• 0

aandelen krijgen in bestaande BV

Hallo allemaal,

 

Ik ben al vanaf de beginjaren in dienst bij een advieskantoor. Behalve een klantenbestand zit er weinig waarde in het bedrijf. Het heeft geen eigen kantoorpand (dit is gehuurd), maar alleen wat meubilair en een paar computers.

Omdat ik er nu fulltime in wil gaan werken kan ik mede-eigenaar worden van een gedeelte van het bedrijf (ik noem het Kantoor BV), zonder dat de eigenaar er geld voor hoeft te hebben.

 

Nu heb ik een paar vragen:

 

1. Kunnen aandelen in een BV zomaar overgedragen worden met gesloten portemonnee, of komt de fiscus er dan aan te pas?

 

2. Stel dat ik een eigen bv opricht (Eigen BV), en die bv krijgt/koopt een gedeelte van de aandelen in Kantoor BV. Kan ik dat dan aan kosten aftrekken?

 

Kan iemand mij raad geven hierover?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alvorens jouw vragen te beantwoorden.

Waarom krijg jij aandelen in het bedrijf voor niets ?

Zijn de aandelen wel wat waard ?

Heb je inzicht in de cijfers van de Kantoor B.V. ?

 

Antwoord op jouw vragen :

 

1. de overdrachtswaarde van de aandelen dient gebaseerd te zijn op zakelijke gronden. Voor niets krijgen zal geen zakelijk achtergrond hebben. De fiscus zal dit bestempelen als loon en eea belasten.

 

2. bij de eigen B.V. komt er een deelneming op de balans te staan. De aandelen in Kantoor B.V. zijn geen kosten, maar een deelneming (onder financiele vaste activa op de balans). De behaalde resultaten in de Kantoor B.V. komen jaarlijks bij de deelneming. Hierover hoeft overigens geen belasting betaald te worden (deelnemingsvrijstelling), tenzij het belang heel klein is.

 

Meer info / vragen, let us know.

 

Grtz Robin

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de zeer snelle reactie!

 

Ik krijg de aandelen (ongeveer 30%) voor niks, omdat ik er vanaf de oprichting al werkzaam ben. Omdat ik student ben geweest en nog niet goed wist wat ik na mijn studie wilde gaan doen, is er gekozen voor loondienst. Maar we hebben altijd mondeling afgesproken dat ik mede eigenaar wordt als ik besluit fulltime in de onderneming te blijven.

Idee is om ieder een salaris te geven en de winst te verdelen.

Omzet minus kosten gaat richting de 100 K, vorig jaar 70K.

 

Kun je mij een idee geven op welk bedrag de fiscus de "schenking' van aandelen waardeert? En wordt dan de eigen bv belast of ik zelf?

 

Is het zo dat ik 18K moet storten in mijn eigen bv? of hoeft dat in dit geval niet?

 

ALvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is goed om duidelijk op papier te zetten onder welke voorwaarden de aandelenoverdracht geschiedt. Het is verstandig om hierbij een fiscalist in te schakelen. Wellicht van jouw huidige werkgever, zodat het jou vooralsnog niets kost.

Het belasten zal overigens voor rekening van jouw werkgever zijn (hij keert namelijk uit om niet). Het is dus vooral in zijn eigen belang.

Je moet idd 18k storten in de B.V. of wellicht een lege B.V. (plankvennootschap) kopen. Eea wellicht wederom via fiscalist of juridisch adviseur. Op termijn zal deze stortingsplicht vervallen, echter momenteel nog niet.

 

Grtz Wescom

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor je reactie!

Het is me een stuk duidelijker geworden, want ik dacht eigenlijk juist dat ik zelf belasting zou moeten betalen.

Is de deelneming-constructie een goed idee om ervoor te zorgen dat ik fiscaal gunstig en zonder risico geld opzij kan zetten om later aan mij prive uit te lenen om een duurder huis te kopen? Of zie ik iets wat eigenlijk niet kan of geen zin heeft?

 

Als ik te veel vragen stel moet je het maar zeggen he!

 

gegroet!

Link naar reactie
  • 0

Dit is een prima constructie. Buiten lenen vanuit de B.V. kun je natuurlijk ook later dividend uitkeren vanuit jouw Eigen B.V. (personal holding). Hierover is wel dividendbelasting verschuldigd (25% belasting).

Lenen kan natuurlijk ook.

Ik ben benieuwd hoe je eea regelt met jouw baas.

 

Succes !

 

Grtz Wescom

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.