• 0

Als vennoot genieten van winst uit VOF

Samen met mijn compagnon ben ik eigenaar van een VoF (allebei 50%). Mijn compagnon werkt fulltime in het bedrijf; ik heb een volledige aanstelling elders en werk een aantal uren per week in het eigen bedrijf. Ik begrijp dat de vennoten geen salaris uit de VoF halen maar van de winst van het eigen bedrijf genieten. Eigenlijk neem je dus een voorschot op de winst. Voor dit jaar (2007) verwachten we een omzet van 63.000; de kosten zullen ca. 27.000 bedragen. Betekent dus een winst van 36.000. Mijn compagnon onttrekt elke maand uit de VoF 2100; ik 3500. Probleem alleen is dat je nu al uit het bedrijf geld aan het onttrekken bent omdat je verwacht dat je winst gaat maken. Maar er kan natuurlijk van alles fout gaan; wat als 1 groot project niet doorgaat of niet betaald wordt en het bedrijf veel minder of zelfs geen winst maakt; hoe moet je dan die maandelijke onttrekkingen zien? M.a.w.: in januari 2007 ben je jezelf al winst aan het uitkeren die in de komende 11 maanden nog gerealiseerd moet worden.

 

Mijn vragen:

 

- Over de winst van het bedrijf moet belasting betaald worden. Met welk percentage kun je het beste nu al rekenen om begin 2008 deze belasting te kunnen betalen? Dus: mijn vennoot ontvangt 2100 per maand; we reserveren daarvan alvast 42 of 30%?

- De fiscus heeft mij over 2006 voor 50% van de nettewinst aangeslagen. Probleem alleen is dat ik geen 50% van de nettowinst ontvangen heb als vennoot maar slechts 15%; mijn compagnon 85%. Door mijn andere aanstelling moet ik nu belasting over 2006 gaan betalen terwijl mijn compagnon een teruggave ontvangt. In mijn ogen ontvangt hij van de belastingdienst het geld terug dat ik teveel betaald heb (hij wordt immers aangeslagen voor slechts 50% van de winst en niet voor 85%). Is er een manier om deze verhouding ook bij de aangifte door te voeren zonder dat je als vennoten in je VoF-contract deze percentages gaat aanpassen?

- De hele constructie van genieten van winst uit de VoF begrijp ik niet goed: hoe kun je nu al het hele jaar al een voorschot uit de winst opnemen die uberhaupt nog gerealiseerd moet worden? Wat als het bedrijf door een incident aan het einde van het jaar opeens verlies draait? Dan heb je als vennoot toch al van de winst genoten die er dan niet meer is? Hoe ziet de fiscus dit?

- Is het daarom verstandig om de VoF te veranderen in een BV?

 

Bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dirk,

 

Dit zijn vragen die lastig te beantwoorden zijn. Over het gebruik van een VOF is al het nodige geschreven op het forum, dus misschien dat je via de zoekfunctie nog het een en ander aan informatie kan vinden.

 

- Over de winst van het bedrijf moet belasting betaald worden. Met welk percentage kun je het beste nu al rekenen om begin 2008 deze belasting te kunnen betalen? Dus: mijn vennoot ontvangt 2100 per maand; we reserveren daarvan alvast 42 of 30%?

 

Ieder van de vennoten moet zelf voor betaling van de belasting over zijn winst zorgen. De belasting is niet afhankelijk van de maandelijkse onttrekking, maar van de vennoot's uiteindelijke, totale winst over het jaar, en natuurlijk eventuele andere inkomsten en aftrekposten. Wanneer het geld al beschikbaar is, kun je een voorlopige aanslag vragen. Dan betaal je maandelijks alvast belasting, zodat je niet ineens een jaar later met een grote betaling in een keer wordt geconfronteerd. Bovendien scheelt dit de heffingsrente, die je vanaf halverwege het jaar verschuldigd bent (en nu 5% bedraagt). De belasting wordt individueel geheven, dus iedere vennoot kan dit voor zichzelf beslissen/inschatten.

