• 0

Conflict vennoot, wat nu???

Hoi,

Ik heb dringend iemands hulp/advies nodig. Pas geleden heb ik een zaak gekocht van iemand via een mondelinge overeenkomst. De helft van het bedrag heb ik betaald en de andere helft zou ik later betalen. Tijdens het regelen kwam ik erachter dat de huisbaas het huurcontract niet op mijn naam wilde zetten. Dit hebben we tijdelijk opgelost door een VOF aan te gaan, met mijn aandeel 90% en van hem 10%. Op die manier kon ik i.i.g. met het huurcontract allerlei zaken regelen zoals elektra etc.

Later ben ik gaan nadenken over de situatie dat de huisbaas het contract niet wil overzetten. Dat betekent dat ik de zaak ook niet kan doorverkopen door dit probleem. Ik heb de "vennoot" hiermee geconfronteerd en weigerde om de andere helft te betalen. Dat geld kan ik er immers nooit meer uitkrijgen omdat ik de zaak niet zou kunnen verkopen, hooguit de inboedel. Dat gesprek liep uit de hand en in een opwelling heb ik de sleutels teruggegeven aan hem. Nu draait hij de zaak weer en hij heeft het geld. Hij wil het geld zoals verwacht niet teruggeven.

 

Welke stappen kan ik ondernemen? Wat is mijn juridische positie? Kan ik me laten uitkopen en zo het geld terugkrijgen? Officieel ben ik nog steeds de eigenaar. Wat moet ik doen? Ik ben echt radeloos. ??? Deze man is zeer gehaaid en heeft een zeer uitgebreid netwerk in advocaten en allerlei andere mannetjes die hem kunnen helpen. Ik zit nu diep in de schulden en heb ook geen zaak meer. Heb ik nog een poot om op te staan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Debbie,

 

Wat een vervelende situatie zeg!

(Ik hoop wel dat je er wat van hebt geleerd, want ik snap eigenlijk niet hoe je überhaubt in zo'n situatie bent terechtgekomen...)

 

Ik ken het verhaal van zijn kant -je mede vennoot- niet, maar ik geef je niettemin het voordeel van de twijfel;-)

 

Je hebt dus met een bedrieger te maken. En ik zeg altijd: bedriegers moet je bedrogen uit laten komen!

Kortom keihard met gelijke munt terugbetalen!

Formeel zijn jullie dus vennoten en ben je nog steeds mede eigenaar van de zaak. Aldus ook van de handelsvoorraad, inventaris etc. etc.

 

Ik zou het volgende doen: Een georganiseerde 'ramkraak' uitvoeren.

Gewoon een busje huren, vrienden en familie meenemen en in pak 'm beet 5 a 10 minuten tijd de hele zaak leeghalen. Om binnen te komen? Gewoon een raam ingooien. Dan zal er ook wel politie op af komen, maar dat is helemaal niet erg. Zij zullen je niets doen, omdat je formeel het pand mag betreden. En komt je vennoot na een alarmmeldig naar de zaak? Dan is het toch prima dat er politie is? Hij zal het dan wel uit z'n hood laten om wat te doen.

 

Morgen zullen er op dit forum ook wel mensen gaan roepen dat je naar een advocaat moet gaan. Maar dat zou ik vooralsnog niet doen. Dat schiet niets op; als die vennoot nu al niet voor rede vatbaar is. Ik zou zeggen: eerst de zaak met een aantal mensen compleet leegrausen, vervolgens de spullen ergens opslaan en dán pas een advocaat inschakelen voor o.a. de ontbinding van de vennootschap.

 

Voorts zou je nog kunnen overwegen om bij de KvK een adreswijziging door te geven en op naam van de vennootschap voor tienduizenden euros aan goederen te bestellen. Die goederen sla je ook weer netjes op en zorg er voor dat je die goederen ook weer binnen bijv. 30 dagen retour mag brengen. Dan kost het je ook niets. Je mede vennoot is financieel mede-aansprakelijk voor de goederen die jij hebt besteld ;D

 

Kortom als jij de zaak hebt leeggehaal en voor 40.000 euro aan goederen op naam van de VOF hebt besteld, dan heb je een uitstekende onderhandelingspositie. Wedden dat hij dan wel genegen is om tot een passende oplossing te komen?

 

Succes!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik vooralsnog niet tot zulke heftige maatregelen overga. Maar het is het overwegen waard, mocht het echt uit de hand lopen. Badankt voor het idee, ik zal het onthouden!

 

Over je latere opmerking: Het is nu lastig om op naam van de Vennootschap voor zoveel geld goederen bestellen omdat ik geen geld heb. Bovendien staat in ons VOF contract dat ik 90% krijg van winst, maar ook voor 90% van verlies verantwoordelijk ben. Hij hoeft dan nog maar 10% te betalen. Hij kan dit natuurlijk ook doen en dan ben ik helemaal de pineut.

Ik vraag me dan ook af of ik me niet beter kan uitschrijven. Ik weet dat dit mijn laatste troef is, maar alle rekeningen komen ook op mijn naam binnen. Ik ben niet van plan om nog een cent aan die zaak uit te geven. Ik wil voorkomen dat ik nog verder in de schulden kom.

 

StevenK:

Een gedeelte van het bedrag dat is betaald is met een overschrijving gedaan, dus het bankafschrift is het bewijs hiervan. En ja, ik sta nog ingeschreven als vennoot.

 

Groetjes,

Debbie

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: Ramkraak klinkt spannend maar het is niet een zet in de richting van een normale oplossing. Mocht er een rechtzaak o.i.d. komen dan werkt het zeker niet voor je.

 

Een advocaat is de eerste stap die je gewoon moet zetten. Zeker omdat je nu gevaar loopt: Wat als hij wel voor duizenden euro's zaken gaat kopen in naam van de VOF? Dan heb jij toch een probleem! Dus per direct juridische bijstand regelen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Deze situatie lijkt mij inderdaad te ver heen om zonder goede jurist alleen af te handelen. Een belangrijk punt is inderdaad dat jij voor 90% verantwoordelijk bent volgens jullie afspraken. Je uitschrijven zal je in ieder geval niet helpen voor schulden ontstaan tot het moment van uitschrijven. Het probleem blijft de bewijsmoeilijkheid, doordat er geen schriftelijke overeenkomst is. Wat is wel vastgelegd? Of wat valt wel te bewijzen? Misschien heb je wel emailcorrespondentie of andere documenten?

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.