• 0

Onroerendgoed van zakelijk naar prive

L.S.

 

Het volgende is op dit moment aan de orde:

 

I.v.m. bedrijfsbeeindiging tzt. zal er over de winst van het zakelijk onroerendgoed met de fiscus afgerekend moeten worden. Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat het kan lonen om tot een schikking te komen met de fiscus ruim voor de beeindiging van het bedrijf. Het pand gaat dan naar prive en winst bij verkoop blijft dan onbelast.

 

Heeft iemand al een met dit bijltje gehakt of informatie over deze materie en de te volgen route?

 

Graag hoor ik van U.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan idd lonen, echter is erg afhankelijk van de casus.

Wordt pand verhuurd ?

Beleggingsobject ?

Bedrijfsdoelstelling ?

Kosten (bijv. onderhoud) en BTW zijn in B.V. aftrekbaar.

Kortom meer info zou welkom zijn ...

 

Grtz Wescom

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment is het pand voor mijn zaak in eigen gebruik. Bij bedrijfsbeeindiging zal ik binnen 3 jaar moeten afrekenen met de fiscus als ik niet opnieuw investeer.

 

Opzet is om pand evt. naar prive te zetten en dan te verhuren. Andere mogelijkheid waar ik hier over gelezen heb is het pand onder te brengen in een vastgoed firma (wat voor rechtspersoon?) en dan te verhuren.

Het pand staat dan echter nog steeds zakelijk in de boeken.

Link naar reactie
  • 0

Er van uitgaande dat het hier om een eenmanszaak gaat zijn er drie mogelijkheden met betrekking tot het pand:

- verplicht ondernemingsvermogen

- verplicht privévermogen

- keuzevermogen.

 

In de eerste 2 gevallen kun je niet kiezen, in het laatste geval heb je al gekozen en is die keuze niet zomaar te wijzigen. Er moet dan wel een reden voor zijn (anders dan alleen dat het fiscaal gunstiger is), bijvoorbeeld dat je er iets anders mee gaat doen.

 

Wat bedoel je eigenlijk met binnen drie jaar afrekenen? In beginsel moet je direct afrekenen. Normaal zou je wellicht een herinvesteringsreserve kunnen vormen bij verkoop, maar bij bedrijfsbeëindiging heb je geen herinvesteringsvoornemen, want je hebt geen onderneming meer.

 

Wat heb je voor ogen met een vastgoedfirma? Ik weet niet op welk topic je doelt? Er zijn altijd wel mogelijkheden, maar of je daar gebruik van wilt maken en of die fiscaal ook wat opleveren is maar de vraag.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Opzet is om pand evt. naar prive te zetten en dan te verhuren. Andere mogelijkheid waar ik hier over gelezen heb is het pand onder te brengen in een vastgoed firma (wat voor rechtspersoon?) en dan te verhuren.

Het pand staat dan echter nog steeds zakelijk in de boeken.

Vroeger kon je het onroerend goed buiten de onderneming brengen door de activiteiten van de onderneming in een besloten vennootschap in te brengen. Het onroerend goed ging naar privé vermogen. Hierdoor kon de heffing over de meerwaarde buitenschot blijven. Door de invoering van de ter beschikkingsregeling is deze truc komen te vervallen. Dus ook al breng je het onroerend goed naar privé over en je blijft het org voor de onderneming gebruiken dan is de boekwinst in privé belast. Een optie is om een stichting de besloten vennootschap op te laten richten, de vraag is echter of dat de kosten dan niet hoger zullen zijn dan de baten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik had samen met een compagnon een V.O.F. (die bestond uit een pand dat werd verhuurd).

Nu is deze V.O.F. van mij alleen geworden dus omgezet in een eenmanszaak.

Het pand is verhuurd. Ik heb mijn eigen bedrijf bij mijn prive woning nu.

Ik wil graag het zakelijke pand naar prive halen , maar weet dat daarbij veel belasting betaald zal moeten worden.

Nu is mijn vraag, wie weet hoe ik dit het beste aan kan pakken zonder al te veel kosten?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ondertussen wat ontwikkelingen geweest.

 

Ik was in dienst van de VOF en heb het pand inmiddels van mijn ouders gekocht.

 

Wat ik heb gedaan was het pand laten hertaxeren en gezien de dalingen in de markt kwam dat prima uit. De onderneming draait nog steeds op naam van mijn ouders, waar ik om fiscale redenen in dienst ben. Door het pand prive te kopen heb ik geen enkele BTW verplichting en beland het in box3. De zaak huurt nu het door mij gekochte pand (was inmiddels allang afgelost) en heeft nu weer netjes een onkosten post. Aflossen van de onderhandse hypotheek doe ik van de huurpenningen.

 

Tevens heb ik de koopprijs verder omlaag kunnen brengen doordat het pand in niet vrij van gebruik is verkocht. Scheelde toch weer zo'n 10 procent op de taxatieprijs.

 

Al met al een aardige opzet om zakelijk naar privé te brengen en door te schuiven naar volgende generatie zonder blauw te liggen van blauwe enveloppen.

 

Er was één nadeel aan de hele deal... 3 weken later werd de overdrachtsbelasting met 6% verlaagd.... Tja, das nou weer jammer....

 

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Er was één nadeel aan de hele deal... 3 weken later werd de overdrachtsbelasting met 6% verlaagd.... Tja, das nou weer jammer....

Schrale troost: die tijdelijke verlaging van 6% naar 2% ziet alleen op woningen, niet op bedrijfspanden.

 

Heb je het pand nu gefinancierd, of had je zelf voldoende middelen om het te kopen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.