• 0

contracten met cursusleiders?

Gast Verwijderd account

Ik ben bezig met de opstart van een eenmanszaak. Wat betreft het juridisch gedeelte sta ik helaas nog voor een raadsel. Ik denk op dit moment aan de volgende contracten die nodig zijn:

 

In essentie zal ik klanten leveren aan cursusleiders, zodra er vraag is vanuit de klant. De relatie met cursusleiders vereist dus een contract. De cursusleiders zijn privepersonen, geen bedrijven. Het zal niet zo zijn dat ik cursusleiders in dienst neem, ik lever aan alleen aan als een klant zich meldt. Maar wanneer dan een cursus georganiseerd moet worden, moet een ingeschakelde cursusleider natuurlijk wel betaald worden. Wat voor contract heb ik hierbij nodig en hoe kan ik daar het beste aan komen?

 

Dezelfde vraag geldt voor het volgende punt; de cursus zal soms ook een uitstapje bevatten. Je weet echter nooit of dan iets gebeurd, dus is een contract nodig waarin de klant alle aansprakelijkheid op zich neemt? (net zoals wanneer je gaat paintballen, moet je ook iets ondertekenen als klant).

 

Ten slotte betaalt de klant mij voor de cursus, dit wil ik voor aanvang van de cursus laten gebeuren. Wat voor contract is er nodig voor een dergelijke betaling, en wat als een klant ontevreden is over de doorgelopen cursus?

 

Ik heb dus nagedacht over de punten die ik in wil dekken, maar weet niet hoe of wat. Graag jullie advies, ook wanneer jullie extra punten kunnen aangeven zijn deze zeer welkom!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

De cursusleiders zijn privepersonen, geen bedrijven.

 

Licht dat eens wat nader toe...

 

Ik bedoel mensen die een cursus kunnen geven, maar daar niet een eenmanszaakje oid voor hebben om dat te doen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Hoe komen die mensen aan de deskundigheid om les te geven aan medewerkers van bedrijven?

 

door opleiding/ervaring. Wie weet meer over contracten?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik probeer slechts het pad te effenen voor een expert, want je geeft niet zoveel info. Je gaat maw ervaren professionals inzetten die als prive-persoon trainingen geven aan bedrijven waar jij voor bemiddelt. Waarom zouden daar niet de normale regels voor freelancers (VAR) voor gelden?

 

Nu laat ik het aan de experts over, dan kunnen jullie het over contracten hebben.... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Sorry nu ik het overlees kwam het wat kortaf over... het wordt wel gewaardeerd hoor Twalevel ;)

 

Maar het is een opzet in essentie. Niet helemaal wat het wordt, maar wel een wat sprekender voorbeeld:

 

Stel: een jonge wiskundestudent met uitmuntende cijfers gaat via mijn bedrijf zo af en toe een enkel bijlesje geven. Daar kan 1x in de maand vraag naar zijn, maar het kan ook slechts 1x in de maand gebeuren. Stel we willen dit wel gewoon officieel doen, maar de wiskundestudent heeft geen behoefte aan het bijhouden van administratie, jaarrekening (wat een freelancer moet). Bij 1x per jaar is dat ook niet nodig. Wat is dan een optie?

Link naar reactie
  • 0

Stel we willen dit wel gewoon officieel doen, maar de wiskundestudent heeft geen behoefte aan het bijhouden van administratie, jaarrekening (wat een freelancer moet). Bij 1x per jaar is dat ook niet nodig. Wat is dan een optie?

 

Als het kleinschalig of incidenteel is, kan de wiskundestudent het als freelancer doen en zijn inkomsten opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden". De administratieve verplichtingen zijn dan minimaal. Als opdrachtgever kun je dit geloof ik ook aanmelden bij de belastingdienst.

 

Het alternatief is hem salaris uitbetalen en loonheffingen inhouden, al dan niet via een payrollservice.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met de opstart van een eenmanszaak. Wat betreft het juridisch gedeelte sta ik helaas nog voor een raadsel. Ik denk op dit moment aan de volgende contracten die nodig zijn:

 

In essentie zal ik klanten leveren aan cursusleiders, zodra er vraag is vanuit de klant. De relatie met cursusleiders vereist dus een contract. De cursusleiders zijn privepersonen, geen bedrijven. Het zal niet zo zijn dat ik cursusleiders in dienst neem, ik lever aan alleen aan als een klant zich meldt. Maar wanneer dan een cursus georganiseerd moet worden, moet een ingeschakelde cursusleider natuurlijk wel betaald worden. Wat voor contract heb ik hierbij nodig en hoe kan ik daar het beste aan komen?

