• 0

Vanuit IRO traject naar ondernemerschap

Goedemiddag HL-ers,

 

Allereerst wil ik me graag even voorstellen. Mijn naam is Sander en bezoek al een tijdje deze website omdat ik hier heel veel meningen te lezen krijg van mensen die zo'n beetje op dezelfde lijn als ik zitten, mensen met ondernemersgevoel dus. Ik hoop hier mijn steentje bij te kunnen dragen, mocht daar prijs op worden gesteld.

 

De reden waarom ik dit bericht plaats is dat ik in een nogal moeilijke positie ben aanbeland sinds een jaar. Het is moeilijk om in dit bericht alles zo nu even tegelijk te formuleren maar het komt erop neer dat ik vanwege medische omstandigheden niet of nauwelijks in aanmerking kan komen voor een baan als grafisch vormgever. Die medische omstandigheden houden in dat ik rond de 250 kilo weeg omdat mijn hele stofwisseling niet goed functioneert. Een en ander zit zo: als wij mensen iets eten, dan proeven we met de tong of iets smaakt of niet, of je iets meer wil eten of juist niet etcetera. Nou, die smaakpapillen geven dus prikkels af aan de hersenen dat er voeding is binnengekomen en dat dit verwerkt moet gaan worden. De hersenen geven dan op hun beurt weer prikkels af naar de organen die stoffen moeten aanmaken om dat voedsel te verteren. Leptine is zo'n stof bijvoorbeeld. Nou en dat werkt van geen kant bij mij en dus kunnen jullie wel nagaan wat er in mijn 36 levensjaren is gebeurd.

 

Ik heb vanaf mijn 6e (uiteraard eerst aan de hand van mijn ouders) tot nu zelf van alles ondernomen. Ik heb zelfs een enorme operatie ondergaan waarbij ze gekeken hebben hoe die hele huishouding functioneert bij mij want ik heb me laten vertellen dat het nogal uniek schijnt te zijn. Maar daar hoef je dus niet bepaald blij mee te zijn want juist omdat het in die jaren 80 en 90 zo uniek gevonden werd, werd zoiets ook niet vergoed door mijn zorgverzekeraar. Dus heb ik me via een persoonlijke lening moeten laten helpen. En het eind van het liedje is dat er een aantal professoren met de armen gespreid zeiden dat ik er maar mee moet zien te leren leven. Hele dure diagnose dus en ook een heel lang verhaal verders... maar het komt erop neer dat ik zo goed en zo kwaad als dat is gegaan mezelf wel heb kunnen redden.

 

Ik heb tot 2002 een baan gehad als procesoperator bij een groot chemisch bedrijf. Daarmee verdiende ik goed genoeg om die lening te kunnen dragen dus dat zat wel goed zo. Maar het bedrijf ging in 2002 dicht en daar sta je dan. Omdat iemand van mijn gewicht natuurlijk vierkant overal wordt afgewezen bij sollicitatiegesprekken, is het gewoon erg moeilijk om in deze maatschappij vooruit te komen. Dus ik heb me toen weten om te scholen als dtp-er/grafisch vormgever. Iets wat ik als hobby al deed vanaf 1995 dus dat was mijn enige mogelijkheid nog. Met heel veel aanpakken en doorzetten en dankzij een reïntegratietraject kon ik aan de slag bij een reclamebureau. Blij als ik was met deze kans heb ik echt keihard drie jaar gebuffeld. Heel veel geleerd over ondernemerschap in de wetenschap dat me dat later wel eens van pas kon komen.

Helaas was mijn werkgever niet bepaald ondernemer van het jaar. Ik zeg dat niet om hem zwart te maken, maar ik werkte daar op basis van termijncontracten en bepaalde afspraken. Nou ja, dat is tegenwoordig niet echt veel meer waard want hij is bepaalde afspraken niet nagekomen en nou ja... hele akelige situatie geweest.

 

Maar nu zit ik dus een jaar in de WW en werkpaard als ik ben, wil ik daar gewoon uit. Ik heb 150 sollicitaties verricht en 30 sollicitatiegesprekken gehad. Zelf mijn steentje weer bijdragen. Ik vind dat een groot goed. Maar door mijn uiterlijk word ik overal afgewezen. Maar het gekke daarbij is dat men vooraf bij de sollicitaties op basis van mijn brief en bijgevoegde voorbeelden erg enthousiast is om mij uit te nodigen. Ik heb dat allemaal zwart op wit. Maar ja, dan ziet men je natuurlijk en dat gesprek verloopt dan op zich nog wel best maar is het later steevast: "we zoeken iemand met een beter aansluitend profiel op de functie". Dus dan weet je wel genoeg want vooraf werd zowat de rode loper uitgerold. Niet dat ik nu mezelf zo goed vind, maar ik heb er juist voor gezorgd dat de enige kans die ik dan nog heb ook zo goed mogelijk kan aangrijpen. Ik besteed daar al mijn tijd, geld en energie aan om mijn vaardigheden op professioneel niveau te houden.

 

Maar het lukt gewoon niet. Dus moet ik zelf een onderneming opzetten. Ik heb mijn ondernemerspapieren gehaald in de jaren 90 want ik vind ondernemen echt fascinerends. Mooiste wat er is. Daarom kijk ik graag naar zoiets als Dragons Den. Maar ja, ik moet rondkomen van een uitkering van 770 euro en door die PL voor mijn operatie zit ik nog een jaar in de schuldsanering. Dus het is gewoon erg erg erg moeilijk om iets op te zetten. Ik heb alles netjes uitgewerkt. Ondernemingsplan en alles wat daarbij komt kijken gemaakt en ook bij veel mensen al langsgeweest. Zelfs ook enkele investeerders benaderd (ja, ook die uit Dragons Den onder andere). Van eentje kreeg ik antwoord terug dat ik niet goed genoeg ben voor een eigen onderneming, aan de hand van het getoonde werk. Dus ja, dat motiveert me natuurlijk enorm. In ieder geval wel een eerlijke reactie wat ik wel waardeer. Ik maak dat wel eens anders mee want ik krijg zoveel tegenstrijdige reacties van mensen die het juist wel mooi vinden. Vanuit het UWV en het reïntegratietraject komt ook niet veel ondersteuning. Niet dat dat zou moeten maar ik voel gewoon dat je van deze instanties niet op aan kunt. Zo krijg ik bijvoorbeeld al een tijdje geen antwoord op bepaalde vragen.

