• 0

vragen over tv-formats

Ik heb behoorlijk veel sites gezien de afgelopen weken, en om eerlijk te zijn... ik word er behoorlijk scheel van :o :P

 

Ik heb 'n idee in m'n hoofd voor een tv-programma. Uiteraard, er zijn al zo ontzettend veel programma's dus waarom zou mijn idee slagen. Omdat het nog niet eerder gedaan is. Althans niet in de hoeveelheid interactiveit en zeker niet met de achterliggende gedachte om ons land op een nieuw gebied op de kaart te zetten, een gebied waarbij je eerder aan het Verre Oosten en Amerika denkt, maar zeker niet aan Nederland.

 

Mijn vraag is echter, zijn er voorbeelden van tv-formats? Ik ben zelf bezig om mijn format enigzins te schrijven in de vorm van een ondernemingsplan... Geen idee of dat de bedoeling is, want er is nou eenmaal niet zo 1,2,3 een standaard te vinden.

 

Ik heb op dit forum ook al wat handige tips gelezen hoe ik mijn idee het beste van mij kan houden door de producten wel de essentie te tonen, maar niet de details. Behoor ik dan in mijn format de lijnen aangeven en erbij zetten dat voor verdere details ze mij moeten contacteren? Of hoe kan ik dat het beste doen?

 

Ik laat mijn papieren bestempelen bij de belasting zodra ik het af heb. Ik heb weinig kennis van decorbouw etc, is het de bedoeling dat ik ook in m'n hoofd heb hoe het eruit moet zien? Of sta ik dan in ieder geval sterker?

 

Ik ben momenteel ook al aan het rondmailen bij eventuele interessante bedrijven die als sponsor zouden kunnen dienen. Ik heb heel simpel de doelgroep en het onderwerp verteld en gevraagd of ze aan de hand daarvan zouden verwachten of ze wel/niet serieus in berraadt zouden gaan als het daadwerkelijk rond komt. Puur om te laten zien dat er ook een draagvlak is wat sponsoring betreft.

 

Verder zou ik graag willen weten wat een producent in zijn hoofd heeft qua kijkersaantallen bij een nieuw programma. Ik gok dat mijn kijkersaantallen tussen de 50.000 en de 75.000 zouden zitten als het bij een jongerenzender als TMF uitgezonden zou worden (even hypothetisch gezien).

 

Zijn er mensen die bepaalde producenten aan kunnen raden wat betrouwbaarheid betreft? Eyeworks stond mij persoonlijk erg aan, omdat zij ook al aangaven dat het belangrijk is dat je je idee zogoed mogelijk indekt wat betreft eigendomsrecht. Misschien is het naïef van mij, maar dat lijkt me dan een kleinere kans op idee-diefstal dan bij de 'producent op de hoek' (voor zover die er zijn :P ).

 

 

Alvast bedankt voor de reacties :) Verdere details wil ik best kenbaar maken als ik mijn plan af heb en heb laten bestempelen :)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zo goed mogelijk indekken van je idee, betekent als snel een zeer specifieke beschrijving. Hoe specifieker hoe gemakkelijker iets anders als niet gelijk/gelijkend wordt gekwalificeerd. Wat je m.i. het beste kunt doen is een soort storyboard maken en daarmee een afspraak te maken voor een presentatie bij een productiebedrijf en go for the ride.

Link naar reactie
  • 0

Heb met mensen samengewerkt die ook hun tv format wilde verkopen ofwel wilde laten produceren. Nu ik heb de stapels formats gezien die er bij de omroepen en of producenten binnenkomen, de een nog unieker dan de andere. Veel wordt niet eens geopend en komt nog niet eens bij iemand die "verstand" van zaken heeft. Dit geld ook voor de Belgische en Engelse tak waar zij het geprobeerd hebben. Je moet vaak zelf wel een zak geld of sponsors meebrengen.

50.000 tot 75.000 lijkt mij veel te weinig, zelfs voor een lokale omroep.

Er verdwijnen reeds geproduceerde en lopende formats die meer kijkers hadden dan 150.000.

