• 0

Virtueel teamwork: enterprise 2.0

Dag,

 

Heeft er iemand ervaring met bepaalde online instrumenten voor virtueel teamwork? Hieronder alvast een aantal voorbeelden.

 

http://www.mindmeister.com/ - in team mindmappen

http://cyn.in/ - enterprise bliki (blog + wiki)

http://www.cogenz.com/

(te combineren met Skype)

 

Concrete vraag: We willen groepen van 4-6 studenten laten samenwerken rond consumer trends analysis en productinnovatie. Telkens wordt er één trend naar voren geschoven op basis waarvan de studenten bijkomende informatie moeten verzamelen, brainstormen over mogelijke nieuwe producten en indien opportuun een eerste ruw business plan uitschrijven. Hiervoor zijn we dus op zoek naar een geschikt online platform.

 

Suggesties en tips zijn welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • -1

Ik had de indruk dat Drupal eerder iets is van een enthousiaste hobbywereld, dan van professionele software engineers en web developers.

 

Wellicht heb je destijds gewerkt met net gelanceerde nieuwe versie? Ik kan nu in ieder geval alleen maar constateren dat het zeer gedegen systeem is dat echt goed in elkaar zit.

Onderstaand een enkele hobbysites die op Drupal draaien. Daaruit blijkt dat het afschilderen als "iets uit de hobbywereld" kant noch wal raakt.

 

Lees hier waarom IBM (ook een hobbyclubje?) Drupal verkoos.

 

MTV UK

Ubuntu

CompuBase Drupal CMS

Link naar reactie
  • 0
Wellicht heb je destijds gewerkt met net gelanceerde nieuwe versie?

 

Gewoon, de versie die op dat moment de aanbevolen productionele versie was (4.7.4). En een half jaar is niet zo heel lang geleden, dus het zal niet veel veranderd zijn.

 

Onderstaand een enkele hobbysites die op Drupal draaien.

 

Ja ach, elk cms heeft wel wat grote namen, die het hier of daar gebruikt hebben. Bij IBM werken honderdduizenden mensen die allerlei technologie verkennen. Zo'n artikeltje over Drupal zegt me daarom niet zoveel.

 

Daaruit blijkt dat het afschilderen als "iets uit de hobbywereld" kant noch wal raakt.

 

Ik ben van oorsprong software engineer en ik geef hier mijn professioneel oordeel over de broncode en documentatie die ik heb aangetroffen. Met name bij de modules zag ik daarin de hand van hobbyisten. Tuurlijk zijn er vast ook goede sites mee gemaakt en levert dat prachtige marketing- en klantverhalen op. Maar daar heb je niet veel aan als je in die bak met modules moet zoeken naar iets dat doet wat je nodig hebt voor jóuw site.

 

Waar het hobbyisme bijvoorbeeld uit blijkt is de relatief grote hoeveelheid modules die ongeveer hetzelfde doen, maar allemaal niet helemaal af en productioneel zijn (voorbeeld). Al die jongens zitten een weekend te hobbyen en rommelen er een eigen moduletje uit, in plaats van behoorlijk met elkaar samen te werken en als collectief een klein aantal goede modules te ontwikkelen. De communities van bijvoorbeeld PostgreSQL (database) en Plone (cms) vind ik daarin veel professioneler.

 

Ook het niveau van de adviezen in de community vind ik bij Drupal minder. Je krijgt al snel een antwoord als "maak er een kolom bij, rommel dit en dat in die broncode en hack dat erbij". Hacks, mods, quick fixes, in plaats van gestructureerde softwareontwikkeling, dat is het beeld dat ik eraan heb overgehouden.

Link naar reactie
  • -1
Dit was nu juist een onafhankelijke uitgebreide analyse door IBM

 

Duh! Het is een pietluttig hutseflutsartikeltje waar ik de selectie van het cms voor een schoolkrant nog niet op zou baseren.

 

Voor mensen met weinig tijd: lees bijvoorbeeld het oordeel over Typo3 in dat artikel en je ziet dat het meer een sfeerverhaaltje is over gevoelsindrukken (oud, lelijk, groot en oeps, we hebben te weinig tijd), dan een uitgebreide analyse. Naar broncode, testsuites e.d. hebben ze zo te zien niet eens gekeken.

Link naar reactie
  • 0

@Renep

De modules van Drupal zijn inderdaad van wisselende kwaliteit. Wat vind je van de de basis/core? Ik zie trouwens in de fora aldaar weinig hacks langskomen, maar sommige standaard items zijn inderdaad soms wat lastig aanpasbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat beide stellingnames duidelijk zijn.

