• 0

Holding.. stichting... BV

Beste HL'ers,

 

Kort vraagje;

 

Ik ben sinds een half jaar werkzaam binnnen het bedrijf van mn vader. De beste man loopt aardig op leeftijd en heeft besloten dat hij varen zo zachtjes aan leuker vind dan hard werken net als alle aanverwante personeelsproblemen. de firma bestaat uit een Holding met daarin op dit moment 4 BV'S waarvan 1 LTD. Gezien de behoorlijke hoeveelheid mensen die op dit moment afhangkelijk zijn van het bedrijf (lees: eten kinderen hypotheek etc etc) voelt mn vader de verantwoordelijkheid om de continueiteit te waarborgen op het moment dat hij eventueel overlijd. Ik ben de oudste van zijn drie kinderen en wettelijk gezien zijn we dus erfgenamen van het hele spul.

 

Mn ouwe heer wilt nu een stichting opzetten met daarin 5 leden. Ik treedt op namens alle erfgenamen en met zn alleen moet voorkomen worden dat na zijn overlijden het bedrijf verkeerd bestuurd of verkocht wordt. (afgezien van het feit dat ik die INTENTIE absoluut niet heb (verkoop), wilt mn vader toch de garantie aan werknemers afgeven)

 

Op langere termijn voorzie ik echter problemen omdat ik persoonlijk gezien vaak andere ideen heb op commercieel en technisch vlak dan de oudere garde. (met name op het gebied van innovatie & marketing)

 

zoals bekend dient het doel van een stichting niet per definitie winst maken te zijn terwijl dat in onze BV'S 200% wel het geval is! ik weet ook bijna zeker dat een x aantal leden alleen voor ogen hebben hoe zij er persoonlijk op financieel vlak beter van worden....

 

Ik wil graag in de toekomst zelfstandig kunnen ondernemen en mn eigen strategieen bepalen....

 

wat is het "gevaar" als de stichting een feit wordt en ik later eventueel als eigenaar/DGA de stichting op wil heffen?

 

Bij vorbaat dank!

 

MVG

 

Bart

 

ice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is dit misbruik van de rechtsvrm stichting: daar is die rechtvorm helemaal niet voor bedoeld, als boven bv's staand. In plaats daaarvan kun je veel beter de aandelen verdelen, die zijn nog overdraaagbaar. Een bestuurder in een stichting is niet overdraagbaar, maar wel uitwisselbaar. Het gevaar: het stichtingsbestuur kan alleen over de opheffing van d estichting beslissen, niet jij alleen. Dus het gevaar lijkt me wel duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot NONEX.NL beweert, kan de geschetste situatie wel degelijk. Deze wordt vorm wordt vaak gebruikt bij een stukje financiele planning (bij overleiden wordt nu een andere bestuurder aangesteld in de stichting zonder dat er waarde van bezit (lees succesie afgedragen) moet worden overgedragen). Ook kan deze vorm een de grilligheid van de aandeelhouders beperken en eventueel medewerkers mee laten participeren in de onderneming zonder zeggenschap.

 

Mijn enige advies in deze is om eens contact op te nemen met de accountant/adviseur/boekhouder van jouw vader en jouw eigen boekhouder/adviseur/accountant (als dit dezelfde is, wordt het misschien eens tijd voor een ander, want anders kan er een belangenconflict gaan ontstaan) en laat beide partijen hun visie over het geheel geven. Zij zullen een completer beeld hebben van de situatie dan dat je nu schets en kunnen dan ook jou voorzien van een beter advies.

 

Succes met wikken en wegen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Een stichting is prima geschik om een bedrijf over te laten gaan op de erfgenamen. Het goede doel van de stichting is namelijk de erfgenamen. Maar dat is vooral een fiscale/juridische constructie.

 

Zakelijk lijkt het me echter helemaal niet handig. De stichting wordt aandeelhouders, maar de stichtingsbestuurder benoemen zichzelf en ook de directie van de vennootschap(pen). Jij als oudste zoon kunt regeren bij de gratie van de anderen.

 

Hetzelfde geld als de aandelen verdeeld worden over alle erfgenamen. Dat heb je hetzelfde probleem.

 

Het beste is, als je vader (voor zijn dood) een opvolger kiest en die zijn vetrouwen geeft. Een (klein) deel van de aandelen kan in een stichting voor het personeel en de overige erfgenamen gestopt worden en de rest wordt "verkocht" aan de opvolger. Betaling kan voor een deel met een schuldbekentenis. Als je vader overlijd bevat de boedel geld en een schuldbekentenis, die over de erfgenamen verdeeld moeten worden.

 

Ik vraag me af of ge door je vader gewenste continuïteit beter gedient is met het niet maken van een keuze. Ik denk het niet. Een bedrijf moet besluitvaardig geleid kunnen worden, anders gaat het mis.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het ook in jouw belang is dat er geen onrust ontstaat onder de werknemers. Dit is nl funest voor de sfeer in het bedrijf, de productiviteit en zal uiteindelijk ook zijn uitwerking hebben op klanten/toeleveranciers. Je zou ook eens kunnen kijken naar het deelgenoot maken van werknemers die al lange tijd in het bedrijf zitten. M.a.w. een soort werknemersparticipaties, mét stemrecht. Breng eea onder in een aparte rechtspersoon waar je zelf ook weer de meerderheid in hebt (om te voorkomen dat besluitvorming zou staken). Bij een eventuele verkoop zouden die werknemers dan ook meeprofiteren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.