 

Heel veel succes en hoop dat het je lukt.. gr

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf geen ervaring in dit soort zaken maar het lijkt me inderdaad dat als je iets wat verder uitgewerkt heb het makkelijker te verkopen is.

 

Hoewel er vast indien er een geintereseerde partij is die zelf er ook nog zijn gedachten over laat gaan en aanpassingen heb.

 

Echter zal een compleet uitgewerkt plan ook niet altijd noodzakelijk zijn, zo heb ik ooit gehoord dat de honeymoon show (ron brandsteder - ver verleden) ooit door iemand bedacht is en enkel op een bierviltje had geschreven: het zou leuk zijn als mensen live op tv zouden trouwen.

 

Daar heeft die persoon veel geld mee verdiend, maar is nu veel meer aanbod en andere tijden natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom ik denk dat ik bij TMF die aantallen zou halen is vanwege het feit dat 'gamekings' zo'n 40-50 duizend kijkers trekt (wat zowat het dubbele is van het normale kijkersaantal, maarja ze zenden dan ook amper programma's uit, meer clips).

 

Ik zie nu pas wat ik bedoelde met zo weinig mogelijk details opschrijven (sorry, had uren aan een stuk door zitten lezen ::)), de tip van die persoon was om het juistwat globaler op te schrijven, zodat je meer dingen tegelijk indekt. Dus dat het niet zomaar aan te passen is zoals bijv: Zet een aantal personen in een afgesloten ruimte met een aantal camera's; ipv: Zet 8 mensen in een huis met camera's erop. Bij het laatste voorbeeld is het huis te vervangen door bijv een bus.

 

Ondanks het feit dat er enorm veel unieke formats zijn, wat zijn de overeenkomsten? Worden uitgebreide formats wel überhaupt gelezen? Of is het dan 'teveel werk' voor producenten om te lezen?

 

Iemand enig idee wanneer dingen direct richting de prullenbak gaan? :)

Link naar reactie
  • 1

Maak een korte trailer met daarin zoveel mogelijk elementen van het format. Het gaat daarbij niet om de kwaliteit van het decor maar om de inhoud van het format.

Met een eenvoudige videocamera en een simpel editting programma moet je een heel eind kunnen komen.

Deponeren het format zo gedetaileerd mogelijk samen met deze proefopname.

 

Zoek nog even op het forum met de zoekterm format.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb behoorlijk veel sites gezien de afgelopen weken, en om eerlijk te zijn... ik word er behoorlijk scheel van :o :P

 

Ik heb 'n idee in m'n hoofd voor een tv-programma. Uiteraard, er zijn al zo ontzettend veel programma's dus waarom zou mijn idee slagen. Omdat het nog niet eerder gedaan is. Althans niet in de hoeveelheid interactiveit en zeker niet met de achterliggende gedachte om ons land op een nieuw gebied op de kaart te zetten, een gebied waarbij je eerder aan het Verre Oosten en Amerika denkt, maar zeker niet aan Nederland.

 

Mijn vraag is echter, zijn er voorbeelden van tv-formats? Ik ben zelf bezig om mijn format enigzins te schrijven in de vorm van een ondernemingsplan... Geen idee of dat de bedoeling is, want er is nou eenmaal niet zo 1,2,3 een standaard te vinden.

 

Ik heb op dit forum ook al wat handige tips gelezen hoe ik mijn idee het beste van mij kan houden door de producten wel de essentie te tonen, maar niet de details. Behoor ik dan in mijn format de lijnen aangeven en erbij zetten dat voor verdere details ze mij moeten contacteren? Of hoe kan ik dat het beste doen?

 

Ik laat mijn papieren bestempelen bij de belasting zodra ik het af heb. Ik heb weinig kennis van decorbouw etc, is het de bedoeling dat ik ook in m'n hoofd heb hoe het eruit moet zien? Of sta ik dan in ieder geval sterker?

