markt opengebroken.

 

 

 

 

Nissan ontwikkelt auto voor 1.800 euro

De Japanse autofabrikant Nissan wil een auto ontwikkelen die niet meer dan 2.500 dollar moet kosten. Dat heeft chief executive officer Carlos Ghosn vorige week gezegd in Versailles.

De spotgoedkope auto is in eerste instantie bedoeld voor de markt van India. Een groep ingenieurs bekijkt de haalbaarheid van de doelstelling.

Ghosn boekt al grote successen in opkomende markten zoals Argentinië, India en Iran met het no-nonsense merk Dacia. Hij is topman van zowel Dacia's moeder Renault als Nissan.

 

Strijd

Alleen al voor de markt van India wordt een verdrievoudiging tot drie miljoen verkochte auto's in 2005 verwacht. Ghosn wil daar ook met het merk Nissan scoren. Met Nissan wil hij de strijd aanbinden met Suzuki dat daar met Maruti Udyog Ltdal een marktaandeel van 50 procent in India verwierf. Het Indiase staalconcern Tata verklaarde bovendien al eerder aan zo'n sportgoedkope auto te werken.

 

Trekauto

'Een concurrent in India werkt al aan een auto voor 2.500 dollar (1.800 euro)', aldus Ghosn. 'Die uitdaging neem ik heel serieus.' 'Als je nu een autofabrikant vraagt of er wat valt te verdienen aan een auto van 2.500 dollar luidt het antwoord 'nee'. Tot iemand het doet.'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als de behoefte aan $1800 auto's groot is, en je die rendabel kunt maken, zou je een slecht ondernemer zijn als je het naliet? Rentabiliteit gaat zich sraks heel anders vertalen als we de gaten moeten dichten die we nu aan het creeren zijn met ons fossiel barndstof gebruik.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit klinkt weer een beetje alsof het aan de ondernemers ligt dat er zo weinig milieuverantwoorde producten zijn.

UIteindelijk zijn het de consumenten die bepalen wat er aan producten leverbaar is, de ondernemer speelt daar op in.

 

 

Klopt: als je een weblog als treehugger bekijkt zie je ook dat bij voorbeeld in Amerika (het land wat reputatie heeft niet-milieubewust te zijn) er een grote groep consumenten is die naar verantwoorde producten vraagt. Die vraag komt in Nederland ook op gang. Nu is het nog de voorhoede vna odnernemers die zich er mee bezighoudt, en is er nog een groep die meewarig denkt 'daar zit niemand op te wachten'. Maar tien jaar geleden werd een rookverbod ops tations ook onmogelijk gehouden, en toen ik nog kind was zei iedereeen 'in Amerika rijden ze in grote auto's, maar in Europa gaat dat niet gebeuren'. Nee, en nu hebben we het over pc-hooft-tractoren.

 

Deze tendens begint langzaam, maar komt nu op stoom. Eerst werd greenchoice ook meewarig aangekeken, en nu smijt Eneco veel geld tegen een campagne voor ecostroom om een stukje van die markt terug te winnen. Geduld is een schone zaak....

Link naar reactie
  • 0

Vandaag heeft Tata motors het compacte $2500,- autootje gepresenteerd:de Nano.

 

Speaking at the unveiling ceremony at the 9th Auto Expo in New Delhi, Mr. Ratan N. Tata said, “I observed families riding on two-wheelers – the father driving the scooter, his young kid standing in front of him, his wife seated behind him holding a little baby. It led me to wonder whether one could conceive of a safe, affordable, all-weather form of transport for such a family. Tata Motors’ engineers and designers gave their all for about four years to realise this goal. Today, we indeed have a People’s Car, which is affordable and yet built to meet safety requirements and emission norms, to be fuel efficient and low on emissions.

 

...

 

The People’s Car, designed with a family in mind, has a roomy passenger compartment with generous leg space and head room. It can comfortably seat four persons. Four doors with high seating position make ingress and egress easy.

 

 

...

 

The People’s Car has a rear-wheel drive, all-aluminium, two-cylinder, 623 cc, 33 PS, multi point fuel injection petrol engine. This is the first time that a two-cylinder gasoline engine is being used in a car with single balancer shaft. The lean design strategy has helped minimise weight, which helps maximise performance per unit of energy consumed and delivers high fuel efficiency. Performance is controlled by a specially designed electronic engine management system.