 

Kijk, ik weet dat ik kan beginnen vanuit huiselijke situatie maar ik heb nauwelijks tot geen mogelijkheden om hier mensen te ontvangen. Aangezien ik ook geen geld heb om me te laten inschrijven bij de KvK of een BTW nummer aan te vragen, komt het allemaal over als hobbygedoe. En dat wil ik dus niet. Ik wilde graag een kleine kantoorruimte huren zodat ik daar iets fatsoenlijks van kan maken. Het schijnt dat er mogelijkheden zijn om financiering te krijgen vanuit het UWV maar dat is dan weer niet mogelijk in mijn situatie. En ik mag nu ook niet beginnen want dat heeft meteen consequenties voor de uitkering en dat risico kan ik nu niet nemen. Kortom, het is echt een kwestie van de rug tegen de muur want ze willen wel dat ik zo snel mogelijk uit die ww ga. Omdat ik altijd geweigerd heb om me te laten afkeuren want ik vind mezelf niet gehandicapt of zo, krijg ik nu ook te horen dat ik me al die jaren ook heb weten te redden.

 

Nu krijg ik dus links en rechts adviezen van hoe en wat je op de site moet zetten. Natuurlijk weet ik dat zelf ook wel maar ik word er nu wel een beetje moedeloos van, want ik moet namelijk wel luisteren naar die adviezen want anders kan ik problemen krijgen met het UWV. Voor alle duidelijkheid: die adviezen gaan gewoon over de opmaak van een en ander en niet de content zelf. Dus met andere woorden: de persoonlijke smaak van iemand die niet persé die van een ander is. Daarom zou ik graag jullie reactie willen weten als dat mogelijk is. Ik weet niet precies of het gebruikelijk is om hier een website te vermelden maar anders moeten de moderators dat maar even corrigeren dan.

 

edit: link verwijderd door mezelf.

 

Let op: het is niet de bedoeling dat ik hier acquisitie zit te plegen want ik zit nog helemaal in de seed fase zeg maar. Maar ik wilde graag de mening weten van de gelijkgestemden hier.

 

Nooit heb ik gedacht dat na jaren van gewoon netjes gewerkt te hebben voor je geld en aan de regels te hebben gehouden, je nu zo wordt fijngemalen door bureaucratische regelgeving en gedoe.

 

In ieder geval bedankt voor jullie aandacht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat begrijp ik uiteraard Nico.

 

Ik heb het geschreven zodat als men zou willen reageren met bepaalde argumenten men in ieder geval kan lezen dat ik zo'n beetje alles al ben tegengekomen op het ondernemerspad.

 

Dan weet men in ieder geval al wat ik zelf zoal heb ondernomen en hoeft men dat al niet meer te posten.

 

Ik heb het goed bedoeld in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik uiteraard Nico.

 

Ik heb het geschreven zodat als men zou willen reageren met bepaalde argumenten men in ieder geval kan lezen dat ik zo'n beetje alles al ben tegengekomen op het ondernemerspad.

 

Dan weet men in ieder geval al wat ik zelf zoal heb ondernomen en hoeft men dat al niet meer te posten.

 

Ik heb het goed bedoeld in ieder geval.

 

ps

ik heb jouw bijdragen in de draad van Dragons Den ook met aandacht gelezen die vaak net zo lang of langer waren dan mijn verhaal. In ieder geval bedankt voor je reactie. Weet ik waar ik sta.

 

Link naar reactie
  • 0

nou ja,

 

ik wilde graag weten wat jullie van mijn website edit: link verwijderd door mezelf vinden?

 

Wat ik duidelijk wilde maken is dat ik weinig tot geen mogelijkheden heb om een onderneming te starten dus moet ik roeien met de riemen die ik heb.

Link naar reactie
  • 0

Korte samenvatting dan maar:

 

Zit in de schuldsanering

Heeft een WW uitkering (die waarschijnlijk door punt 1 afgeroomd wordt)

Wil graag gaan ondernemen

 

Mijn lekenconclusie zou zijn: totaal onmogelijk. Als ondernemer loop je een risico, dat risico vang je op door winst te maken. De schuldsanering zal het grootste gedeelte van die winst willen hebben, dus je kan niets opbouwen, niets investeren en geen potje opbouwen als er iets misloopt.

 

Wat je wel zou kunnen doen is als freelancer opdrachten proberen te krijgen. Inkomsten daarvan zul je waarschijnlijk moeten afstaan (bereid je voor op veel rekenwerk met UWV en curator?). Als je niet oppast ben je slechter af dan nu. Inschrijven bij de KvK is dan waarschijnlijk niet nodig (scheelt een paar tientjes) en een btw nummer aanvragen is volgens mij nog steeds gratis.

 

Blijft het feit: Wat heb je eraan? Meer risico, geen of weinig extra inkomen en een hele boel gezeur. Ga je iets zwart erbij doen, dan loop je het risico dat de schuldsanering ongedaan wordt gemaakt en mag je overnieuw gaan aflossen…

 

Mijn conclusie zou zijn. Werk je in. Studeer met materiaal op internet, schrijf een ondernemingsplan en zorg ervoor dat je na de schuldhulpverlening direct kan beginnen met ondernemen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn conclusie zou zijn. Werk je in. Studeer met materiaal op internet, schrijf een ondernemingsplan en zorg ervoor dat je na de schuldhulpverlening direct kan beginnen met ondernemen.