 

Ik ben momenteel ook al aan het rondmailen bij eventuele interessante bedrijven die als sponsor zouden kunnen dienen. Ik heb heel simpel de doelgroep en het onderwerp verteld en gevraagd of ze aan de hand daarvan zouden verwachten of ze wel/niet serieus in berraadt zouden gaan als het daadwerkelijk rond komt. Puur om te laten zien dat er ook een draagvlak is wat sponsoring betreft.

 

Verder zou ik graag willen weten wat een producent in zijn hoofd heeft qua kijkersaantallen bij een nieuw programma. Ik gok dat mijn kijkersaantallen tussen de 50.000 en de 75.000 zouden zitten als het bij een jongerenzender als TMF uitgezonden zou worden (even hypothetisch gezien).

 

Zijn er mensen die bepaalde producenten aan kunnen raden wat betrouwbaarheid betreft? Eyeworks stond mij persoonlijk erg aan, omdat zij ook al aangaven dat het belangrijk is dat je je idee zogoed mogelijk indekt wat betreft eigendomsrecht. Misschien is het naïef van mij, maar dat lijkt me dan een kleinere kans op idee-diefstal dan bij de 'producent op de hoek' (voor zover die er zijn :P ).

 

 

Alvast bedankt voor de reacties :) Verdere details wil ik best kenbaar maken als ik mijn plan af heb en heb laten bestempelen :)

 

Hoi Plau zou je contact met mij op willen nemen? satish.jawalapersad@8-ballproductions.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf tv producent

Schrijf het gewoon op, zorg dat het gedateerd wordt (notaris of via belastingdienst registratie) en presenteer het.

Het risico dat het gestolen wordt blijft echter bestaan.

Een kleine aanpassing kan een nieuw format opleveren. Kijk bv. naar de ijsdans shows van RTL en SBS. Allebei hetzelfde, maar toch iets anders.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een tip voor allen die willen voorkomen dat een ander met hun tv-format oid aan de haal gaat: dien een i-DEPOT in bij het BBIE (Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom). Dat is een betrouwbare partner, die ook de Merk- en Modelbescherming doet voor de hele Benelux.

http://www.boip.int

 

Dat is inderdaad de beste (en eenvoudigste) manier om een "datum stempel" te halen. Is nu twee weken on-line. BOIP is een zeer betrouwbare club. Geeft overigens niet veel bescherming. Zou geppaard moeten gaan aan een NDA, of in ieder geval een eenvoudeige vertrouwelijkheidsverklaring.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Bestaat er nog geen boek/blog/wiki waarin stap voor stap uitgelegd wordt wat er zoal gedaan wordt om tot een (succesvol) tv-programma te komen, en waarin de ontstaansgeschiedenis van bekende formats beschreven wordt?

 

Misschien een ideetje om uit te voeren. Ik wilde Simon Cowell & Simon Fuller toch al eens gaan opzoeken. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alweer een hele tijd geleden is het bericht van forumgebruiker Plau gepost. Er zijn handige reacties op gekomen, met name op het gebied van bescherming van het idee. Zelf heb ik ook een idee in mijn hoofd, maar weet niet goed hoe ik het vorm moet geven om het concreet te maken.

 

In eerdere berichten lees ik dat er niet echt moeite wordt gedaan om tv formats grondig te bekijken en dat het meer een kwestie van geluk lijkt om juist jouw idee op de juiste plaats te krijgen. Zoals Plau worstel ik ook met de vraag of ik mijn idee in de vorm van een bedrijfsplan moet schrijven en hoe ver ik mijn idee uit moet werken. Daarnaast weet ik niet wat dan die 'juiste plek' is om mijn idee te presenteren (format producent, tv-zender,..?).

 

Kan iemand mij nog vertellen, dezelfde vraag als Plau stelde, of er bepaalde producenten zijn die wat betreft betrouwbaarheid aan te raden zijn?

 

Ook lees ik het advies over een korte trailer maken. Bij wie zou ik deze dan moeten presenteren? De producent? De tv-zender? De internet-ondernemer of de bank? U ziet, zit een beetje met mijn handen in het haar.

 

Graag kom ik in contact met mensen die al vaker de stappen gezet hebben van idee naar website / tv-programma.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.