• 0

Eigendomsrechten op een online dienst

Even een ogenschijnlijke simpele vraag:

 

Hoe kan een bedrijf een proces, een logische samenhang van acties, beschermen met "intelectueel eigendomrescht"?

 

Voorbeeld:

Kijk eens naar Pluk (www.pluk.nl)

Vind ik zelf een geweldige applicatie

Laagdrempelig voor gebruikers, niet te duur voor adverteerders, goede off-/online advertentie-koppelingen mogelijk, relatief eenvoudige techniek.

 

Althans dat laatste kan ik niet geheel inschatting, maar volgens mij is het een sms-server, profielensite en advertentiepagina's, deze met elkaar koppelen en de basis staat er. En dan de verkoop en marketing nog.

 

Maar Pluk claimt dat zij de intellectuele eigendomsrechten hebben op de dienst, zie een artikel in hun voorwaarden:

 

****

Artikel 4 / Intellectuele eigendomsrechten

1.   pluk heeft de intellectuele eigendomsrechten van de dienst van pluk en zal optreden tegen inbreuken op die rechten.

****

 

Is het dan hiermee niet toegestaan om eenzelfde applicatie op te zetten? Of gaat het om het geheel, combinatie techniek en verkoop? Of juist alleen de verkoop? Mijn inziens worden er geen specifieke technieken gebruikt (zoals shotcodes) dus ik kan die koppelingen toch ook maken? (een glazenwasser kan toch ook geen IE claimen op de manier hoe hij zijn spons in combinatie met water gebruikt?)

 

Niet dat ik Pluk wil kopieren hoor... ;-)

 

Om het commentaar voor te zijn: Pluk is gebruikt als voorbeeld, de techniek zal vast ingewikkelder zijn en ik ben geen techneut.....

 

Ik ben benieuwd hoe dit werkt!

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Paul

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het recht dat ze in Europa sowieso kunnen claimen is het auteursrecht op de opmaak en natuurlijk op die van de broncode.

De enige mogelijkheid op een patent die ze hebben is de functionaliteit die er voortvloeit uit het gebruik van de combinatie van hardware en software.

Je zou eens in de patentdatabase van espacenet kunnen zoeken.

Uitleg over patent zoeken vind je op de site van OctrooiCentrum Nederland

 

Tip

In de patentdatabase kun je ook zoeken op de naam van de indiener, dus kijk even watje kunt vinden via de site van SIDN en KvK aan gegevens.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel, heb wel wat zinnigs kunnen vinden op espacenet. (niet de makkelijkste database om in te zoeken maar als je de juiste parameters opgeeft...) ;-)

 

Het auteursrecht snap ik, de broncode ook, maar ik snap nog niet helemaal op welke basis een proces een patent kan krijgen.

 

Neem nogmaals het voorbeeld van Pluk. Wat zou ik dan wel of niet mogen doen? Het profielenstuk, het smsstuk, of het koppelen van alles samen? Lijkt me zo allesomvattend...

 

En: wanneer iemand een europees patent heeft op bijvoorbeeld een dienst. Mag een ander bedrijf dan een US of Azieversie openen met dezelfde functies en dat dan promoten op EUR handelsgebied?

 

Lijkt wel of ik snode plannen heb.... ;-)

 

 

 

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

1. pluk heeft de intellectuele eigendomsrechten van de dienst van pluk en zal optreden tegen inbreuken op die rechten.

 

Er staat toch helemaal niet wat dat intellectueel eigendom precies is? Logica gebiedt dat het tenminste gaat om layout, teksten en wellicht (bron)code van de onderliggende techniek, maar staat er ergens dat ze een patent hebben op het een of ander?

 

Als we ervan uitgaan dat er geen patent is, dan kun je dus gewoon iets soortgelijks opzetten zonder inbreuk te maken op hun intellectueel eigendomsrecht.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze reactie!

 

Daar heb je gelijk in, maar ik doe liever geen aannames wanneer het investeringen betreft.... Ik zoek liever vooraf uit of het mag dan wanneer ik live ben en vervolgens eenbrief te ontvangen dat het niet mag...

 

Overigens is Pluk een voorbeeld. Pluk is onderdeel van KPN en ik neem wel aan dat zij e.e.a goed afgeschermd hebben. Het bedrijf waar ik het over heb, heeft wel dezelfde melding maar is veel kleiner waardoor de aaname wel aannemelijker is...

 

Is het gebruikelijk om IE rechten bij het bedrijf op te vragen, hoe het is afgeschermd of is dat het wakker maken van slapende honden?

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou geen contact opnemen om het even na te vragen... je maakt inderdaad slapende honden wakker, en ik denk ook niet dat ze er antwoord op gaan geven. Mocht er niets afgeschermd zijn kunnen ze natuurlijk niet voorkomen dat je iets vergelijkbaars opzet, maar ze weten dan in ieder geval dat er mogelijk een concurrent op komst is.

 

Het vervelende is dat het wel lastig wordt om te onderzoeken of je iets gaat doen dat het een of andere softwarepatent schendt. Die patentinformatie is wel openbaar, maar het lijkt me moeilijk uit te vinden wat mogelijk op jou van toepassing is, en of de patenthouder uberhaupt de neiging heeft zijn patent te enforcen.

Link naar reactie
  • 0

Een dienst op zich is in Europa niet te beschermen dmv een patent puur omdat het de technische functionaliteit ontbeert, datzelfde geldt voor software.

In het geval van Pluk zou je kunnen zeggen dat het een functionaliteit is die zowel software als hardware (gsm en serverspecifieke software) omvat, en dan zijn er wel mogelijkheden.

Het is giswerk om te begrijpen waarom de TS pluk als voorbeeld heeft genomen.

Mogelijk kun je via espacenet zien of KPN of een andere club achter pluk (kijk eens naar de domeinregsitratie) iets heeft vastgelegd of dat ze gewoon bluffen en/of interessant willen doen.

Link naar reactie
  • 0

Ok, patent op de dienst dus niet, maar een functionaliteit van de aaneenschakeling van processen dus wel. (dus via een sms iemand kostenloos toegang geven tot een online profiel met content)

 

Ik heb nu bij Espacenet gezocht, KPN heeft iets in patent staan wat hier op kan slaan en ik ga nu zoeken op mijn toekomstig "concurrent"... Ik gok er op dat zij overigens bluffen, relatief klein bedrijfje dus wie weet...

 

Ik heb Pluk als voorbeeld genomen, omdat deze lijkt op de dienst waar ik het over heb (en dus ook zelf op wil zetten) Een online informatiedienst in combinatie met sms en telefoon terugkoppeling. Vanwege de specifieke content biedt de huidige aanbieder het niet kostenloos aan en dat wil ik met een ander business model wel gaan doen.

 

Bedankt allemaal!

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.