• 0

geschil over te factureren bedrag

Hallo,

 

Onlangs heb ik bij een leverancier een dienst afgenomen. Voorafgaand aan de opdracht hebben wij een prijs afgesproken. Dit is tevens bevestigd per e-mail. Echter nu komt de leverancier terug op de prijsafspraak, hij brengt een hoger bedrag in rekening. Ik heb hier met hem over gesproken maar hij houdt voet bij stuk; de verstuurde factuur moet betaald worden. Daar ben ik het natuurlijk totaal mee oneens.

 

Wat kan ik nu het beste doen? Zelf zou ik het liefst het afgesproken bedrag overmaken en hopen dat hij er niet op terug komt, maar dat is volgens mij niet slim omdat ik niet beschik over een factuur met de juiste bedragen. En dat is immers een vereiste bij het terugvorderen van de BTW.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Groeten,

Susanne

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het zwart op wit hebt staan zou ik gewoon het goede bedrag (volgens afspraak) betalen en dit aangetekend schriftelijk verklaren. Dan kan je, mochten er nog problemen komen, aangeven dat je welwillend bent om te betalen volgens afspraak en verwacht ik niet dat ze er uberhaupt op terugkomen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Krijg ik dan geen problemen met de Belastingdienst? Ik heb immers geen factuur met de juiste BTW-bedragen.

 

Je moet de factuur zoals djluc aangeeft wel schriftelijk betwisten. En een fotokopie van die brief bewaar je als boekstuk. Je vraagt uiteraard ook slechts het deel van de BTW terug dat je daadwerkelijk betaalt.

Link naar reactie
  • 0

Betaal in ieder geval het niet betwiste deel en betwist het overige. Daarvoor is een schriftelijke reactie noodzakelijk (helaas).

 

Voor wat betreft de terugvordering van BTW is er geen issue. Maak een aantekening op de factuur, voeg daarbij de kopie van de brief en de administratie is weer compleet. Maar een administrateur kan wellicht hier nog beter advies op geven.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Vraag om een creditnota voor het deel dat teveel gefactureerd is, dan kloppen alle cijfertjes.

 

Ik denk alleen niet dat je die gaat krijgen... en creditfactuur uitschrijven is toch wel een beetje hetzelfde als een vordering opgeven. Zelf doe ik het alleen als ik zeker weet dat er van betalen nooit meer iets terecht komt (failliet en niets te halen oid), maar zeker niet op verzoek.

 

Overigens denk ik dat het advies van djluc en Edward een prima oplossing is, dan heb je in ieder geval voldaan aan wat jouw kant van de overeenkomst is in jouw optiek. Over het restant kun je dan later met de leverancier nog soebatten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Susanne,

 

Volgens mij is je probleem niet boekhoudkundig van aard. Pas desnoods (tijdelijk) zelf de factuur aan naar het bedrag dat in jouw ogen correct is.

 

Mijn advies is om in ieder geval het onbetwiste gedeelte (het bedrag dat in jouw ogen betaald moet worden) over te maken. Je laat daarmee zien dat je van goede wil bent om tot een oplossing te komen en zeker geen wanbetaler/niet-betaler bent.

 

Welke argumenten draagt de leverancier aan waardoor hij/zij denkt dat het redelijk is dat je meer betaalt? En over hoeveel geld gaat het? (zowel in absolute als relatieve zin)

Als het om een order van 10000 euro gaat en de leverancier berekent een tientje verzendkosten extra, moet je niet zeuren ;D

Bedenk ook of je in de toekomst nog zaken wilt doen met deze leverancier. Als dat het geval is, kan de relatie meer waarde hebben dan alleen de extra kosten van deze factuur. Verder kun je natuurlijk altijd proberen om te onderhandelen, bijvoorbeeld dat je het verschil deelt met elkaar.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik "gelijk" gekregen van de leverancier, en heeft hij een creditnota verstuurd. Beetje jammer dat daar een aangetekende brief voor nodig was maar goed.

Iemand wees mij er op dat een afspraak per e-mail niet rechtsgeldig is. Kunnen jullie daar iets over zeggen?

 

Groet, Susanne

 

Link naar reactie
  • 0

Afspraak is afspraakt. Mondeling, telefinisch of per email. Maakt niet uit. Het is alleen lasting om in de rechtbank bewijs te leveren als er niks zwart op wit staat met handtekeningen en bij voorkeur getuigen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.