• 0

Boeken prive stortingen aan BV

Hallo,

 

Ik zit met de volgende situatie:

 

Er is een beheer BV die twee leningen heeft om een aandeel in een ander bedrijf te kopen. De eigenaar van de beheer BV stort vanuit prive maandelijks een bedrag op de rekening van de beheer BV om de rente en de aflossingen van de leningen te betalen.

 

Mijn vraag is nu hoe ik die stortingen moet boeken? Zal ik dat als een rekening courant behandelen? Maar zit daar niet een maximum van € 17.500,- aan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is zeer raadzaam om een overeenkomst op te stellen waarin overeenstemming wordt bereikt over de kredietfaciliteit tussen de partijen. Hiermee wordt enigszins voorkomen dat er achteraf discussie kan ontstaan over de zakelijkheid (in combinatie met bijvoorbeeld bestuurdersaansprakelijkheid), rentevergoeding en aflossingsverplichtingen. Ga maar na; ken jij iemand die jou zomaar geld geeft zonder verplichtingen?

 

Een rekening-courant tussen vennootschappen en DGA's kennen vaak wisselende standen. Het ene moment staan deze debet en het andere moment credit. In het kader van de administratieve lastenverplichting heeft de minister aangegeven dat wanneer de stand gedurende het verslagjaar niet boven de EUR 10.000 uitkomt (2007: EUR 17.500) er geen rente berekend behoeft te worden (mag dus wel).

 

Een DGA die geld leent aan een BV moet de rente inkomsten hierover aangeven in BOX 1 bij Ter beschikking gesteld vermogen. Wanneer dit bedrag dus onder de genoemde bedragen ligt en er geen vergoeding wordt berekend, is de rentevergoeding dus niet belast met inkomstenbelasting en ook niet aftrekbaar als kosten voor de BV.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.