 

- De fiscus heeft mij over 2006 voor 50% van de nettewinst aangeslagen. Probleem alleen is dat ik geen 50% van de nettowinst ontvangen heb als vennoot maar slechts 15%; mijn compagnon 85%. Door mijn andere aanstelling moet ik nu belasting over 2006 gaan betalen terwijl mijn compagnon een teruggave ontvangt. In mijn ogen ontvangt hij van de belastingdienst het geld terug dat ik teveel betaald heb (hij wordt immers aangeslagen voor slechts 50% van de winst en niet voor 85%). Is er een manier om deze verhouding ook bij de aangifte door te voeren zonder dat je als vennoten in je VoF-contract deze percentages gaat aanpassen?

 

Wat voor winstverdeling heb je in het contract afgesproken? Je bent voor 50% eigenaar, maar blijkbaar houden jullie ook rekening met de hoeveelheid ingebrachte arbeid. Dat is logisch, zeker als de een veel meer werkt dan de ander. Afhankelijk van wat afgesproken is, kom je meestal de volgende winstverdeling tegen:

- vast percentage "rente" over het saldo op de kapitaalrekening;

- vergoeding voor ingebrachte arbeid;

- overwinst - die zal dan bij jullie waarschijnlijk 50/50 verdeeld zijn.

 

Deze onderdelen vormen samen de winst en kan dus tot een andere verdeling leiden dan de eigendomsverhouding. De Belastingdienst zal dit gewoon volgen - mits jullie samen natuurlijk 100% aangeven.

 

- De hele constructie van genieten van winst uit de VoF begrijp ik niet goed: hoe kun je nu al het hele jaar al een voorschot uit de winst opnemen die uberhaupt nog gerealiseerd moet worden? Wat als het bedrijf door een incident aan het einde van het jaar opeens verlies draait? Dan heb je als vennoot toch al van de winst genoten die er dan niet meer is? Hoe ziet de fiscus dit?

 

Op zich neem je geen voorschot op de winst, want die komt je rechtstreeks toe. Het bedrag wat je opneemt, komt in mindering op je kapitaalrekening bij de VOF. De winst die uiteindelijk wordt gemaakt, wordt (in beginsel) op die kapitaalrekening bijgeplust. Als je meer onttrekt dan dat jouw winstaandeel uiteindelijk is, zal het saldo op je kapitaalrekening aan het einde lager zijn, of zelfs negatief. In het laatste geval leen je dus in feite van de VOF, oftewel van je medevennoot. Uiterlijk bij ontbinding van de VOF zal het saldo dan weer aangevuld moeten zijn, anders houdt je medevennoot (of de bank/andere schuldeiser, als zijn kapitaalrekening ook negatief staat) een vordering op jou. De onttrekking aan de VOF wordt dus niet als winst gezien. (en je moet dus ook belasting betalen over winst die je niet onttrekt, maar op je kapitaalrekening bijschrijft).

 

- Is het daarom verstandig om de VoF te veranderen in een BV?

 

Ik zou die beslissing niet van deze vragen af laten hangen. Er zijn wel fiscale en niet-fiscale redenen om wel of niet om te zetten in een BV. Dat is een persoonlijke keuze, waar ook al veel over is geschreven op dit forum.

 

Ik hoop dat je hiermee verder komt.

 

Groeten,

 

Ronald

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het niet helemaal.

Je zegt minder uren te steken in het bedrijf maar meer geld te ontrekken aan de rekening.

Daarna zeg je dat je een 50/50 rekening hebt en weer dat je minder geld ontrekt dan je partner maar meer belasting betaald.

 

Lees ik het nu verkeerd?

www.soesannawerkt.nl

Bedrijfsondersteuning en personeelsbemiddeling.

 

Op 2 januari opening en website online!

Link naar reactie
  • 0

Betekent dus een winst van 36.000. Mijn compagnon onttrekt elke maand uit de VoF 2100; ik 3500.

 

Mijns inziens is jullie onttrekking veel te hoog naargelang het resultaat. Jullie zullen flink interen op jullie eigen vermogen. Ik zou de maandelijks onttrekking om van te leven drastisch verlagen!!

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Lees voor 3500 350. Dit geeft onttrekkingen van 2100 (circa 85%) en 350 (circa 15%). Ook als 3500 op jaarbasis bedoeld wordt, tegen 2100 per maand dan komt netto de genoemde verdeling ook vast weer aardig in zicht.

 

Topic is overigens in mei gestart, ik mag hopen dat e.e.a. inmiddels duidelijk is voor starter. De nieuwe reacties leveren weinig bijdrage naar mijn mening.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.