• 0

Virtueel teamwork: enterprise 2.0

Dag,

 

Heeft er iemand ervaring met bepaalde online instrumenten voor virtueel teamwork? Hieronder alvast een aantal voorbeelden.

 

http://www.mindmeister.com/ - in team mindmappen

http://cyn.in/ - enterprise bliki (blog + wiki)

http://www.cogenz.com/

(te combineren met Skype)

 

Concrete vraag: We willen groepen van 4-6 studenten laten samenwerken rond consumer trends analysis en productinnovatie. Telkens wordt er één trend naar voren geschoven op basis waarvan de studenten bijkomende informatie moeten verzamelen, brainstormen over mogelijke nieuwe producten en indien opportuun een eerste ruw business plan uitschrijven. Hiervoor zijn we dus op zoek naar een geschikt online platform.

 

Suggesties en tips zijn welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wij gebruiken wat verschillende systemen naast elkaar, bevalt me erg goed:

 

- Weblog (Pivot en Wordpress) voor technische en commerciële voortgang en interne presentaties (iedereen wordt geacht over zijn project te kunnen schrijven)

- Wiki (DocuWiki) voor opslaan van documenten, filesharing, brainstorms, notulen en bugtracking

- IRC/MSN/Jabber voor snel overleg (naast de mobiele telefoon)

- Eventueel Google Docs voor wat uitgebreidere documenten (gebruiken we vooral voor salestracking en commerciële rapportages)

 

- verder heb ik voor eigen gebruik (aantekeningen, braindumps e.d.) een SocialText Wiki, die werkt erg lekker.

 

De beste les is denk ik: maak snel een keuze en gooi het weg als het niet werkt. Hoe eerder je zelf ervaring op gaat doen hoe beter, dus blijf niet allerlei systemen vergelijken want je weet pas of het werkt als je ermee werkt.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dat cyn.in lijkt me wel wat. Heeft iemand het geprobeerd?

 

 

Ik heb het ondertussen geprobeerd. Het biedt voornamelijk mogelijkheden voor kennisdeling (onderlinge aanpassing mogelijk), waarbij de zogenaamde 'notes' op een intranet (enkel voor de leden) of op de publieke webspace kunnen geplaatst worden. Op de publieke webspace kunnen 'guests' reageren op de posts (zoals op een blog). De gratis versie biedt helaas slechts mogelijkheden voor 2 leden.

 

Omdat ons idee inmiddels iets concreter is geworden, kan ik ook mijn vraag concreter maken:

 

We willen groepen van 4-6 studenten laten samenwerken rond consumer trends analysis en productinnovatie. Telkens wordt er één trend naar voren geschoven: op basis hiervan moeten de studenten bijkomende informatie verzamelen, brainstormen over mogelijke nieuwe producten en indien opportuun een eerste ruw business plan uitschrijven. Hiervoor zijn we dus op zoek naar een geschikt online platform.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel bezig een dergelijk platform te programmeren voor al mijn eigen activiteiten (en die samen met mijn compagnon) .. Volledig gebouwd naar onze wensen en eisen, is nog in aanbouw maar werkt uitstekend om overzicht te houden over alle activiteiten. Voor ons gaat dit zeker goed werken/uitpakken.

 

Helaas heb ik geen ervaring met dergelijke bestaande systemen of koppelingen daarvan.

 

Misschien ook een idee voor jullie om zoiets te laten realiseren door een professional, afgestemd op jullie wensen en eisen.

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me interessant. Zijn er communicatiemogelijkheden? Weet je misschien welke template jullie gebruiken?

 

Directe één-op-één communicatie gaat via telefoon of IM, niet via de Wiki. Die is meer voor functionele designs, overpeinzingen, notulen, bugs melden en bijhouden, dat soort dingen. Dus het is een met z'n allen gedeeld kladblok en naslagwerk zeg maar.

 

We gebruiken de standaard DocuWiki-template met een eigen logo erboven, die voldoet aardig. Wel zitten er wat plugins in, o.a. voor een weblog op de Wiki-frontpage. We hebben zelf ook een Wiki ontwikkeld en wilden die er eerst voor gebruiken, maar het neerzetten van DocuWiki was sneller en voldeed eigenlijk al volledig. De features van onze eigen Wiki waren niet nodig, dus zijn we DocuWiki blijven gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben helemaal los op google docs. Vooral het delen en publiceren van ducumenten is erg makkelijk. Ik heb het inmiddels geïmplementeerd in de hele organisatie (intern en extern) Het voordeel is dat ik overal bij mijn documenten kan en zelf bepaal met wie ik ze deel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Directe één-op-één communicatie gaat via telefoon of IM, niet via de Wiki. Die is meer voor functionele designs, overpeinzingen, notulen, bugs melden en bijhouden, dat soort dingen. Dus het is een met z'n allen gedeeld kladblok en naslagwerk zeg maar.

 

We gebruiken de standaard DocuWiki-template met een eigen logo erboven, die voldoet aardig. Wel zitten er wat plugins in, o.a. voor een weblog op de Wiki-frontpage. We hebben zelf ook een Wiki ontwikkeld en wilden die er eerst voor gebruiken, maar het neerzetten van DocuWiki was sneller en voldeed eigenlijk al volledig. De features van onze eigen Wiki waren niet nodig, dus zijn we DocuWiki blijven gebruiken.

