• 0

starten en hypotheek oversluiten

Mijn man heeft sinds 9 jaar een eigen eenmanszaak, ik wil per oktober voor mijzelf beginnen (eveneens eenmanszaak). Eerst part-time en langzamerhand opbouwend naar full-time.

Nu moeten we over 1,5 a 2 jaar onze hyphoteek oversluiten. Kunnen we problemen verwachten aangezien ik dan niet langer een baan in loondienst heb?

Ik ben sowieso van plan te bellen met de bank, maar hebben jullie hier ervaring mee?

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het grootste verschil tussen loonslaaf (inkomen uit dienstbetrekking) en zelfstandig ondernemerschap is dat de inkomsten enige mate van onzeker zijn.

 

Voor sommige hypotheekverstrekkers een reden om hier heel moeilijk over te doen (extra zekerheden, borgstellingen, etc) en voor andere hypotheekverstrekkers juist een reden om verder te gaan (complete financiering inclusief onderneming en aanverwante producten aanbieden).

 

Bij een (volgens mij steeds kleiner wordende) aantal banken is de persoonlijke relatie heel belangrijk en een overstap niet moeilijk. Anders kan het nog interessant zijn om de relaties van jouw boekhouder/accountant/adviseur aan te spreken.

 

Wanneer het ondernemersrisico overigens als klein wordt beschouwd en het belastbare inkomen voor werk en inkomen gestegen is ten opzichte van de huidige situatie, dan zal bijna geen enkele bank moeilijk moeten doen.

 

Succes met ondernemen, want laat dit jou niet in de weg staan om voor jezelf te gaan beginnen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt over oversluiten. Of loopt jouw rentevastperiode af ? Dan zit jouw bank gewoon gebonden aan jou en jouw man en kun je een nieuw % afspreken.

Tenzij je naar een andere bank gaat, dan zullen zij jouw financiele trackrecord van jullie ondernemingen willen zien.

 

Grtz Wescom

 

Link naar reactie
  • 0

Het is in iedergeval verstandig om nu alvast naar je hypotheek te laten kijken. Gezien de huidige rente stand t.o.v. die over 1,5 of 2 jaar. In principe zal de huidige bank je op dat moment gewoon een voorstel doen. Het nadeel is dat je dan wel met handen en voeten gebonden ben aan die bank. Nu is het nog mogelijk om (als het aantrekkelijker is) te switchen van bank. Mogelijk kun je zelfs je hypotheek verhogen voor een (tegen aantrekkelijke rente) start kapitaal voor je onderneming. Is altijd een overweging waard. Nu de zaak laten bekijken kan nooit geen kwaad. Kan kosteloos gebeuren door (SPAM is niet toegestaan)

 

Succes ........ Jan-Willem

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt over oversluiten. Of loopt jouw rentevastperiode af ? Dan zit jouw bank gewoon gebonden aan jou en jouw man en kun je een nieuw % afspreken.

Tenzij je naar een andere bank gaat, dan zullen zij jouw financiele trackrecord van jullie ondernemingen willen zien.

 

Grtz Wescom

 

 

Het gaat inderdaad over de rentevastperiode. Die hadden wij voor een aantal jaren vaststaan.

 

En Koedam36:

Het gaat om een privé hypotheek.

 

Het lijkt me het handigst om te overleggen met onze tussenpersoon. Maar dankzij jullie reacties kan ik me wel veel beter voorbereiden.

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie
  • 0

Een goede tussenpersoon op gebied van dit soort hypotheken is CMB Consultancy te Culemborg. Misschien een alternatief t.o.v. je huidige tussen persoon.

 

Groetjes Jan-Willem

 

Disclaimer door moderator: Jan-Willem verwijst naar zichzelf.

Link naar reactie
  • 0

Nu moeten we over 1,5 a 2 jaar onze hyphoteek oversluiten.

Kunnen we problemen verwachten aangezien ik dan niet langer een baan in loondienst heb?

Dat denken een heleboel mensen. Maar: je rentevaste periode loopt alleen maar af, je krijgt automatisch van de bank een voorstel met keuzemogelijkheden (1 jaar 5 jaar 10 jaar etc.).

Als je geen hogere hypotheek nodig hebt hoef je dus niets te doen en je ook geen zorgen te maken, de bank zal niet tussentijds problemen maken omdat je niet meer in loondienst bent.

Kortom: don't worry, be :)

 

Nietsdoen is een optie

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je iets zou willen wijzigen, praat dan eerst met je huidige geldverstrekker. Er wordt meteen geroepen dat het wellicht verstandig is om naar een andere bank te stappen alleen kost die grap je altijd geld en een beetje gladde hypotheekadviseur propt je ook nog nieuwe levensverzekeringen o.i.d. in je maag.

 

Zoals Finplan terecht aangeedt; don't worry.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat we zelf onze klanten wel eens adviseren (indien mogelijk): een krediethypotheek.

 

Als extra naast de hypotheek is een deel als "doorlopend krediet" in te bouwen; de rente is - net als bij een gewoon doorlopend krediet - variabel; en is daardoor lager dan een vaste rente.

* Je mag deze tweede hypotheek boetevrij aflossen.

* Na aflossing mag het afgeloste deel weer opgenomen worden.

* Je betaalt alleen - variabele - rente over het opgenomen deel.

 

*** Nergens zo'n goedkope rekening-courant krediet!

Nietsdoen is een optie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.