• 0

BTW heffing bij electronische internationale diensten

Ik run een mondiale Gouden Gids op het internet. Binnenkort wil ik advertentiemogelijkheden gaan aanbieden aan de bedrijven in de database. Via PayPal wil ik de betaling laten verrichten. Zij bieden de mogelijkheid om BTW te heffen.

 

Mijn vragen:

- Hoe zit dit qua BTW heffing. Of te wel: moet ik BTW rekenen over de abonnemenen die ik verkoop (vanwege buitenlandse afnemers)?

- Wat is het BTW tarief (ik neem aan 19%)

- Hoe geef ik dit bij mijn aangifte op: verlegging van BTW heffing?

 

Nog twee opmerkingen:

- Afnemers zijn ook bedrijven van buiten de EG

- De afnemers zijn niet bereid een eventueel BTW nummer van hun bedrijf aan mij te geven, waardoor ik deze niet in de factuur kan gebruiken.

 

Ik heb op de site van de belastingdienst gekeken: de info is erg summier maar het lijkt alsof de BTW heffing wordt verlegd naar de ontvangende partij, tenzij deze uit NL komt.

 

Bij voorbaat dank en groeten,

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij dit soort dingen zijn de uitzonderingen vaak belangrijker dan de algemene regels. Ik vermoed dat de uitzondering in artikel 6.2.d.2 van de wet op de omzetbelasting op jou van toepassing is ("de diensten op het gebied van de reclame"). Zoek op wetten.overheid.nl of in een btw-almanak, want in de globale voorlichting op de website van de belastingdienst vind je dit soort dingen niet.

 

Ik weet niet of je wegkomt zonder BTW-nummer. Bij webbetalingen via internationale paymentserviceproviders zie je tegenwoordig (sinds een nieuwe EU-richtlijn voor BTW op elektronische diensten van een paar jaar geleden) dat ze vragen om het land en btw-nummer van de afnemer.

Link naar reactie
  • 0

Als je de BTW wilt/kunt verleggen zet je op de factuur BTW 0% en de opmerking "BTW verlegd naar de afnemer". Je kunt dit alleen doen als je het BTW nummer van de afnemer eveneens op de factuur vermeldt. Wil een bedrijf zijn BTW nummer niet geven dan reken je gewoon 19% (evenals aan particulieren) en draag je de BTW in Nederland af.

Let op dat je het opgegeven BTW nummer verifieert (kan via internet of bij de belastingtelefoon-vraag om een schriftelijke bevestiging!)

 

Hoe het zit met leveringen buiten de EU weet ik niet, zover kom ik meestal niet.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.