 

Ik ben aan de slag gegaan met DokuWiki en het vult inderdaad vrij effectief een aantal noden in. Ik ga het zeker als centrale basis nemen. Kan ik GoogleDocs en eventuele communicatie integrereren?

Link naar reactie
  • 0

Bestaat er ook een hosted versie van dokuwiki? en dan het liefst met commentaarmogelijkheden zoals in blog's.

 

Ik moet namelijk een nieuwe gids startkapitaal maken en die wordt geschreven door meerdere auteurs en bijdragers. Vervolgens moeten reviewers commentaar leveren en moet een eindrecacteur alles in orde maken voor de drukker.

 

Google docs (deelt en publiceerd erg makkelijk) in combinatie met blogspot zou werken als het blog toeliet dat entries weergegeven worden op hoofstuknummer of zo.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bestaat er ook een hosted versie van dokuwiki? en dan het liefst met commentaarmogelijkheden zoals in blog's.

 

Een hosted versie ben ik nog niet tegengekomen. Commentaarmogelijkheden kan je integreren door een plugin te installeren, wat overigens makkelijk gaat.

 

 

Is het een beetje veilig? Voor de vorige gids heb ik van Twiki gebruik gemaakt, maar dat is moeilijk te bedienen en werd overspoeld door spammers. Ik hou namelijk van makkelijk.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Is het een beetje veilig? Voor de vorige gids heb ik van Twiki gebruik gemaakt, maar dat is moeilijk te bedienen en werd overspoeld door spammers. Ik hou namelijk van makkelijk.

 

DokuWiki lijkt me iets makkelijker (zeker de installatie), maar een prijs voor optimaal gebruiksgemak is zeker nog veraf. Wat betreft de veiligheid. Je kan via ACL's (Acces Control Lists) één en ander instellen. Je kan gewone users die zich registreren (mogelijk spammers) bijvoorbeeld alle rechten ontnemen en specifiek per auteur van je gids wel alle rechten toekennen (read, create, edit etc.). Of wordt het een open wikigids waar iedereen mag meeschrijven?

Link naar reactie
  • 0

Bestaat er ook een hosted versie van dokuwiki? en dan het liefst met commentaarmogelijkheden zoals in blog's.

 

Wellicht is SocialText een goed alternatief? Is erg gebruiksvriendelijk, en als je per hoofdstuk één pagina maakt voor het artikel en één voor commentaar, suggesties en ideeën, dan denk ik dat je een handige en bruibare indeling hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeker het geavanceerde CMS Drupal overwegen.

 

Deze heeft standaard blogs, forums, versioning en als additonele module group functionaliteit. Hiermee kunnen binnen de site groepen worden gedefinieerd met hun eigen pagina's, docs, forums etc.

 

Let erop dat bij elkaar geraapte losse systemen er geen integrale zoekengine beschikbaar is.

 

Een van de sterkste punten van Drupal is de integrale search engine. Hij doorzoekt ALLE content!

 

Succes

CompuBase Drupal CMS

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een van de sterkste punten van Drupal is de integrale search engine. Hij doorzoekt ALLE content!

 

Succes

 

Dat doet google desktop ook :-\

 

Ik ga er toch eens naar kijken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeker het geavanceerde CMS Drupal overwegen.

 

Drupal geavanceerd? Ik heb daar sinds een paar maanden voor een klant mee te maken, en ik vind het een drama. Ik ben sowieso geen liefhebber van dit soort CMS-systemen, maar ik vind Joomla! dan toch professioneler.

 

Dit komt over als het ongefundeerd ventileren van een persoonlijke mening. Zou je je mening willen toelichten in de contekst van het originele forumbericht?

CompuBase Drupal CMS

Link naar reactie
  • 0

Drupal geavanceerd? Ik heb daar sinds een paar maanden voor een klant mee te maken, en ik vind het een drama.

 

Het viel mij ook tegen toen ik het een half jaar geleden bekeek. Voor een bepaalde functie (ratings) moest ik kiezen uit een stuk of 8 modules en met allemaal was wel iets aan de hand. De ene werkte niet met dit de ander niet met dat, de meeste waren maar half af, sommigen werden niet onderhouden en allemaal leken ze wel geprogrammeerd door scholieren die voor het eerst iets leuks wilden maken.

 

Ik had de indruk dat Drupal eerder iets is van een enthousiaste hobbywereld, dan van professionele software engineers en web developers. Hiermee wil ik overigens niemand persoonlijk beledigen, want ik ken geen van die mensen. Dit is mijn algemene indruk.

Link naar reactie
  • 0

 

Een van de sterkste punten van Drupal is de integrale search engine. Hij doorzoekt ALLE content!

 

 

Dat doet google desktop ook :-\

 

Doorzoekt google desktop de hier genoemde online systemen? Dan ga ik het vandaag nog installeren!! :)

 

Ja, bij mij doorzoekt die in ieder geval alles wat ik in google heb staan. Mijn gmail, blogs en docs. Verder doorzoekt het systeem alle servers binnen het netwerk. Of je ook andere lokaties kan opgeven weet ik niet. Nog niet geprobeerd.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.