 

bron: Tata motors press releases

 

foto's: Rajesh Babu's photostreeam op Flickr

2182730608_b930c8bdb9_m.jpg.ec2f63bfd05899a123277af501ad9f1d.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ah, hij is er :)

 

Lelijker dan ik voor mogelijk kon houden, maar ik ben wel erg benieuwd of het een beetje gaat verkopen. Het zou best kunnen aanslaan, tijdens een regenbui zit je in zo'n ding toch beter dan op een motorfiets.

 

Alleen heb ik zo mn twijfels hoe goed hij gaat rijden op slechte wegen... met die minuscule bandjes en en ground clearance waar nog geen colablikje onderdoor past zou dat een drama kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Ah, hij is er :)

 

Lelijker dan ik voor mogelijk kon houden, maar ik ben wel erg benieuwd of het een beetje gaat verkopen. Het zou best kunnen aanslaan, tijdens een regenbui zit je in zo'n ding toch beter dan op een motorfiets.

 

Alleen heb ik zo mn twijfels hoe goed hij gaat rijden op slechte wegen... met die minuscule bandjes en en ground clearance waar nog geen colablikje onderdoor past zou dat een drama kunnen worden.

 

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit ding met auto kenteken mag rijden, volgens mij zijn de scooter-autotjes hier in NL nog veiliger..

Link naar reactie
  • 0

Bedenk dat deze karretjes niet voor westerse landen zijn, maar voor gebieden waar het gemiddelde vehikel niet bepaald roadworthy is. Veel gevaarlijker dan pakweg een fiat uit 1980 waar de deuren spontaan uitvallen is het natuurlijk niet, en dat zie je in de wat armere aziatische landen nog genoeg op straat.

 

In europa mag zo'n wagentje denk ik sowieso de weg niet op - teveel emissie, teveel lawaai, noem maar op.

Link naar reactie
  • 0

Het autootje doet mij ook meer denken aan een brommobiel dan aan een volwaardige vier wieler. Een moderne riksja met motor.

 

Het heeft er wel wat van zeg, maar dat vind ik ook wel gelden voor karretjes als vw fox en dergelijke.

 

Overigens wel grappig, ik ben een keer tamelijk per ongeluk terecht gekomen in een tuk-tuk 'fabriek'... die dingetjes worden gewoon met de hand in elkaar gezet van plaatstaal, buizen, canvas en ongeveer driekwart van een brommer of motorfiets. Het zou me niet verbazen als het uiteindelijk goedkoper blijkt ze te maken aan de lopende band zoals deze tata.

 

Ben wel benieuwd of ik ze een keer op vakantie tegenkom als taxi - lijkt me lachen :)

Link naar reactie
  • 0

 

Als ze hem nog ietsje smaller maken, voldoet het volledig aan de behoefte in de ochtend spits waar toch meestal maar één persoon in een auto zit en kunnen we van een 4 baans weg eenvoudig een 8 baans maken door een streep in het midden van de banen te trekken :-) Al zouden we het al maar met twee banen doen.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nouja, in de doelgroep-landen voor deze karretjes gebruikt men meestal de weg al vrij efficient - die strepen tussen de rijstroken zijn meestal alleen decoratie. Dat dat zelfs geldt voor de streep tussen de rij-richtingen is dan weer leuk om de toeristen een beetje scherp te houden.

 

Voor promotionele doeleinden in europa wordt lastig denk ik, aangezien je er echt de openbare weg niet mee op mag. Misschien grappig om daar de veraf gelegen gates op schiphol te rijden?

Link naar reactie
  • 0

...aangezien je er echt de openbare weg niet mee op mag....

 

Milieu- en veiligheidsexperts maken zich intussen zorgen over de komst van de Nano en andere goedkope auto's. Als die al net zo veilig zijn als gewone wagens, dan zullen ze door hun succes de Indiase wegen doen dichtslibben en in elk geval voor een hoop extra uitstoot zorgen. Tata zelf hield vandaag op een autobeurs in New Delhi vol, dat zijn lovebaby aan alle lokale en Europese milieu-eisen voldoet en een op 20 verbruikt.