 

Zo makkelijk blus je een flamewar niet hoor ;)

 

Flamewar? Niet overdrijven, he?

 

Laten we wel even in het achterhoofd houden dat iedereen zijn eigen persoonlijke voorkeuren heeft, en dat daardoor niemand per definitie gelijk heeft.

 

Joep is een groot voorstander van Drupal, en Rene duidelijk niet. Wat voor de een een geldig argument voor zijn mening is zal voor de ander irrelevant zijn.

 

Dus, houdt daar alstjeblieft rekening mee - proberen een ander te overtuigen van jouw mening is meestal zinloos.

 

Edit: Die hele discussie heeft overigens ook bar weinig met het oorspronkelijk onderwerp te maken. Laten we dus weer lekker on-topic gaan - het zou zonde zijn als het draadje op slot moet! :)

Link naar reactie
  • 0

Google docs is top. Ik gebruik het voor al mijn online samenwerking. Voor gezamenlijke salesactiviteiten houd ik mijn prospectslijsten in googledocs bij met een link naar het web based CMS voor de notities en de orders.

 

Ik ben nu begonnen aan een nieuwe versie van de gids startkapitaal en heb er met behulp van een blog een soort wiki van gemaakt, waarbij ik de pagina's individueel kan delen met geselecteerde auteurs, maar waarbij wel alle auteurs mee kunnen lezen en commentaar kunnen geven. Ideaal en uiternate eenvoudig op te zetten en te bedienen.

 

Zie www.startkapitaal.blogspot.com

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

google docs is idd top.

 

Het valt me op dat er altijd een hoop belangstelling en interresse is in online samenwerkings software. Volgens mij is het programmeren van serverside en cross-platform software relatief gezien helemaal niet moeilijk en is er toch een grote onbevredigde markt aanwezig.

 

Ook in deze thread meen ik iemand gelezen te hebben die in zijn eigen samenwerkings behoeften voorziet door het zelf te programmeren. Ik zou het proberen te marketen via een website en handig track systeem; misschien zelfs afhankelijk van een eigen server waardoor de online verkoop heel efficient wordt.

 

Verder is het artikel op wikipedia erg handig om inzichtelijk te maken wat je zoal gebruiken kan: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_project_management_software

Link naar reactie
  • 0

Een nadeel van Google docs vind ik dat je niet alle bestandstypen kan delen. Een dikke .zip met foto's komt er bijvoorbeeld niet op.

 

Bestandstypen die u kunt uploaden:

- HTML-bestanden en platte tekst (.txt)

- Microsoft Word (.doc), Rich Text (.rtf), OpenDocument Text (.odt) en StarOffice (.sxw)

- Microsoft PowerPoint (.ppt, .pps)

- Door komma's gescheiden waarden (.csv)

- Microsoft Excel-bestanden (.xls) en OpenDocument-spreadsheet (.ods).

Link naar reactie
  • 0

Google docs

 

.zip met foto's

 

Tja, je kunt je autosleutels er ook niet mee delen :) Niet flauw bedoeld, maar Google Docs is geen filesharing natuurlijk, het is documentsharing. Ik vind het juist goed dat Docs niet alles voor iedereen probeert te zijn, maar een duidelijke focus heeft op wat het moet kunnen en dat heel goed doet.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is de Gids Startkapitaal ook af. 12k exemplaren laten drukken, helemaal gemaakt in Google Docs met een preview in blogspot. Geweldig. Volledige wiki functionaliteit, maar veel beter beheersbaar en veel makkelijk op te zetten (er moet helemaal niets geïnstalleerd of geformatteerd te worden).

 

Inmiddels ben ik voor mijn bedrijf ook overgeschakeld op Google docs en Google agenda. Die agenda is heel makkelijk in te stellen en te beheren. Je bepaald zelf wie je inzage geeft in je agenda en de gebruikers bepalen zelf wat ze willen zien.

 

Alleen onze email is nog server c.q. terminal based (Outlook) met een copie naar webmail. Voor de rest is alle informatie webbased.

 

Het maakt dus niet uit waar ik werk of op wiens computer ik werk. Altijd alles bij de hand. Geweldig.

 

Voor filesharing kunnen we gebruik maken van onze webserver (ftp). Maar dat doen we alleen rondom Holland Innovation voor de logo's en de achterwanden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.