• 0

Consignatie verkoop of wellicht iets anders...?

Een goede klant van mij benaderde mij in 2006 met een zeer verveldende vraag: hij is ongeneeslijk ziek en hij wil graag dat ik zijn familie help, na zijn overlijden, met de verkoop van zijn verzameling modelauto's.

 

Gisteravond ben ik met een goede vriend bij deze klant wezen kijken om een indruk te krijgen van de verzameling, de omvang en de kwaliteit van de modellen.

 

Ik heb er een nacht over wakker gelegen en kom er nog niet uit.

Het betreft een partij van zo'n 3000 modellen in zeer verschillende staat: 'niets waard' (50 Eurocent) tot Dinky's met doosje (zeg, E 100,-)

Mijn indruk is dat zo'n 1000 modellen in de eerste categorie vallen, en de rest in 'goed verkoopbaar'.

 

Om dit eerlijk te doen, moet je alles catalogiseren, en er per model een waarde aan hangen om zo tot een eerlijke totaalprijs te komen. Dit kost veel tijd, mede omdat er een aantal modellen bij zitten die niet vaak op de markt komen en het lastig is om er een reeele waarde aan toe te kennen.

Uiteraard wil de klant er een goede prijs voor hebben, maar ik moet toch ook m'n marge plus BTW erbij zetten om het voor mij interessant te houden.

 

Om alles in één keer over te nemen, moet je

of een groot risico nemen en een bedrag noemen,

of er een dag aan besteden en flink gaan sorteren om zodoende een beter inzicht te krijgen in de samenstelling van de verzameling

 

Een andere optie is om in consignatie te gaan verkopen: wij nemen de partij mee, zorgen voor de catalogus + waarde bepaling (VERKOOP! Prijs) en spreken een percentage af wat bij verkoop wordt overgemaakt aan de erfgenamen.

 

Oh, de laatste moeilijkheid is dat 'de goede vriend' beschikt over ruimte voor opslag en tijd. Echter, hij doet dit niet professioneel (geen BTW nr etc) en moeten wij dus zeer goede afspraken maken hoe het fiancieel tussen ons geregeld gaat worden.

Ik heb hem wel heel hard nodig bij dit project, alleen kan ik het zeker niet redden.

 

Zoals je ziet, ik kan hier wel wat praktische tips gebruiken...

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Biedt jouw website reeds de mogelijkheid tot verkoop van particuliere collecties? Kan je daar als bedrijf diensten aan toevoegen: opslag, categorisatie, presentatie, verzending? Voor een prijs per eenheid of een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs. En hanteert de Belastingdienst niet het principe dat je BTW betaalt over je marge op tweedehands inkoop?

 

Als je aanpak duidelijk is, heeft jouw klant toch een 'eerlijke' keuze. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.