 

[titel aangepast - mod]

 

Er zijn een aantal manieren waarop een contract tussen opdrachtgever, bemiddelaar en een cursusleider tot stand kunnen komen. De grote vraag is, welke rol wil de bemiddelaar vervullen en hoeveel risico wil deze lopen. Bij incidentele opdrachten is het risico beperkt, maar wanneer de bemiddelaar als spin in het web fungeert, frequent gebruik maakt van dezelfde krachten/cursusleiders en alle verbintenissen tussen partijen via de bemiddelaar lopen, dan loopt de bemiddelaar veel risico. Niet in de laatste plaast voor wat betreft het fictieve dienstverband met de cursusleiders.

 

Om risico's voor wat betreft aansprakelijkheid, incasso, belasting en premieplichten tot een minimum te beperken moet een bemiddelingsbureau er eigenlijk voor zorgen dat zij alleen maar als administratiekantoor fungeert en de relaties tussen partijen zoveel mogelijk rechtstreeks worden aangegaan tussen opdrachtnemer en opdrachtgever. Voor de bemiddelaar vergt dit dus enerzijds een goede overeenkomst met de individuele cursusleiders en anderzijds een overeenkomst tussen cursusleider en opdrachtgever. Daarnaast dient er een voorziening te worden getroffen met de opdrachtgever om te voorkomen dat deze onder de duiven van de bemiddelaar gaat schieten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Om risico's voor wat betreft aansprakelijkheid, incasso, belasting en premieplichten tot een minimum te beperken moet een bemiddelingsbureau er eigenlijk voor zorgen dat zij alleen maar als administratiekantoor fungeert en de relaties tussen partijen zoveel mogelijk rechtstreeks worden aangegaan tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.

 

Maar OP zei: "Tenslotte betaalt de klant mij voor de cursus". Dat wijst eerder op een opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie tussen OP en cursusdeelnemer.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Maar OP zei: "Tenslotte betaalt de klant mij voor de cursus". Dat wijst eerder op een opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie tussen OP en cursusdeelnemer.

 

Ojnwijs bedankt voor het meedenken. En het klopt Edward, het is van belang dat de klant betaalt aan het bemiddelingsbureau en niet direct aan de cursusleider/lesgever. Kunnen jullie me misschien een indicatie geven waar ik meer informatie kan inwinnen voor het hoe of wat bij zo'n opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie ? Hetgeen ik geoogled heb komt het meest in de richting van Overeenkomst van Opdracht lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

De overeenkomst tussen klant en bemiddelaar is inderdaad een overeenkomst van opdracht. De grote vraag is, hoe komt de relatie tussen cursusleider en cursusdeelnemer tot stand. Of betaalt de cursusdeelnemer alleen maar voor de bemiddeling? Ik neem aan dat je de bemiddelaar ook de cursusfee incaseert?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De overeenkomst tussen klant en bemiddelaar is inderdaad een overeenkomst van opdracht. De grote vraag is, hoe komt de relatie tussen cursusleider en cursusdeelnemer tot stand. Of betaalt de cursusdeelnemer alleen maar voor de bemiddeling? Ik neem aan dat je de bemiddelaar ook de cursusfee incaseert?

 

Bedankt voor je advies tot nu toe! Heb er echt veel aan.

En inderdaad, als bemiddelaar willen we er ook aan verdienen. De relatie tussen klant en cursusleider zal van korte duur zijn (hoogstens 4 lessen). Daarom is het de bedoeling dat de cursusdeelnemer naar ons komt voor de les die de deelnemers wenst en ons daarvoor betaalt. Daarbij zit de fee uiteraard al inbegrepen. Wij matchen daar een cursusleider aan. Deze wordt op zijn beurt weer door ons betaald.

 

Zeg maar zoals het op de volksuniversiteit ook zou gaan, je betaalt als deelnemer de volksuniversiteit voor een cursus, zij betalen de cursusleider weer. Alleen gaat het in dit geval om individuele, korte cursussen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.