 

Ik vraag me af of je er niet de weg mee op mag. Hij zal geen sterren krijgen in de euro-NCAP-crashtest (tenzij je een papieren zakdoek op het dashboard legt, dan krijg je er één), maar Tata lijkt er van overtuigd dat hij hiermee aan alle europese eisen voldoet.

 

 

Een auto van 2500 dollar die tientallen miljoenen Indiërs auto-mobiel zal maken. Tot grote zorg van milieu-vorsers.

 

Typisch de milieuactivisten: heel Europa rijd auto, heel Amerika rijdt een dikke nvervuilende auto, en als India in een gemotoriseerde paraplu gaat rijden maken ze zich 'grote zorgen'. Een opkomende industrie als India heeft toch net zo veel recht om in auto's te rijden als de oude economiën? IK ben heel erg voor groen, maar ook liberaal genoeg om een ander zijn autootje te gunnen. Snorfietsen zijn pas vervuilend omdat ze niet efficient mogen lopen in verband met snelheidsbeperkeingen, afschaffen die handel!

Link naar reactie
  • 0

mag idd niet:

 

Rekensom

 

Een simpele rekensom leert volgens de Bovag dat de auto niet in Nederland zal worden toegelaten. Nieuwe auto's moeten volgens Nederlandse richtlijnen een ABS-remsysteem en air-bags hebben.

 

 

Wat is de definitie van een nieuwe auto?

 

Stel dat ik zo'n karretje van 1 maand oud importeer met 1000 km op de teller? Importeer ik dan een occasion?

 

(De bottleneck zit misschien in het al-of-niet krijgen van een typegoedkeuring bij de RDW?)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het zal inderdaad op de typegoedkeuring hangen.

 

Als deze auto al voor de strengere eisen had bestaan en destijds was goedgekeurd, dan zou je hem wellicht als occasion mogen importeren zelfs al is hij geproduceerd naar aanscherping van de eisen.

 

Maar zeg nou zelf, je wilt je in zo'n karretje als dat toch ook niet in het nederlandse verkeer begeven? Als er iemand met een normale auto met pakweg 50 tegenop vliegt ben je zwaar de sigaar, niet alleen bij gebrek aan airbags maar gewoon door de te lage massa... dat loopt waarschijnlijk net zo slecht af als in een normale auto geschept worden door een stadsbus.

Link naar reactie
  • 0

Een auto van 2500 dollar die tientallen miljoenen Indiërs auto-mobiel zal maken. Tot grote zorg van milieu-vorsers.

 

Typisch de milieuactivisten: heel Europa rijd auto,

 

Dat is helemaal geen probleem, sterker nog, voor Europa zal het juist een klein beetje luchtvervuiling tegengaan.

De olieindustrie draait op maximale capaciteit, alleen wat probleemlanden doen dat niet. Met andere woorden, als de vraag groter wordt dan het aanbod dan zal er een prijsstijging komen net zolang tot het voor dat moment weer in evenwicht is.

 

Ik vraag me al die tijd al af waarom de regering zo druk is met het aanleggen voor filewegen voor forensen terwijl die straks hun autootje liever laten staan omdat de brandstof wel een beetje duur wordt.

Link naar reactie
  • 0

Of je in zo'n Tata rijdt of in zo'n brommobiel dat zal qua veiligheid weinig verschil maken. Veiligheid in het verkeer is sowieso een vreemd thema. Misschien is rijden in een Tata wel veiliger als rijden op een scooter/motor? Ook het eigen gedrag van een bestuurder lijkt mij een grote impact te hebben op de veiligheid.

 

Het is natuurlijk sowieso al een geinig reclameobject. Ook het thema of het wel of niet mag levert al een hoop bekendheid op (vergelijk het met de discussie over de Segway). Alleen al de teletubbie-achtige naam Tata .... hoe fout kun je het krijgen? Ik zie het helemaal zitten in dat karretje. Dus als iemand zich geroepen voelt om de Tata naar Nederland te halen, ik doe graag mee. Misschien een leuk collectief, cooperatief HL-initiatief?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.