• 0

Factuur: EUR 19,95 incl BTW

Als ondernemer maak ik webwinkels. Onlangs kreeg ik een klacht van een klant dat de BTW berekening van zijn producten soms niet klopten. Ik geloofde hem eerst niet maar na eens wat narekenen "klopte" zijn verhaal.

 

Het volgende is het geval:

Mijn klant wil een product voor € 19,95 verkopen (incl BTW)

Als je dit terug rekend wat dan het product excl BTW moet kosten en de BTW is dan kom je hier niet uit..... want:

 

16,76 * 19% = 3,18

16,76 + 3,18 = 19,94

 

16,77 * 19% = 3,19

16,77 + 3,19 = 19,96

 

Nu heb ik de volgende vraag:

Klopt mijn verhaal en is het dus niet mogelijk om een product voor € 19,95 (er zijn nog vele meer prijzen waarbij dit probleem optreed) te verkopen of is dit geen probleem en moet je het bedrag excl BTW maar kloppend afronden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsja, lastig dat we op hele eurocenten moeten afronden...

 

19,95 incl BTW betekent (19,95/119*19) 3,185294 BTW ofwel een nettoprijs van 16,76471.

 

Las vandaag in een artikel dat de staatssecretaris na heftige overwegingen heeft besloten dat je een dergelijk bedrag mag afronden op een hele eurocent, in dit geval is de netto prijs dan 16,76 en de BTW 3,19.

 

Niks mis mee toch?

Succes ermee!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar vanuit het omgekeerde perspectief (vanuit de prijs excl BTW als basis) gezien kan dit al helemaal niet. Ik heb niet veel financiele kennis maar je moet toch altijd met bedragen met 2 decimalen achter de comma rekenen?

 

Prijs (excl BTW): 16,76

BTW 16,76 * 19% = 3,1844

Als je dit afrond dan krijg je nooit 19,95, ook niet met 16,77.

 

M.a.w. moet je dus, zoals jij aangeeft het bedrag incl BTW invoeren (als je aan particulieren verkoopt) en met meer dan 2 cijfers achter de comma berekenen (dus niet eerst afronden).

 

Wordt dit niet een groot probleem bij boekhoudt pakketten???? Krijg ik/ de ondernemer hiermee niet grote problemen (als je heel veel van dit soort factuurtjes hebt)?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het probleem niet, bedragen mag je altijd nog afronden.

 

Als je aangifte doet staat er zelfs afronden in hele euro's en mag in jou voordeel. halve centen, of 10e centen bestaan niet. In dit geval afronden naar boven.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting.

Link naar reactie
  • 0

M.a.w. het komt niet zo nauw als de optelling maar klopt. Hierbij mag dus het gewenste bedrag (prijs excl, BTW of prijs incl) naar boven of beneden afgerond worden (met 1 ct).

 

Ruud, ik heb geen verstand van financieën maar wel van klanten die grote problemen hebben met facturen die niet kloppen. Dit probleem is er 1 van. Wat ik dus wil voorkomen is dat mijn klanten volgend jaar weer een probleem hebben door ze goed te adviseren (ondanks dat het mijn probleem niet (direct gezien) is).

Link naar reactie
  • 0

M.a.w. het komt niet zo nauw als de optelling maar klopt. Hierbij mag dus het gewenste bedrag (prijs excl, BTW of prijs incl) naar boven of beneden afgerond worden (met 1 ct).

 

Ruud, ik heb geen verstand van financieën maar wel van klanten die grote problemen hebben met facturen die niet kloppen. Dit probleem is er 1 van. Wat ik dus wil voorkomen is dat mijn klanten volgend jaar weer een probleem hebben door ze goed te adviseren (ondanks dat het mijn probleem niet (direct gezien) is).

 

Je mag gewoon afronden, heb hier echt nog nooit van gehoord. En zelf ook nog nooit geen problemen mee gehad. Misschien dat ik het mis heb. Om het zeker te weten zou iik zeggen bel de belastingdiest of een boekhouder morgen!

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0

Op 19 april 2007 heeft de staatssecretaris van Financiën het nieuwe voorschrift over administratieve en factureringsverplichtingen gepubliceerd (nr. CPP2007/308M). Nieuw in het voorschrift is de regeling rond de afronding van het btw-bedrag. De staatssecretaris schrijft nu de rekenkundige methode voor. De afrondingsmethode geldt ook als de btw wordt berekend uit een prijs inclusief btw.

 

Er loopt nog een procedure bij het Europese Hof van Justitie over de afrondingsmethode (ik meen een supermarkt die per product naar beneden afrondde, terwijl de belastingdienst vond dat dit per winkelwagentje moest), maar vooruitlopend daarop heeft de Staatssecretaris dus alvast de spelregels aangepast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Op 19 april 2007 heeft de staatssecretaris van Financiën het nieuwe voorschrift over administratieve en factureringsverplichtingen gepubliceerd (nr. CPP2007/308M). Nieuw in het voorschrift is de regeling rond de afronding van het btw-bedrag. De staatssecretaris schrijft nu de rekenkundige methode voor. De afrondingsmethode geldt ook als de btw wordt berekend uit een prijs inclusief btw.

