• 0

Aanschaf software pakket in buitenland

We hebben onlangs een software pakket van 1700 euro aangeschaft. Ik kom er echter niet helemaal uit hoe dit te boeken.

 

Belangrijke kenmerken:

-Aangeschaft via internet. Factuur komt uit Ierland.

-Er is over de software geen BTW berekend

-Over de handleiding is 6% BTW berekend

-Afschrijven moet tegenwoordig in 5 jaar, maar de software gaat hooguit 3 jaar mee?

 

Vooral de 6% BTW (nog geen 2 euro) over het boek is mij onduidelijk. Hoor ik geen volledig BTW loze factuur te krijgen?

 

Ben ik verplicht het software pakket af te schrijven? Of kan ik het ook uitsluitend als inkoopkosten opvoeren?

 

Veel vragen. Hopelijk hebben jullie de antwoorden :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je had die handleiding zonder btw moeten kopen (ik neem aan dat je BTW nummer hebt) je kan vragen of ze willen corrigeren. Doen ze dat niet dan kan je in principe de btw bij de bd aldaar terug vragen. Ik weet alleen niet of dit wel de moeite is gelet op het bedrag. Doe je dit niet dan neem je het bruto bedrag in een keer op als kosten.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Met bruto bedoel je het bedrag excl. de BTW? Wat doe ik dan met het restant (iets meer dan een euro aan buitenlandse btw)?

 

Vraag 2 staat ook nog open: mag ik als starter die niet aan het urencriterium van de belastingdienst voldoet het hele pakket als kosten opvoeren zonder jaarlijks afschrijven?

 

Bedankt voor de reacties zover!

Link naar reactie
  • 0

Vraag 2 staat ook nog open: mag ik als starter die niet aan het urencriterium van de belastingdienst voldoet het hele pakket als kosten opvoeren zonder jaarlijks afschrijven?

 

Ik ga er dan even vanuit dat je gebruik wilt maken van "willekeurige afschrijving". Dit mag inderdaad alleen als je ook startersaftrek geniet en dus voor de inkomstenbelasting als ondernemer gezien wordt. Voldoe je daar niet aan dan zou je het dus ook niet mogen doen.

 

Dan blijft je niets anders over dan de software over meerdere jaren af te schrijven.

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Sinds 1-1-2007 is de afschrijvingstermijn FISCAAL minimaal vijf jaar, ongeacht of het pakket commericeel/economisch na drie jaar (en misschien nog wel eerder) aan het einde van zijn levensduur is.

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden!

 

Dus het werkt als volgt:

Pakket op de balans opnemen tegen bruto waarde en in 5 jaar afschrijven.

 

Wat ik me wel afvraag: mag de eerste afschrijving dit jaar plaats vinden?

 

Dus bijvoorbeeld:

Aanschafwaarde 10-5-2007: 2000 euro.

Jaarlijkse afschrijving (naar 0 euro): 400 euro

 

Afschrijving per 31-12-2007: 400. Op de balans voor 1600 euro.

Afschrijving per 31-12-2008: 400. Op de balans voor 1200 euro.

Afschrijving per 31-12-2009: 400. Op de balans voor 800 euro.

Afschrijving per 31-12-2010: 400. Op de balans voor 400 euro.

Afschrijving per 31-12-2011: 400. Op de balans voor 0 euro.

 

Of begint dit rijtje op 31-12-2008? Of op 10-5-2008?

Link naar reactie
  • 0

In principe schrijf je in 2007 geen volledig jaar af maar alleen over de maanden na aanschaf.

Indien je de BTW niet terugvraagt zijn het kosten en neem je inderdaad de brutowaarde op je balans op.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.