• 0

Opdrachten van werkgever uitvoeren in eigen onderneming

Hallo

 

Ik ben zins kort gestart als parttime ondernemer (grafisch technisch tekenaar), en werk fulltime als verkoper binnen dienst voor scheepsvaart onderdelen, dus twee functie die elkaar beslist niet bijten, en mijn werkgever legt me geen stro breed in de weg om dit uit te bouwen.

Nu heb mijn werkgeven gevraagd of ik grafische werkzaamheden in mijn eigen onderneming kan uitvoeren en hem gewoon facturen.

Aangezien ik tijdens normale werk uren bijna niet aan toe kom om een brochure en catalogus te maken.

 

Nu is mijn vraag mag ik opdrachten aannemen van mijn werkgever, en krijg ik dan geen problemen met de belastingdienst.

 

Ik heb momenteel mijn oud wergever als klant en heb nog twee kleine klanten.

Ik verwacht dat de omzet verhoudingen zullen zijn oud werkgever 40% werkgever 45% overige 15%.

 

Ik hoop dat dit dan gelijk het probleem met de Var verklaring oplost? :P

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het antwoord is ja, je kunt opdrachten aannemen van je huidige werkgever. Hiermee krijg je geen problemen met de belastingdienst (mits je alles netjes aangeeft ;))

Door de door jou aangegeven omzetverdeling voorkom je idd de afhankelijkheid van één werkgever (en dus de VAR-verklaring).

Dus meer geld in het laatje en een probleem opgelost.

Succes met jouw business !

 

Grtz Wescom

Link naar reactie
  • 0

Zolang er een full-time dienstverband bestaat zal de belastingdienst vermoedelijk geen vragen stellen. Wanneer het echter zo zou zijn dat het ondernemerschap wordt uitgeofend en naar rato het aantal uren dienstverband zou worden verminderd, dan zal de Belastingdienst toch argwanend worden voor wat betreft de beloning moet worden gekwalificeerd.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Uit je verhaal is het mij niet helemaal duidelijk of je een geldige VAR hebt of niet. Dit lijkt mij wel verstandig om je werkgever in te dekken.

Ook al ben ik geen deskundige op dit gebied, kan ik mij goed voorstellen dat - zeker omdat het een substantieel gedeelte van je omzet betreft - de belastingdienst dit toch als verkapt loon ziet. Kan geen kwaad om een telefoontje te doen naar de belastingdienst hierover.

Link naar reactie
  • 0

Zolang er een full-time dienstverband bestaat zal de belastingdienst vermoedelijk geen vragen stellen. Wanneer het echter zo zou zijn dat het ondernemerschap wordt uitgeofend en naar rato het aantal uren dienstverband zou worden verminderd, dan zal de Belastingdienst toch argwanend worden voor wat betreft de beloning moet worden gekwalificeerd.

 

Edward: een aanvullend vraagje in het verlengde hiervan: ik ben momenteel nog 30 uur in loondienst maar heb tegen 1 september opgezegd. Daarnaast sinds vorig jaar een eigen onderneming (gemiddeld 40 uur in de week en dit jaar inmiddels 7 opdrachtgevers). Nu heeft mijn werkgever gevraagd of ik na 1/9 een project voor hem wil gaan doen. Hier worden extra middelen voor beschikbaar gesteld en voor mijn huidige functie wordt een vervanger gezocht. Levert dit nog problemen op? Ik heb een VAR-wuo en de werkzaamheden voor mijn aanstaande ex-werkgever worden hier door gedekt.

Ik verwacht eigenlijk geen problemen met de BD maar ja, je hoort soms gekke dingen....

Alvast dank voor je reactie.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ja heb wel een VAR maar winst uit overige inkomsten, en geen wuo dus als ik dit ond heb kan ik de VAR wijzigen.

Omdat ik dan aan alle eisen voldoe voor WUO.

 

Ik neem aan dat je een VAR ROW bedoelt (Resultaat Overige Werkzaamhden). Dit betekent niet dat je opdrachtgevers geen loonheffing en sociale verzekeringspremies hoeven in te houden.

Ik denk dat het inderdaad het beste is dat je een en ander overlegt met de Belastingdienst. Ook zou je lid van PZO (www.pzo.nl) kunnen worden. Indien zij van mening zijn dat je een VAR WUO behoort te krijgen, helpen ze je daarbij.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Laatst werd ik geadviseerd om contct op te nemen met de belastingdienst en dan het een en ander toe te lichten maar je krijgt daar echt niemand te pakken die kennis van zaken heeft het enige wat ik te horen kreeg u kunt dit alleen schriftelijk doen meneer ik kan niets voor u doen (langleven de call centers >:()

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.