• 0

Hoe belangrijk zijn correcte BIK-codes?

Ik kwam laatst voor het eerst de BIK-codes tegen die de KvK aan de inschrijving van mijn bedrijf heeft gehangen, en die zijn niet 100% correct (beheer/implementatie 722204 i.p.v. consultancy 722203 en de hoofdactiviteit en nevenactiviteit zijn verwisseld).

 

Maar ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik die rubricering zelf heb opgegeven of goedgekeurd. Is dat iets wat medewerkers van de KvK zelf bepalen op basis van de ingediende beschrijving van de activiteiten?

 

Is het eigenlijk belangrijk om zo'n kleine rubriceringsfout te laten herstellen en ben ik daar verantwoordelijk voor? Kan het praktische gevolgen hebben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede vraag renep. De BIK-code ( afkorting: Bedrijfsindeling Kamers van Koophandel) is een code die is afgeleid van internationale afspraken om te komen tot een internationale standarisering. Op de indeling heb je zelf geen invloed, de KvK medewerker bekijkt op basis van de inschrijiving welke code aan de onderneming wordt toegekend. Voor wat betreft de activiteiten van de onderneming wordt gekeken naar het zwaartepunt. Ik weet in ieder geval dat één bedrijfschap de BIK-code hanteert als controlemiddel. Ik weet niet of dit standaard gebeurt, maar wellicht kan de KvK je daar meer over vertellen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel voor het meedenken. Ik heb even gebeld naar de KvK en de codes werden telefonisch soepeltjes aangepast (er zijn geen formulieren voor).

 

De BIK-codes worden inderdaad niet door de inschrijver aangegeven, maar door de KvK toegekend. De KvK-medewerker vertelde dat het voor hun vaak lastig is de juiste code te bedenken, omdat bedrijven allerlei creatieve beschrijvingen van bedrijfsactiviteiten inleveren. Een ander probleem was volgens hem dat er nu eenmaal slechts drie BIK-codes kunnen worden toegekend in het systeem, zodat veelomvattende activiteiten moeilijk te rubriceren zijn.

 

Een kleine wijziging als deze (hoofd- en nevenactiviteit van mijn bedrijf zitten beide in 72) had volgens hem geen praktische consequenties. Een omschakeling naar een heel andere rubriek zou inderdaad wel gevolgen kunnen hebben voor zaken als lidmaatschap van een bedrijfsvereniging. Verder worden de BIK-codes voornamelijk gebruikt voor mailings, maar die worden meestal grofmazig gericht op hoofdrubrieken en zelden op het 3e-5e cijfertje, zodat ik zelfs geen andere reclame zal krijgen ::)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.