 

Tja dat bedoelde ik nu Nico

 

@Tonino:

In mijn lange verhaal schreef ik dus al dat ik mijn ondernemingsplan helemaal klaar had. Ik heb al jaren ervaring opgedaan in de markt waar ik wil beginnen en steek al vanaf 1995 al mijn energie, tijd en geld in mijn ontwikkeling qua studies, bijhouden van de ontwikkelingen, concurrentieposities etcetera. Maar als jullie dat niet lezen, dan heeft het ook geen zin om advies te posten nietwaar?

 

Omdat die schuldsanering van mij veroorzaakt is door complicaties bij de afhandeling door mijn zorgverzekeraar in de jaren 90 kan ik wel degelijk iets ondernemen. Als het nu was veroorzaakt door onverantwoorde dingen te doen wat zoveel gebeurd door de jeugd vandaag de dag, had ik niks meer te willen. Het gaat hen er alleen om dat ik nog voor het komende jaar een gegarandeerd inkomen kan aantonen, zoals nu in dit geval een WW uitkering. Daarom ben ik ook naar investeerders gegaan zodat op papier in ieder geval iets concreets afgesproken kan worden, mochten zij geïnteresseerd zijn in mijn plan. Soort letter of intent zeg maar. Dan heeft de schuldsanering in ieder geval voor het laatste jaar zekerheid. Kijk, als ik nu een beetje had lopen aanrommelen in mijn leven dan had ik geen recht van spreken gehad. Maar er is mij gewoon heel wat overkomen en heel veel dingen in het leven vallen voor mij weg en dus heb ik alleen maar een eigen zaak om nog voor te gaan. En dat heb ik heel goed onderbouwd in mijn plan en hopelijk is dat ook nog iets waard dan. Ik ben in ieder geval nog wel in beeld bij sommige investeerders. Kan ook moeilijk anders met mijn gewicht.

 

Het freelance traject ben ik al een tijdje mee bezig. Maar dat is toch wel een wereld waar men iets moet willen gunnen aan een ander, heb ik wel gemerkt aan mijn pitches. Aangezien de ww stopt in september en ik daarna verval in de ... tja, wat eigenlijk? bijstand is niet aan de orde voor mij want ik heb ook mijn trots. In ieder geval heb ik geen financiële tijd meer om na die jaar sanering pas te gaan beginnen. Het moet dus voor september gebeuren in mijn optiek.

 

Totaal onmogelijk zeg je? Kan me voorstellen dat je dat denkt. Ik zal deze in ieder geval wel onthouden. Bedankt voor je reactie en de succeswens in ieder geval en ook je vermogen om even zo kort door de bocht te gaan met je samenvatting. Kan ik nog wat van leren zie ik :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

nou ja,

 

ik wilde graag weten wat jullie van mijn website www.sanderdreef.nl vinden?

 

Wat ik duidelijk wilde maken is dat ik weinig tot geen mogelijkheden heb om een onderneming te starten dus moet ik roeien met de riemen die ik heb.

 

Goeie website en vakwerk zou ik zeggen. Ziet er prima uit !

 

Je zegt dat je door je omstandigheden weinig tot geen mogelijkheden hebt om een onderneming te starten. Dat is nou net niet de ondernemingsspirit Sander. Ik heb zelf ook met de ambtelijke molen te maken gehad ... breek me de b.. niet open ! Maar laat je door niemand in een hoekje drijven ... gewoon doorbijten en knokken en het lukt je. One way or the other !

 

Of je met je vakgebied voor jezelf kan beginnen weet ik niet maar ik zou zeggen ... kijk rond waarmee zoal geld wordt verdiend en verdiep je er verder in zodat je HOE dan ook uit je situatie komt.

Link naar reactie
  • 0

Zo'n vaart loopt het niet. In principe is iedereen welkom bij HL, ook jij Archos. Het probleem is dat een eenvoudige oplossing voor jouw probleem niet is te geven. Zo op het eerste gezicht lijk je me behoorlijk pienter en heb je al heel veel geprobeerd/doordacht.

 

Heb je al eens gedacht aan een functie binnen het UWV? Bijvoorbeeld om lotgenoten verder te helpen of ze met raad en daad bijstaan? Dát kan een businessplan op zich zijn. Je zal toch zeker niet de enige zijn die in deze situatie zit?

 

Een netwerk creëren lijkt me het belangrijkste in deze fase, zeker als het inkomen afgeroomd gaat worden. Denk daarbij eens aan de publieke sector/gemeenten/provicies...

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

 

 

Goeie website en vakwerk zou ik zeggen. Ziet er prima uit !

 

Je zegt dat je door je omstandigheden weinig tot geen mogelijkheden hebt om een onderneming te starten. Dat is nou net niet de ondernemingsspirit Sander. Ik heb zelf ook met de ambtelijke molen te maken gehad ... breek me de b.. niet open ! Maar laat je door niemand in een hoekje drijven ... gewoon doorbijten en knokken en het lukt je. One way or the other !

 

Of je met je vakgebied voor jezelf kan beginnen weet ik niet maar ik zou zeggen ... kijk rond waarmee zoal geld wordt verdiend en verdiep je er verder in zodat je HOE dan ook uit je situatie komt.

 

Bedankt voor het compliment en je reactie Peet.

