• 0

PR: Page Ranking, People Ranking

Het systeem van Google's PR is genoegzaam bekend.

Anderzijds worden websites (net als producten) steeds vaker beoordeeld en gewaardeerd door mensen, waar andere mensen vervolgens mede hun aankoop- of surfkeuzes op baseren. Denken we maar aan film- of boekensites. Een ander gegeven is het ontstaan van specifieke online groepen waar mensen lid van worden en mekaar producten aan- of afraden. Naar de toekomst toe verwacht ik dat het principe van online consumentenwaardering enkel nog aan belang zal winnen. Ik vraag mij echter af of men hier ooit één geïntegreerd systeem voor zal kunnen ontwikkelen. Niet afzonderlijk per site een beoordeling van een product, maar een algemeen systeem dat vanop alle sites met één klik bereikbaar is. Ik weet niet in welke mate dit al bestaat. Omdat ik anderzijds denk dat de clanvorming op het internet (en daarbuiten) op basis van gemeenschappelijke interesses verder zal toenemen, lijkt het me ook interessant bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden enkel waarderingen van mensen uit bepaalde netwerken te tonen. Niet dat dat noodzakelijk beter, maar kwestie van alle mogelijkheden aan te bieden.

 

Wat is jullie (kritische) kijk op de toekomst van online consumentenwaarderingen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik een probleem vind met consumentenwaarderingen is dat drie soort bijdragen vaak domineren:

1. Kritische klaagtirades van mensen die een negatieve ervaring hebben. (Ik schrijf ze zelf ook graag :) )

2. Vragen als "wie heeft ervaring met...?" (in plaats van zelf een ervaring bij te dragen).

3. Spam van belanghebbenden, vermomd als onafhankelijke waardering.

 

De nuttigste bijdragen, namelijk positieve of gematigd/genuanceerd kritische waarderingen, zie je veel minder. Dat komt natuurlijk doordat consumenten in die groep veel minder eigenbelang of andere drijfveren hebben om de moeite te nemen ze op een site te plaatsen.

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk denk ik dat consumentenwaarderingen belangrijk zijn, maar ook vaak een vertekend beeld geven. Precies wat Rene ook aangeeft, de grootste klagers hebben er het meeste belang bij om een bedrijf of dienst te bekritiseren. Een tevreden klant zal dit minder snel doen.

 

Een feedbacksysteem zoals bijvoorbeeld eBay heeft, werkt, maar vooral omdat het wederzijds is en een min of meer besloten karakter heeft.

 

Als er een systeem is waar zowel koper als verkoper beoordeeld kunnen worden en beide kanten van een verhaal kunnen worden weergegeven, geloof ik daar wel in.

 

In pure beoordelingssites zie ik niet zoveel. Een negatief oordeel telt vaak relatief zwaar mee, terwijl het bij alle bedrijven wel eens fout kan gaan, en het in veel gevallen ook aan de koper kan liggen.

 

Ook denk ik dat de reactiebereidheid van mensen af zal nemen, tenzij ze een sterke positieve of sterke negatieve ervaring hebben gehad. Dat maakt een dergelijk systeem niet betrouwbaarder.

 

Wel denk ik dat voor veel mensen het zien van waarderingen van anderen (voornamelijk praktische informatie over bv. een digitale camera, of extra informatie over handigheidjes of onhandigheidjes van een artikel) zeker toegevoegde waarde heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.