 

Dit interessante document kan op dit punt worden samengevat als: afronden op twee cijfers achter de komma, volgens de regels die je op de basisschool geleerd hebt :)

Link naar reactie
  • 0

Afronden volgens de regels van de basisschool levert ook een fout op. Je rond nl. meer naar boven af dan naar beneden: 1,5 gaat naar 2 terwijl 1 net zo dichtbij ligt. Je zou 'bankers rounding' moeten gebruiken hierbij rond je bij een vijf op het eind af naar het dichtsbijzijnde even getal.

 

[edit]'reken' voorbeeld weggehaald. Hoofdrekenen is nog best moeilijk...[/edit]

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een oudje naar boven schoppen.

 

Tot medio 2009 heb ik in mijn webwinkel de verkoopbedragen exBTW ingevoerd, maar dit uiteindelijk opgegeven omdat afronding nogal eens 'dom' uitviel, dwz. een onlogisch resultaat qua prijs opleverden.

Sindsdien zijn alle prijzen inclusief BTW vermeld.

Aangezien wij voor 99% aan particulieren leveren en ik voor de enkele zakelijke klant een aparte factuur aanmaak via Excel waarin BTW wel keurig vermeld staat (en ook makkelijker afrondt).. leek dat mij een prima oplossing.

 

Voor de goede orde: formule die ik voor Excel gebruik is (cel is willekeurig gekozen)

=AFRONDEN.BOVEN(L1971+L1972+L1973;0,05)

1971 = subtotaal

1972 = verzendkosten

1973 = korting

0,05 is de afronding , dwz. er wordt op 5 eurocent afgerond naar boven

 

Echter: is het niet vermelden van het daadwerkelijke bedrag wettelijk toegestaan?

Dwz. mag de hoeveelheid BTW ontbreken op de bon, die klanten krijgen?

Voor de goede orde: we gebruiken een kasstelsel, geen factuurstelsel muv de enkele echte 'facturen' die voor zakelijke klanten worden opgesteld.

 

Vandaag heb ik aan de algemene gegevens die op een factuur staan (ons adres en het banknummer) eveneens toegevoegd dat prijzen inclusief 6% BTW zijn.

Is dat voldoende?

 

Het gedoe was ik destijds meer dan zat. Enige punt van orde: moet nog nazoeken wie ook alweer wel of niet BTW hoeft te betalen: dwz. binnen EU wel 6%BTW, erbuiten geldt een ontheffing? Tot nog toe maar een doodenkele keer buiten de EU wat verkocht (Rusland). Is anders een vraag die ik makkelijk aan mijn eigen boekhouder kan stellen (en vast ook al heb gedaan, maar vergeten)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afronden volgens de regels van de basisschool levert ook een fout op. Je rond nl. meer naar boven af dan naar beneden: 1,5 gaat naar 2 terwijl 1 net zo dichtbij ligt.

Toch is dat geen fout. .00 - .49 representeren 50 mogelijkheden en .50 - .99 ook. In werkelijkheid zijn 1,0 en 1,00 ook niet dezelfde getallen. 1,0 is namelijk eigenlijk 0,95 - 1,04, terwijl 1,00 slechts 0,995 - 1,004 is. Maar goed, dat gaat misschien weer wat te ver ;)

 

EDIT: Excuses, 2007 en niet gezien :(

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als ondernemer maak ik webwinkels. Onlangs kreeg ik een klacht van een klant dat de BTW berekening van zijn producten soms niet klopten. Ik geloofde hem eerst niet maar na eens wat narekenen "klopte" zijn verhaal.

 

Het volgende is het geval:

Mijn klant wil een product voor € 19,95 verkopen (incl BTW)

Als je dit terug rekend wat dan het product excl BTW moet kosten en de BTW is dan kom je hier niet uit..... want:

 

16,76 * 19% = 3,18

16,76 + 3,18 = 19,94

 

16,77 * 19% = 3,19

16,77 + 3,19 = 19,96

 

Nu heb ik de volgende vraag:

Klopt mijn verhaal en is het dus niet mogelijk om een product voor € 19,95 (er zijn nog vele meer prijzen waarbij dit probleem optreed) te verkopen of is dit geen probleem en moet je het bedrag excl BTW maar kloppend afronden?

 

 

Dit boeit allemaal niet. De enige vraag die van belang is of de ondernemer op zijn facturen dezelfde BTW bedragen zet als in zijn aangifte. De fout die vaak gemaakt wordt is dat de berekende bedragen die op de factuur staan niet opgeslagen worden.

 

Wat wel een punt is waar je rekening mee moet houden is dat je BTW niet per item uit moet rekenen, maar over het totaalbedrag. Als je dus adverteert met bedragen incl. btw en de factuur excl. btw opmaakt, dan krijgt je optellingsverschillen. Dat kun je alleen maar oplossen door net zoals bijvoorbeeld AH de factuur incl. btw op te maken en aan het einde nog een specificatie van daarin begrepen BTW op te geven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.