 

Waar ik wat moeite mee begin te krijgen is dat ik in mijn leven al door heel veel mensen overal naar wordt verwezen en dan op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zie want de een adviseert je dit, de ander dat. Nou, toen het nog ging om het medische, heb ik dat gedaan omdat ik van dit probleem af wilde komen. Nu na al die jaren is dus vastgesteld dat het een DNA kwestie is (heb ik zwart op wit) dus ja, dan houdt het op want zoiets als gen therapie is voor mij geen haalbare kaart. Dus heb ik me moeten leren wapenen tegen de bekende reacties uit de samenleving tegen dikke mensen. Daar kan ik wel mee omgaan natuurlijk want anders heb je geen leven meer. Alleen door bepaalde bekrompen argumenten die ik te horen heb gekregen vanuit werkgevers kant zoals : "Als ik jou in dienst neem betaal ik volgend jaar misschien voor een rolstoel" of "Ik moet zeker een werkplek aanpassen". En dat is totaal niet aan de orde. De laatste keer dat ik me ziek heb gemeld is zeker 7 jaar geleden. Ik ga ook niet meer naar de dokter en maak al jaren geen gebruik meer van de zorgverzekering. Dat komt omdat het toen destijds zo fout is gegaan en dan zeggen ze wel sorry achteraf. Maar van binnen ben ik dan al zo rancuneus dat ik zeg van: "ik zal ze wel wat laten zien en ik doe het zelf dan maar". Misschien niet zo slim maar dat is nu eenmaal de aard van dit beestje. En het gaat best want ik leef nu al jaren op puur vloeibare voeding.

 

Dat is dus zo'n beetje mijn ondernemingsspirit Peet. Ik hoef jou de b... niet open te breken dus dan weet je ook hoe frustrerend het is als je steeds stuk loopt op ongefundeerde vooroordelen. Maar nu krijg ik dus ook te maken vanuit de UWV met mensen die je dus verplichten om je hele verhaal uit de doeken te doen. Vervolgens doe je dat en dan stellen ze achteraf vragen die ik even daarvoor op schrift had gesteld. Begrijp je wat ik bedoel? Vervolgens zetten ze je op de weg naar het ondernemerschap. Iets wat ik zelf al mijn hele leven wilde doen maar niet kon omdat ik geld moest verdienen voor mijn medische trajecten te financieren. Dus ik kon aan het UWV al een paar ordners vol laten zien met alles wat ik al op dat front gedaan had aan voorbereiding. Dus alles is klaar en uitgewerkt. Maar mij is duidelijk te verstaan gegeven door het UWV dat alle banden worden doorgesneden als ik dus eenmaal ga beginnen. Nou ja, als ik iets meer geld had gehad durfde ik die gok wel aan maar zij en jullie weten ook heus wel dat je van 770 euro in de maand niet kunt beginnen. Ik moet ook aan de huur denken natuurlijk. Bovendien gaan de deuren niet zo makkelijk open als ik op acquisitiepad ga. Per slot van rekening wordt je nu eenmaal op uiterlijk beoordeeld. Daarom wil ik ook op internet beginnen om me zodoende enigzins te verschuilen.

 

Ik vind het belangrijk om te weten wat ondernemers als jullie nu van mijn site vinden. Want ik word een beetje moedeloos van goedbetaalde adviseurs in dienst van de overheid die de beperkte medemens moeten begeleiden bij het vinden van werk. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zielig doen of lopen klagen maar het is gewoon soms zo onbegrijpelijk hoe vastgeroest de overheid te werk gaat. Als ik via de normale weg (zoeken naar wat voor werk dan ook) uit deze situatie wil komen denk ik dat het onbegonnen werk is. Ik heb afgelopen jaar 150 sollicitaties verricht met daaruit 30 gesprekken. Ik heb dat al in het begin beschreven. Het lukt je gewoonweg niet als mensen je niks gunnen. In het vakgebied van dtp kun je prima een eenmanszaak beginnen maar dan moet je toch wel enige vorm van basis leggen want anders wordt je niet serieus genomen. Dus daarom wilde ik een kleine kantoorruimte huren zodat je daar mkb ondernemers kunt ontvangen. Nu zou dat dan thuis moeten gebeuren en dan kom je gewoonweg niet professioneel over. Bovendien willen klanten toch wel enige vorm van zekerheid (registratie bij KvK of zoiets) en als ze dan op een zolderkamertje moeten komen. Werkt gewoon niet.

 

Maar goed... in ieder geval bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Zo op het eerste gezicht lijk je me behoorlijk pienter en heb je al heel veel geprobeerd/doordacht.

 

Heb je al eens gedacht aan een functie binnen het UWV? Bijvoorbeeld om lotgenoten verder te helpen of ze met raad en daad bijstaan? Dát kan een businessplan op zich zijn. Je zal toch zeker niet de enige zijn die in deze situatie zit?

 

Een netwerk creëren lijkt me het belangrijkste in deze fase, zeker als het inkomen afgeroomd gaat worden. Denk daarbij eens aan de publieke sector/gemeenten/provicies...

 

Suc6

 

Bedankt voor de reactie ExTax!

 

Nou ja, pienter. Het is meer dat ik wel gepokt en gemazeld ben geworden zolangzamerhand.

 

Ik schreef zojuist dat mijn ervaring met het UWV niet echt jofel is. Ik hou me aan de regels maar het is moeilijk communiceren als je het gevoel hebt dat ze je niet serieus nemen. Ik heb een aantal brieven verstuurd met vragen en updates wat ik zoal aan het doen ben om weer aan het werk te komen, maar daar krijg je dus geen reactie op. Snap je wat ik bedoel? Wat ik wel had gewild en ook voorgesteld is om een soort docentenopleiding te volgen en daarmee dus andere reïntegranten bijvoorbeeld te leren computeren of zo. Ik heb dat in mijn traject meegemaakt en ook in mijn dienstverband als dtp-er moest ik vaak stagiares begeleiden en opleiden dus dat ging me goed af. Maar ik kreeg te horen dat hier geen mogelijkheid voor was. Nou ja, met het recente generaal pardon zou je toch zeggen dat er genoeg animo voor zou zijn. Ik heb het echt geprobeerd ExTax om ook andersoortig werk te vinden en ik zit zeker niet alleen in deze situatie.

