Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Edward
Edward
Op higherlevel is outsourcing een onderwerp dat met enige regelmaat terugkeert. In het gros van de gevallen waar voor outsourcing wordt gekozen is het kostenaspect van doorslaggevend belang. In veel gevallen spelen de hoge productie c.q. loonkosten een rol bij de overweging om het werk te verplaatsen naar het buitenland. Daarbij worden India en China vaak gezien als aantrekkelijke opties.
Vandaag ben ik als consument met de keerzijde van outsourcing geconfronteerd, het gebrek aan kwaliteitscontrole waardoor wij tot overmaat voor de derde achtereenvolgende keer een kinderkamer retour afzender hebben moet zenden en inmiddels de ontbinding van de overeenkomst hebben ingeroepen.
Of outsourcing een aantrekkelijk alternatief is, is maar zeer de vraag. Reden om hier toch eens een discussie over te starten. Al is dit alleen maar ter lering en vermaek voor partijen die outsourcing overwegen.
Aan outsourcing kleven nogal wat gevaren waar veel kandidaten in eerste instantie niet bij stil staan en veelal alleen door schade en schande wijzer worden. Ik benader dit nu vanuit een juridische invalshoek en heb ook geenzins de intentie om hiermee volledig te zijn, maar wil toch vanuit dat perspectief wijzen op een aantal gevaren.
Kwaliteit en klanttevredenheid
Zoals hiervoor al opgemerkt speelt geld vaak een rol bij de beslissing op een product in lage lonen landen te laten produceren. De prijs van een product wordt echter niet alleen door de loonfactor bepaald, maar door tal van andere factoren. Denk hierbij ondermeer aan kwaliteitsnormen, certificering, productiecontrole, arbeidsomstandigheden, etc.. Dit alles maakt dat de productiekosten in de rijke landen aanzienlijk duurder zijn, daar staat tegenover dat de minimumeisen die aan het product worden gesteld ook worden gehaald.
Wanneer door een slecht product de consument uiteindelijk afhaakt, dan kan goedkoop al heel snel omslaan in duurkoop.
Het is dus in ieder geval zaak om goed aandacht te besteden aan het kwaliteitsaspecten van producten of de diensten die middels outsourcing worden geleverd.
Productaansprakelijkheid
Een bijzonder aspect aan de kwaliteitseisen houden verband met de productaansprakelijkheid. Voldoet een product niet aan de gestelde eisen dan is de leverancier hiervoor primair verantwoordelijk.
Richtlijnen
Er zijn tal van richtlijnen waaraan producten die op de Europese markt worden geïntroduceerd moeten voldoen. Naast de richtlijnen die specifiek verband houden met de kwaliteit van een product, zijn er groot aantal richtlijnen waaraan een outsourcende partij moet voldoen en waaraan vaak niet eens wordt gedacht.
Denk bijvoorbeeld aan de WEEE richtlijn (Waste Electrical and Electronical Equipment directive) die tot doel heeft om de effecten van electronische goederen op het milieu tot een minimum te beperken. De leverancier kan hierdoor tot allerlei recyclingmaatregelen worden verplicht zonder dat zij hier in eerste instantie erg in heeft.
Een ander voorbeeld is de export van data naar derde-landen. Een call-center buiten de EU of de safe-harbour landen kan heel aantrekkelijk zijn, maar vaak wordt vergeten dat voor dit soort export van data vergunningplichtig is wanneer het gaat om persoonsgegevens. Uit eigen ervaring weet ik dat veel partijen verzuimen om aan deze plicht te voldoen. De gevolgen kunnen aanzienlijk zijn. Financieel valt dat vaak nog wel mee, de boetes zijn beperkt, maar de imagoschade bedraagt vaak een veelvoud en is niet in geld uit te drukken.
Intellectueel eigendom
Intellectuele eigendomsrechten worden in de opkomende markten veelal op grote schaal geschonden. De controle op eerbiediging - dan wel tenminste daarvoor contractueel voorzieningen in de vorm van vrijwaringen te treffen - is een minimaal vereiste. Niet zelden wordt dit aspect over het hoofd gezien.
Een aardig voorbeeld is een bevriende ondernemer die een aantal bakfietsen heeft laten produceren in China. Zijn bedoeling was om deze aanvankelijk als relatiegeschenk aan te bieden bij een actie, om de container vol te krijgen besloot hij om ook enkele exemplaren onder kennissen en vrienden te verkopen. Een aankondiging per e-mail resulteerde in een dagvaarding in kort geding van de Nederlandse modellengerechtigde.
Schending van IE-rechten is overigens een punt dat Duitsland op de agenda heeft gezet voor de G-8 top komend weekeinde, in verband met de grote economische schade die hiervan wordt ondervonden.
Naming and shaming
Een leverancier van naam en faam ziet liever niet dat zijn erfgoed in een kwaad daglicht wordt gesteld. Deze natuurlijke drempel om onder de maat te presteren wordt niet overal gedeeld. Outsourcende partijen zijn niet altijd selectief voor wat betreft de leverancier in het buitenland. Vraag als outsourende partij altijd om referenties.
Deze opsomming is geenszins limitatief en alleen maar een korte samenvatting van zaken waar zelf ervaring mee is opgedaan. De doel van deze thread moet zijn dat partijen die outsourcing overwegen de ogen worden geopend voor de keerzijde, zodat zij in de onderhandeling met een mogelijke kandidaat rekening kunnen houden met de aspecten.
Aanvullingen en ervaringen zijn van harte welkom.
jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag