• 0

Postbank vanaf 2009 verder als ING.

De naam Postbank verdwijnt. Het moederconcern ING wil vanaf 2009 alleen nog bankieren onder eigen naam. De maatregel kost 2500 voltijdbanen.

 

Bron: http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article713795.ece/Naam_Postbank_verdwijnt_laatste_nieuws

 

 

Bent u er blij mee? Ik niet! Voor mijn gevoel zijn dit twee totaal verschillende banken met ieder een eigen imago en dito servicepakket. Als kleine ondernemer voel ik me thuis bij de postbank. Als ik straks bij de ING binnenloop bekruipt me het gevoel dat ik in 3-delig kostuum moet komen. Of ik dan uberhaubt welkom ben weet ik niet: ooit wilde de ING mij niet als klant aannemen. Zonder opgaaf van reden overigens. Bij de Postbank was/is iedereen welkom.

 

De postbank is voor mijn gevoel althans goedkoop en tot op bepaalde hoogte worden voor transacties geen kosten in rekening gebracht. Vooralsnog ben ik met die samensmelting niet blij. Ook al weet ik dat de Postbank al van de ING is/was.

 

 

De Leeuw verdwijnt.... :-\:-\

 

postbank.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het met je eens dat dit geen goede zaak is.

Ik bankier bij de ING maar ik ben absoluut niet tevreden over hun klantvriendelijkheid.

 

De postbank blijft een goede bank voor de kleine ondernemer maar ik denk dat dit wel gaat verdwijnen als ze ook ING gaan heten.

 

Trouwens: Welke bank is nog wel betrouwbaar en klantvriendelijk????

YRW

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me lastig om er nu al iets over te zeggen, wellicht worden wel dezelfde diensten tegen dezelfde prijzen straks ook aangeboden onder het ing label?

 

Ik denk nl dat veel zakelijke postbankklanten er vooral zitten vanwege een flink pakket gratis transacties en dergelijke, mocht men dat zomaar afschaffen is het risico natuurlijk levensgroot dat die massaal overstappen.

Link naar reactie
  • 0

Ach, melkunie is ook campina geworden ne de melk is hetzelfde gebleven. Ik denk dat ze welvoorzichtig zijn dat ze zichzelfniet inde vingers gaansnijden. Ze willen de interessanteklanten natuurlijkwel behouden.

Het proces van re-branding is waarschijnlijk al in volle gang, alleen nog onzichtbaar voor ons.

 

Met kleine wijzigingen zal de boel al naar elkaar toeschuiven, en tegen de tijd dat er omgestickerd gaat worden merk je alleen nog maar dat alles oranje wordt in plaats van blauw. Het aanbod zal dan wel heel dicht bij elkaar liggen. Ik verwacht rondom het volgende EK/WK voetbal een oranje leeuw in de reclames.

Link naar reactie
  • 0

De achterliggende gedachte bij het opheffen van het merk is, dat de postbankklanten behoefte zouden hebben aan de geavanceerde producten van de ING. Het lijkt er dus op dat alles duurder moet worden.

 

Volgens mij zijn de technocratische rekenrakkers in de weer geweest. De overname strijd rond ABN-Amro doet iedereen in zijn broek poepen van angst. De ratio's zijn ineens superbelangrijk. Scoor je als bank slechter dan de conculega's, dan kan je ten prooi vallen aan de raiders.

 

De twee ratio's in dit geval zijn overheads en opbrengsten per klant. Door Postbank en ING samen te voegen kunnen er 2500 man de deur uit. Dat is goed voor de overheads en door de Postbank klanten ING service door de strot te douwen kan je de opbrengst per klant verhogen.

 

Ik mijn opinie een grote fout. Volgens mij zitten de meeste Postbank klanten helemaal niet te wachten op dure service waar ze niet om gevraagd hebben en waar ze geen gebruik van gaan maken.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad vast geen toeval dat nu de ABN Amro toegevoegd gaat worden aan de lange lijst van overnames, ook de directie van de ING meent dat er 'iets' gedaan moet worden. Het komt me zelfs over alsof hier niet echt lang over nagedacht is. Eerder een snelle beslissing om niet achterop te raken.

 

Voor mijn gevoel gaat men voorbij aan de postbankklanten: de producten en service zijn ietwat spartaans maar daar betaal je dan ook niet voor. Als voorbeeld zou ik willen noemen dat zakelijke klanten pas sinds kort 24/7 kunnen telebankieren.

 

Of ING klanten blij zullen zijn met de postbankklant betwijfel ik even goed: komen 'wij' voortaan ook in de rij staan in de prestigieuze ING bankgebouwen?

Link naar reactie
  • 0
Als voorbeeld zou ik willen noemen dat zakelijke klanten pas sinds kort 24/7 kunnen telebankieren.

 

Je hebt zooo gelijk. Ik zat weleens om 25:30 te programmeren en ergerde me groen en geel aan de jaren-60-mainframes van de Postbank, die op dat moment het bedragje niet wilden overmaken om het Java-boek te kopen waarmee ik een programma zou kunnen schrijven om mijn desktop-pentium van 2006 net zo traag te laten werken :-\

 

Ongelovelijk. Banktransacties zijn letterlijk het 1e-jaars schoolvoorbeeld van de allersimpelste ICT-toepassing (met stip gevolgd door vliegtuigstoelreserveringen). En 50 jaar ofzo na de eerste digitalisering zijn die banken nog steeds niet in staat ze behoorlijk te laten verlopen >:(

Link naar reactie
  • 0

Ach over 5 tot 10 jaar ziet het betalingsverkeer er heel anders uit.

De presticieuze banken van nu zijn dan misschien wel helemaal verdwenen, ten ondergegaan aan hun eigen grootheidswaanzin en die van hun CEO's CFO's enz.

Ik denk zelf dat een hele kleine bank die samengaat met bv een telco of een ander soort provider (internet ?) de grote slag gaat slaan in het nieuwe betalen.

Link naar reactie
  • 0

... Volgens mij zitten de meeste Postbank klanten helemaal niet te wachten op dure service waar ze niet om gevraagd hebben en waar ze geen gebruik van gaan maken...

 

 

 

Inderdaad. Postbank is lekker goedkoop, en gewoon een doe-het-zefbank. En het belangrijkste argument waarom ik bij de Postbank bankier: er zit geen mannetje of vrouwtje vijf straten verderop in een bankkantoortje al mijn transacties mee te kijken. Ooit met een vriendinnetje hele slechte ervaringen mee gehad: lokale bankkantoortjes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De Postbank is niet zomaar een ander label op een aangepaste bankdienst; het is een totaal andere organisatie dan ING. Nou ja, vrijwel totaal. Ze hebben de callcenters en een aantal andere functies wel samengevoegd (zijn ze al tien jaar mee bezig, integratie van de back-office) maar het blijven twee verschillende banken. Dat geldt waarschijnlijk voor alle ING-banken, want als je bv ook een rekening bij ING in België hebt, kun je zien dat die bank alleen in naam dezelfde is.

 

Ik ben klant bij alle drie, en mij zal het worst wezen wat er op de deur staat. Als ze echter de goeie dienstverlening van de Postbank gaan inruilen voor die van de ING, dan ben ik rap vertrokken. Bij de ING moet je voor elke futiliteit terug naar het kantoor waar je je rekening geopend hebt, zelfs als je tig keer verhuisd bent. Daar zit dan een klojo met de functie 'directeur' op z'n visitekaartje, die geen flauw benul heeft wat er allemaal bij de bank te krijgen is. Ik hoop dat Postbank in NL de naam ING Direct krijgt, maar wel dezelfde organisatie blijft.

 

Gewoon kiss-banking: keep it simple, stupid! 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Weer een voorbeeld van een sterk merk dat de prullebak in gaat. Ik kan me voorstellen dat ING de organisaties van ING en Postbank in elkaar wil schuiven uit een misplaatst streven naar synergie die er niet is, maar een sterk A-merk hef je toch niet op? Maak van Postbank dan een online bank terwijl je de kantoren allemaal ING noemt. Dan hou je je gemotiveerde Postbank klanten die het liever online en via de telefoon doen, en je ING klanten die liever ff langs komen. In de postkantoren zet je dan publieke Postbank terminals neer waar een vriendelijk persoon eventueel assistentie kan verlenen aan de digibeten onder ons.

 

Ik denk dat hier de ego's van board members belangrijker waren dan marketing argumenten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ze het merk als geheel schrappen is inderdaad sowieso wel vreemd, zeker gezien de grote campagnes die er de laatste jaren voor gevoerd zijn - die blauwe leeuw krijg je amper meer je beeld uit ;)

 

Voor synergie hoeven ze het ook niet te doen, postbank is toch al jaren onderdeel van ING, het lijkt me dat ze achter de schermen processen naar smaak kunnen integreren. Het spaart wellicht kosten aan front offices en in callcenters, maar ik denk dat het lang kan duren voordat dat opweegt tegen het verlies van een waardevol merk...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.