 

Gelukkig heb ik tijdens mijn dienstverband veel goed werk kunnen doen en aangezien ik geen mens ben die zijn leven opdeelt van 9 tot 5 of door de week en weekends, heb ik collega dtp-ers destijds vaak uit de brand geholpen met deadlines. Dus die contacten komen me nu ook van pas. Alleen ben ik daar wel wat te naïef in geweest en ik heb gemerkt dat mensen niet altijd afspraken nakomen. Beetje nare ervaringen aan overgehouden tot dusver.

 

Vandaar dat ik hoop op een business angel die gewoon zijn of haar ogen open heeft en ziet dat ik in ieder geval er alles aan heb gedaan wat in mijn vermogen lag. Net zoiets als wat je met Bo Beukers zag in Dragons' Den. Die heeft ook al het een en ander achter zijn kiezen en dat weerhield twee investeerders ook niet ervan om mee te doen. Dus ja, ik hoop in ieder geval bij zo'n persoon mijn verhaal te mogen komen doen met mijn portfolio en plan. Ik ben daar al mee bezig. Van een investeerder heb ik al een afwijzing terug gekregen maar bij anderen ben ik nog in beeld dus wie zal het zeggen? Het gaat me daarbij niet zozeer om het geld maar meer om de kans te creëeren om me te bewijzen.

 

Groet.

Link naar reactie
  • 0

Ook hier even een korte reaktie op twee dingetjes uit je eerste - inderdaad erg lange - bericht:

 

Aangezien ik ook geen geld heb om me te laten inschrijven bij de KvK of een BTW nummer aan te vragen, komt het allemaal over als hobbygedoe.

 

Inschrijving bij de KVK kost 55,94 per jaar. Een BTW-nummer is gratis. Non-issue.

 

Natuurlijk weet ik dat zelf ook wel maar ik word er nu wel een beetje moedeloos van, want ik moet namelijk wel luisteren naar die adviezen want anders kan ik problemen krijgen met het UWV.

 

Advies is advies, geen bindende verplichting. Luisteren naar advies is een ding, het opvolgen is een ander.

 

Schrijf je gewoon in als eenmanszaak, en neem opdrachten aan om websites te maken. Ook al moet je het grootste deel inleveren, je bent tenminste eerder van je schulden af.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Ik begrijp je situatie heel goed. Je doet keihard je best en alles eerlijk en om dan zo door die ambtelijke molens te worden fijngemalen in dit regeltjesland is een schande.

 

Het probleem met de instanties is dat als je voor jezelf wilt beginnen en je nog geen inkomsten hebt, ze al beginnen te korten op de uren die je erin steekt. Zo is het moeilijk om een zaak op te bouwen want de rekeningen blijven komen. Heb je al geïnformeerd of hier geen mouw aan te passen is ?

 

EDIT stukje tekst verwijdert, zie artikel 5 van de forumregelementen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu de discussie wat verder is zit jouw probleem naar mijn idee vooral in het stuk eigenwaarde. Wat jou de afgelopen jaren is overkomen heeft er aardig ingehakt. Het als een speelbal heen en weer geslagen worden tussen al die instanties vreet ook energie , dat snapt iedereen.

 

Om te beginnen raad ik je aan het boek Calimeromarketing te lezen van Karen Romme. Dat gaat naast over marketing vooral ook over de mens achter de onderneming, zeker de moeite waard omdat het ook een moral boost geeft.

 

Verder vind ik net als anderen dat je gewoon moet gaan beginnen.

Laat je eens goed voorlichten over de mogeljkheden die je hebt als startend ondernemer vanuit de ww, en dan vooral het deel inkomsten.

Elke onderneming heeft geld nodig en omzet is niet gelijk aan inkomsten.

Het moet dus echt mogelijk zijn aan te vangen met het opbouwen van iets. Dit heeft als voordal dat zodra de ww wegvalt, je gelijk al een begin hebt. En zoals Peter ook al opmerkt, je kunt nu met die extra inkomsten waarschijnlijk ook een deel op je schuldsanering inlopen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Sorry, misschien over een stuk van je verhaal heen gelezen. Blijkbaar ook helaas voor mij te lang om het helemaal te bevatten.

 

Ik neem aan dat je in de WSNP zit. Voor de andere ondernemers een kleine link:

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=43667

Een manier om van te grote schulden af te komen. Je schrijft dat je geen eigen schuld hebt aan de schuldhulpverlening waar je nu in zit. Helaas maakt dat, wettelijk, helemaal niets uit.

 

Voor het ondernemen zit je met drie onderdelen van die wet met en probleem. Als eerste: “moet u rondkomen van een vrij te laten bedrag rond het bijstandsminimum.” Waarschijnlijk die 770 euro die je eerder noemde. Lastig om van rond te komen en zeer beperkend. Je zou namelijk voor een baan eens een paar nieuwe pakken moeten aanschaffen, daar is dan weer geen geld voor.

Twee: “zich inspannen om zoveel mogelijk geld bijeen te brengen voor aflossing van uw schulden”. Al het geld wat er bij je binnen komt zou direct moeten worden overgedragen aan de schuldeiser(s). Ook een investering van een BA valt daar dan onder. Verder blijft het punt dat je geen of nauwelijks investeringen in je zaak zal kunnen doen en geen potje kan opbouwen voor moeilijkere tijden. Ook zul je met je curator om tafel moeten om te bepalen welke kosten voor je onderneming echt nodig zijn, kosten die hij namelijk onzin vindt zou hij kunnen aanduiden als een ontduiking van deze regel (zoveel mogelijk geld bijeen brengen).

