• 0

BTW nummer, klopt dit wel?

Beste mensen,

 

Eind vorig jaar is mijn v.o.f. uitgeschreven uit het handelsregister, omdat mijn vennoot gestopt is. De zelfde dag heb ik mij ingeschreven als eenmanszaak, met de zelfde handelsnaam.

 

Ik heb met het oprichten van mijn v.o.f. een BTW-nummer aangevraagd bij de belastingdienst. Nu weet ik dat de opbouw van een BTW nummer voor een eenmanszaak anders is dan die voor een vennootschap. Het BTW nummer van een eenmanszaak is gebaseerd op het persoonsnummer van de eigenaar.

 

Ik heb toentertijd de belastingdienst op de hoogte gesteld van hetgeen, waar ik verder geen reactie op heb gekregen. Heb ik nu iets over het hoofd gezien hiermee, of is toch alles goed gegaan en kan ik gewoon het oude BTW nummer blijven voeren?

 

Bedankt alvast.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb toentertijd de belastingdienst op de hoogte gesteld van hetgeen

 

Wat bedoel je daar precies mee? Heb je het formulier "Opgaaf gegevens startende onderneming" (o.i.d.) ingevuld voor de nieuwe eenmanszaak?

 

waar ik verder geen reactie op heb gekregen. [...] is toch alles goed gegaan en kan ik gewoon het oude BTW nummer blijven voeren?

 

Nee, dat lijkt me niet.

Link naar reactie
  • 0

Rene, bedankt voor je reactie.

 

Ik heb verder niets ingevuld. Ik heb er totaal niet bij stil gestaan dat mijn oude onderneming niet simpel van rechtsvorm is gewijzigd, maar eigenlijk is uitgeschreven en dat ik daarna meteen als nieuwe eenmanszaak onder de zelfde handelsnaam ben ingeschreven. In principe ben ik dan toch een nieuw bedrijf begonnen? Ik heb toentertijd dus waarschijnlijk behoorlijk verkeerd geredeneerd.

 

Denk je dat dit gevolgen heeft voor mijn onderneming?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Je bent niet helemaal duidelijk over wat je de fiscus hoe hebt meegedeeld.

 

Normaliter moet je de oude onderneming staken en de nieuwe oprichten. VZIW is er geen speciale regeling voor het voortzetten van een VOF als eenmanszaak door een van de voormalige vennoten. Staken en oprichten is in feite wat je in het handelsregister hebt gedaan en dat moet je ook richting de fiscus en andere partijen doen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rene,

 

Ik heb de fiscus medegedeeld dat mijn rechtsvorm van vof naar eenmanszaak is gewijzigd. Ik kom nu tot de conclusie dat dit eigenlijk dus niet mogelijk is.

 

Ik ben direct de zelfde datum ingeschreven onder de zelfde handelsnaam maar dan als eenmanszaak. Waar ik dus helemaal niet bij stil had gestaan, is dat ik dit ook op die manier aan de Belastingdienst had door moeten geven, en niet als simpele wijziging.

 

Ik denk dus dat ik dit maar snel moet regelen en zal maandag een telefoontje doen aan de belastingdienst. Een eventuele nadere toelichting zou ik graag willen geven per PM.

 

Bedankt voor je moeite.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste Rene,

 

Ik heb de fiscus medegedeeld dat mijn rechtsvorm van vof naar eenmanszaak is gewijzigd. Ik kom nu tot de conclusie dat dit eigenlijk dus niet mogelijk is.

Dat is zeker wel mogelijk. De hiervoor gehanteerde redenering dat de onderneming opgeheven / gestaakt zou zijn klopt niet. Je moet niet vergeten dat een 'onderneming' iets anders is dan de juridische structuur.

 

Wanneer één van de vennoten van een VOF de onderneming alleen voortzet, dan blijft het BTW nummer hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de fiscus medegedeeld dat mijn rechtsvorm van vof naar eenmanszaak is gewijzigd. Ik kom nu tot de conclusie dat dit eigenlijk dus niet mogelijk is.

 

Nee, zeker niet zonder meer.

 

Lees hoofdstuk 14 in het Handboek Ondernemen van de belastingdienst:

 

De volgende veranderingen in de rechtsvorm van uw onderneming hebben altijd fiscale gevolgen:

[...]

– Een van uw vennoten of maten van uw maatschap stopt.

[...]

In deze gevallen moet u de stakingswinst berekenen. Over de stakingswinst moet u

inkomstenbelasting betalen. Onder bepaalde voorwaarden hoeft u niet fiscaal af te

rekenen. Bijvoorbeeld als u uw onderneming overdraagt aan een bv. U moet dan wel

uw hele onderneming inbrengen en u mag de aandelen die u als tegenprestatie voor

uw onderneming ontvangt, drie jaar lang niet verkopen.

 

Voor de btw is er bij een verandering in rechtsvorm of samenwerkingsverband sprake van een nieuwe onderneming. Voor de loonheffingen betekent een verandering van rechtsvorm dat u de loonadministratie moet afsluiten en dat u zich opnieuw moet

aanmelden als werkgever. Als u werknemers in dienst heeft, krijgt uw onderneming een nieuw loonheffingennummer.

Link naar reactie
  • 0

Hoe het precies in elkaar zit is mij nu duidelijk. De te ondernemen actie is dat ik maandag meteen met de fiscus ga bellen.

 

Hoe zit het met facturen die van de periode van 'verandering' tot nu verstuurd zijn? Daar heeft in principe het oude BTW nummer nog onder gestaan...

 

:o

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.