Drie: “Zelf uw vaste lasten op tijd betalen en geen nieuwe schulden maken.” Het aangaan van een nieuwe lening is daarmee onmogelijk. Die je dat wel, dan kun je in het ergste geval weer overnieuw beginnen met een traject van drie jaar.

 

Je hebt het ook over het IRO traject, het lijkt of dat traject voornamelijk bedoelt is om mensen aan een baan te helpen en niet zozeer aan het ondernemen.

http://www.iroloket.nl/index.php?d=1&p=iro_watisiro_voordelen

 

Volgend jaar zou je uit de WW en uit de schuldhulpverlening komen. Na de WW kom je in de bijstand terecht. Niet perfect en ik lees dat je dat ook niet wilt. Wel zou je dan eventueel gebruik kunnen (proberen te) maken van de BBZ regeling. Daarmee kun je bijvoorbeeld een bijstandsuitkering ontvangen en tegelijkertijd starten met ondernemen. Ook een lening behoort tot de mogelijkheden, maar da moet je dan wel willen/nodig hebben..

http://www.startbedrijf.nl/artikel/bbz-bijstand

 

In de tussentijd? Ik weet het niet. WW en schuldhulpverlening zijn geen makkelijke combinatie.

 

Succes :)

 

EDIT: De stringente regelgeving van de WSNP is er trouwens ook verantwoordelijk voor dat het gros van de mensen in deze procedure in bijstandssituatie zit. Veel kun je niet en het weinige dat mogelijk is, is idioot ingewikkeld en enkel met flink veel rompslomp en risico’s te doen. Een beetje vrijwilligerswerk is vaak een van de weinige opties die open blijven (geen inkomsten, geen investeringen, etc.).

Link naar reactie
  • 0

Ook hier even een korte reaktie op twee dingetjes uit je eerste - inderdaad erg lange - bericht:

 

 

Inschrijving bij de KVK kost 55,94 per jaar. Een BTW-nummer is gratis. Non-issue.

 

Nou ja non-issue... tijdens mijn vorige dienstverband heeft mijn werkgever een aparte v.o.f. opgericht naast zijn eenmanszaak. Aangezien ik gestald werd in die v.o.f. moest ik dus mee naar de KvK en daar zag ik dat de rekening voor inschrijving rond de 120 euro was. Dus ja, ik heb me laten vertellen dat dit zo ongeveer het standaardbedrag was en dat heb ik niet liggen momenteel.

 

 

Advies is advies, geen bindende verplichting. Luisteren naar advies is een ding, het opvolgen is een ander.

 

Dat is waar, heb je natuurlijk gelijk in. Ik heb echter een brief van het UWV dat als ik niet meewerk op (in hun ogen) redelijke aanbiedingen (lees: adviezen) krijg ik problemen. Niet dat ik daardoor gelijk bang word, maar het zijn zaken waar ik niet op zit te wachten.

 

 

Schrijf je gewoon in als eenmanszaak, en neem opdrachten aan om websites te maken. Ook al moet je het grootste deel inleveren, je bent tenminste eerder van je schulden af.

 

Oke, bedankt voor de tip. Ik schrijf het op.

Bedankt voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

 

 

Om te beginnen raad ik je aan het boek Calimeromarketing te lezen van Karen Romme. Dat gaat naast over marketing vooral ook over de mens achter de onderneming, zeker de moeite waard omdat het ook een moral boost geeft.

 

Verder vind ik net als anderen dat je gewoon moet gaan beginnen.

 

 

Goede tip Nico, bedankt. En normaliter vind ik zelf ook dat je eigenlijk gewoon moet gaan beginnen. Ik heb ooit eens een verhaal over Van der Valk gelezen. Die beginnen ook ergens en de regelgeving zien ze later wel. En dat heb ik altijd onthouden.

 

Achteraf had ik nooit aan die PL moeten beginnen en de zaak moeten aanvechten bij mijn zorgverzekeraar. Dan had ik in ieder geval nu niet in die regeling gezeten want dat breekt me nu op met die afroming van inkomsten. Maar als je alles van te voren weet natuurlijk.

 

Maar.... jullie reacties motiveren wel. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Sorry, misschien over een stuk van je verhaal heen gelezen. Blijkbaar ook helaas voor mij te lang om het helemaal te bevatten.

 

 

Nergens sorry voor nodig hoor.

 

Je schrijft dat je geen eigen schuld hebt aan de schuldhulpverlening waar je nu in zit. Helaas maakt dat, wettelijk, helemaal niets uit.

 

Al het geld wat er bij je binnen komt zou direct moeten worden overgedragen aan de schuldeiser(s). Ook een investering van een BA valt daar dan onder. Verder blijft het punt dat je geen of nauwelijks investeringen in je zaak zal kunnen doen en geen potje kan opbouwen voor moeilijkere tijden.

 

Ik lees goed wat je schrijft. Toch heb ik in die gesprekken destijds duidelijk kunnen maken hoe het precies zit en ja, het is natuurlijk niet zo dat ze me geloven op de blauwe ogen. Maar ik heb wel duidelijk begrepen dat er wel degelijk mogelijkheden in die wetgeving zijn om iets op te zetten wat niet gelijk helemaal wordt afgeroomd. Ik zou dus wel degelijk bepaalde garanties kunnen bieden aan een BA. En wat mij betreft: ik kan heus nog wel een jaar rondkomen van 770 euro. Dus als dat zou moeten om het belang van de BA te beschermen doe ik dat. Ik hecht namelijk veel waarde aan iemand die me wel een kans wil geven. Maar dat ligt dus helemaal aan de persoon die je zelf bent. Ik heb destijds daar ook mensen meegemaakt die met de vuisten op tafel sloegen van: "Doe mij eens even wat toeschuiven". Tja, dan kun je gelijk wel inpakken. Ik heb kunnen aantonen dat ik met mijn 250 kilo (en hoe dat is gekomen) gewoon niet op een normale manier meer aan werk kan komen.

 

Daarom heb ik in mijn ondernemingsplan ook echt de focus gelegd dat een eventuele investeerder mij ook op freelance basis in dienst kan nemen. Mijn USP daarbij is dat ik met mijn dtp vaardigheden goed van dienst kan zijn voor zijn overige investeringen. Snap je? Huisstijl, powerpoint presentaties, websites of gevelbelettering om maar eens wat te noemen. Daardoor kan ik voor zo'n persoon behoorlijk wat toegevoegde waarde hebben.

 

En het is inderdaad nog maar een jaar sanering. Ik heb gemerkt dat ze in mijn geval bereid zijn tot ruimte. Dat komt omdat ik afspraken ben nagekomen en schijnbaar is dat misschien nog ergens goed voor.

 

 

Je hebt het ook over het IRO traject, het lijkt of dat traject voornamelijk bedoelt is om mensen aan een baan te helpen en niet zozeer aan het ondernemen.

 

Klopt. Omdat volgens het UWV mijn positie nogal uitzonderlijk schijnt te zijn, is mij een IRO traject aangeboden. Omdat ik heb kunnen aantonen dat werkgevers niet bepaald zitten te springen vanwege allerlei redenen (ik heb dat echt zwart op wit laten zien) mocht ik een bedrijf uitzoeken die dan voor mij begeleiding doet. En dat zijn dus van die adviezen die min of meer ook bindend zouden kunnen zijn, althans gevolgen kunnen hebben voor als ik niet zou meewerken. Nou, daaruit is voortgekomen dat ik in de reclamemarkt actief moet blijven maar dan als freelancer. Ik heb daarmee ook aangegeven dat ik daarmee de bezwaren die men heeft qua werkgeversverplichtingen uit handen kan nemen. Dat heb ik ook allemaal netjes uitgewerkt maar tot op heden nog geen succes. Natuurlijk heb ik ook mijn leeftijd niet echt mee in deze business. Want het schijnt dat je met 36 jaar niet echt te kneden meer bent. Heb ik echt te horen gekregen.

 

Maar ik zei al, mensen moeten je toch wel iets gunnen nietwaar? Maar tot nu toe is het ook overal nee. Ik voldoe nu eenmaal niet aan het stereotype representatieve imago. En dat heb ik ook allemaal zwart op wit.

 

Maar goed... ik heb genoeg geklaagd.

 

Bedankt voor het meedenken.

 

Veel kun je niet en het weinige dat mogelijk is, is idioot ingewikkeld en enkel met flink veel rompslomp en risico’s te doen. Een beetje vrijwilligerswerk is vaak een van de weinige opties die open blijven (geen inkomsten, geen investeringen, etc.).

 

Beter had ik het zelf niet kunnen zeggen want om mijn vaardigheden en ook netwerk op peil te houden doe ik nu veel kosteloos. En dan is een werkgever ineens wel erg happig!

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt het ook over het IRO traject, het lijkt of dat traject voornamelijk bedoelt is om mensen aan een baan te helpen en niet zozeer aan het ondernemen.

 

Om een (mogelijk) misverstand weg te nemen. Een IRO traject is juist een individueel instrument van het UWV om een client de mogelijkheid te geven om maatwerk te krijgen. Er dient hiervoor een plan opgesteld te worden en dit wordt dan al of niet goedgekeurd door het UWV.

 

Ik begeleid vele clienten richting ondernemerschap voor het UWV. Natuurlijk is er van oudsher een sterke focus op functies in loondienst maar de arbeidsdeskundigen en reintegratiecoachesWW staan meer-en-meer open voor het ondernemerschap.

 

Natuurlijk is het UWV een bureaucratische organisatie maar wanneer je de weg een beetje weet en je je vooral positief opsteld kun je er toch je voordeel mee doen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom besteed de overheid wel jaarlijks een half miljard Euro aan "reintegratie"van ex-WAOers en werklozen terwijl de overgrote meerderheid van hun na zo'n traject nog steeds werkloos blijft? Maar 9% wordt zo aan een baan geholpen. Een sollicitatiecursus meer of minder helpt heus niet. Ex minister de Geus heeft dit onzalige "reintegratiebeleid" in het leven geroepen. Eigenlijk schandalig want juist een andere regeling, de PRB regeling, heeft hij grotendeels afgeschaft. Met dit persoonsgebonden reintegratietraject kon je vroeger vanuit een uitkeringssituatie heel goed een bedrijf starten. Daar zijn veel succesvolle voorbeelden van. Deze regeling moet gewoon weer ingevoerd worden. Het geld is er, en het is gemeen om mensen, die kans te onthouden. Zelf ben ik na twee studies wis en natuurkunde arbeidongeschikt verklaard. Daar ben ik het niet van plan bij te laten zitten. Het woord omscholing kennen zij ook niet. Omscholing tot leraar( Er is toch zo'n enorm lerarentekort?) werd enige jaren geleden door het toenmalige arbeidsbureau afgewezen, zonder enige dossierinzage. Het lijken hier wel allemaal Partijen van de Werkloosheid. Ik laat het er niet bij zitten. Op geheel eigen kracht en zonder één cent financiele steun probeer ik een bedrijf te starten.

Link naar reactie
  • 0
Nou ja non-issue... tijdens mijn vorige dienstverband heeft mijn werkgever een aparte v.o.f. opgericht naast zijn eenmanszaak. Aangezien ik gestald werd in die v.o.f. moest ik dus mee naar de KvK en daar zag ik dat de rekening voor inschrijving rond de 120 euro was. Dus ja, ik heb me laten vertellen dat dit zo ongeveer het standaardbedrag was en dat heb ik niet liggen momenteel.

 

Een VOF en een eemanszaak zijn twee verschillende dingen. Zolang je als eenmanszaak onder de 2,5 miljoen omzet blijft is het 55,94, oftewel 5,50 per maand. Is trouwens op de website van de KVK eenvoudig terug te vinden...

Link naar reactie
  • 0

 

Een VOF en een eemanszaak zijn twee verschillende dingen. Zolang je als eenmanszaak onder de 2,5 miljoen omzet blijft is het 55,94, oftewel 5,50 per maand. Is trouwens op de website van de KVK eenvoudig terug te vinden...

 

Oke duidelijk.

 

Wat rechtsvormen betreft ben ik nog heel duidelijk in de seed fase.

Ik heb wat meerdere opties qua rechtsvormen opengehouden in mijn plan omdat er misschien een BA zo gek is om te investeren en dan is een CV daarvoor het beste geschikt. V.o.f. wist ik dus al en voor een eenmanszaak heb ik te maken met heel wat gedoe zoals ik dat hierboven allemaal beschreven heb. BV zal ik al helemaal maar niet over beginnen.

 

Maar ik moet zeggen dat ik met de reacties hier toch heel duidelijk weer aan het energie tanken ben. Bedankt daarvoor.

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt het ook over het IRO traject, het lijkt of dat traject voornamelijk bedoelt is om mensen aan een baan te helpen en niet zozeer aan het ondernemen.

 

Om een (mogelijk) misverstand weg te nemen. Een IRO traject is juist een individueel instrument van het UWV om een client de mogelijkheid te geven om maatwerk te krijgen. Er dient hiervoor een plan opgesteld te worden en dit wordt dan al of niet goedgekeurd door het UWV.

 

Ik begeleid vele clienten richting ondernemerschap voor het UWV. Natuurlijk is er van oudsher een sterke focus op functies in loondienst maar de arbeidsdeskundigen en reintegratiecoachesWW staan meer-en-meer open voor het ondernemerschap.

 

Natuurlijk is het UWV een bureaucratische organisatie maar wanneer je de weg een beetje weet en je je vooral positief opsteld kun je er toch je voordeel mee doen.

 

 

 

 

 

Ik bestrijd ook niet dat ik er niet mee mijn voordeel kan doen. Maar mijn ervaring is dat ik alles netjes volgens de richtlijnen uitwerk en ik mag er dan van uitgaan dat mijn verhaal bekend is. Vervolgens ontvang ik allerlei brieven waaruit blijkt dat men duidelijk niet op de hoogte is van mijn fysieke status. En op den duur steekt dat toch wel.

 

Sterker nog, het voedt alleen maar de gedachte om zelfstandig ondernemer te worden, omdat ik steeds het gevoel heb dat men zo langs elkaar heen werkt en ik dan niet serieus word genomen. Sterker nog: men zei dat ik ook maar eens langs Sonja Bakker moet gaan. Lachen natuurlijk, ware het niet dat ik dus al twintig jaar langs iedere dokter ben gegaan met de nodige kosten vandien. Maar als je zoiets dan hoort, heb je echt het gevoel dat iedereen over dezelfde kam wordt geschoren. Als je vervolgens je dossier laat zien, is het lachen snel vergaan en zeggen ze ineens niks meer.

 

In mijn lange beginverhaal heb ik geschreven dat ik medisch heel wat te verhapstukken heb. Zo goed en zo kwaad als dat is gegaan heb ik jarenlang een baan gehad om mezelf op de been te houden financieel. Bij het UWV zeggen ze nu dat ik mijn deel gedaan heb in het arbeidsproces en nu ook recht heb om werk te doen wat bij me past en daardoor een stukje levensvreugde uit te halen.

 

Dus daarom heb ik dezelfde gedachte als PaulGo wanneer hij zegt: geheel op eigen kracht beginnen. Alleen heb je als grafisch vormgever nu eenmaal toch enige vorm van financiën nodig. Ik merk het nu bijvoorbeeld als ik materiaal krijg toegestuurd. Dat is allemaal in hogere versies weggeschreven met bijvoorbeeld Windows XP dus je moet wel investeren, hoe dan ook. Mijn computer is uit '97 en dat is prima hoor. Maar de andere kant kijkt er wel vreemd van op en reageert vaak lacherig. Dus daar gaat je professionele imago.

 

Daarom ben ik blij met mijn website zoals die nu is. Ik vind het ook prima zo met mijn beperkte middelen, maar ja, ik kreeg vanuit de IRO zoveel opmerkingen op dat ik wilde weten wat andere ondernemers ervan zouden vinden.

Link naar reactie
  • 0

Is het misschien een idee om sitereviews af te splitsen naar een sub gedeelte dat niet in de standaard HL-view is te zien? Zo voorkom je ook oneigenlijk gebruik en kunnen ondernemers toch andere ondernemers helpen als ze dat willen.

 

Dat kan inderdaad, in principe wordt er in het off topic deel wel eens een site review gedaan. Om te voorkomen dat er teveel sitereviews komen, al was het alleen maar vanwege Google, hebben we normaal flink de rem op site reviews, dat wil niet zeggen dat we het nooit toestaan.

In dit geval is het gewoon jammer dat de draad langzaam verandere in een site revies waarbij de poster het nodig vind in een aantal berichten te verwijzen naar zijn site.

Om dit soort reclame zoveel mogelijk tegen te gaan voeren we een ontmoedigingsbeleid, dat betekend op dit moment de we desbetreffende vermeldingen en of links verwijderen en een waarschuwing plaatsen.

 

Oei, dit draadje las ik zojuist bij een ander topic. Tja, in feite vroeg ik hier ook om een site review. Dom, dom van mij. In ieder geval was het niet mijn bedoeling om reclame te maken of acquisitie te plegen. Ik zal er in ieder geval niet meer naar verwijzen en deze discussie wat algemener te trekken naar mijn situatie.

 

Excuses.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.