• 0

Kwaliteit gratis ondernemersadvies

Beste allen,

 

Ik wil graag starten als zelfstandig ondernemer en heb behoefte aan professioneel advies.

Nou weet ik dat er gratis advies via gemeentelijke instellingen en de kvk te krijgen is maar ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met deze instellingen.

Ik denk er namelijk ook over om een onafhankelijk advies buro in te schakelen maar ja dat kost natuurlijk veel geld. En wat zijn de voordelen hier van??

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

[titel aangepast, poll verwijderd - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Professioneel advies haal je bij professionals. Helemaal als het gaat om juridisch/fiscale zaken of de diverse eigendomsrechten.

 

Ondernemersadvies haal je bij de experts bij uitstek ... de ondermers.

 

Advies over wet en regelgeving van de overheid haal je bij de ondernemershuizen etc.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je een onderneming wilt starten is het helemaal niet verkeerd om de informatie dag van de Belastingdienst te bezoeken en gebruik te maken van het gratis advies van de Kamer van Koophandel. Hiermee creer je een goede basis en ben je al een klein beetje opgewassen tegen de vaktermen die adviseurs vaak gebruiken.

 

Het advies van gemeentelijke instellingen heb ik niet zo'n goede ervaringen mee. Wel zijn deze instellingen goed te gebruiken voor de juiste wegen als je start vanuit een uitkering of subsidie, maar het advies om de onderneming op te zetten, uit te bouwen en andere begeleiding of advies is niet altijd juist of zeer onvolledig.

 

Als ondernemer moet jij je juist kunnen concenteren op hetgeen je wilt gaan doen, namelijk ondernemer. Wanneer je een beetje basis hebt verkregen (weet welke belastingsoorten er zijn, hoe globaal de administratie in elkaar zou moeten zitten, hoe je plan eruit ziet, enzovoort), ga dan op zoek naar een adviseur/boekhouder/accountant en kijk welke samenwerkingsvorm jij wilt hebben.

 

Een goede adviseur/boekhouder/accountant is zeer persoonlijk. Naast de kwaliteit die de adviseur/boekhouder/accountant moet bieden, moet er ook nog een klik tussen julllie zijn. Daarnaast is de samenwerkingsvorm erg belangrijk. Wat wil je zelf doen en wat wil je uitbesteden en kan dit na verloop van tijd worden aangepast? Welke rapportages wil je ontvangen en met welke frequentie. Enzovoort, enzovoort. In de juiste combinatie kun jij je lekker bezig houden met ondernemen en hoef jij je geen zorgen te maken over de administratieve rompslomp. Dit kost geld, maar bied wel enige zekerheid.

 

Succes met ondernemen en het kiezen van een adviseur/boekhouder/accountant.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Heb met http://www.ondernemersklankbord.nl eens een gesprek gehad. Dat was voor mij erg waardevol. Je spreekt met een ex-ondernemer die wat verder op je case ingaat en imo goede vragen stelt. (Kost 75 euro onkosten, verder niets)

 

Standaard zaken als een boekhouder e.d. moet je gewoon inhuren, je kunt niet een lange termijn relatie opbouwen met iemand die je gratis helpt. Dat gaat uiteindelijk niet werken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Allen,

 

ten eerste bedankt voor al jullie reacties.

 

momenteel ben ik bezig mijn ondernemings plan uit te werken en ben dus opzoek naar commercieel/strategish advies. iemand waar mee ik mijn plan kan bespreken, en die inhoudelijk kritiek kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Er is een heel groot verschil tussen advies en informatie. Het is verboden voor het KvK op een adviserende rol te hebben. Zei mogen alleen informeren en geen antwoorden geven op persoonlijke kwesties.

Verder zijn er best veel bureaus die dit soort adviezen geven. Prijs ligt rond de 90/uur.

Link naar reactie
  • 0

Het is verboden voor het KvK op een adviserende rol te hebben.

 

Is het gratis startersadviesgesprek dat ik ooit bij de KvK gehad heb inmiddels bij wet verboden? ???

 

De lijn tussen advies en informatie is erg vaag. Het lijkt me echter sterk dat ze het een startersadviesgesprek noemde. Indien wel, zou je me dat kunnen laten zien?

 

edit: Mag ik ook vragen hoe lang dit gesprek duurde (>30?) en welke kvk dit was?

Link naar reactie
  • 0

@Maarten misschien is het goed als je even definieert waar voor jou de scheidslijn ligt tussen advies en informatie.

Veel soorten informatie kun je immers al snel bestempelen als advies.

 

Ik weet niet waar de grens ligt, maar informatie is voor mij algemeen en advies is persoonlijk om te helpen. Ik weet niet waar het KvK de grens legt, maar advies mogen ze het (volgens mij) niet noemen. Daarom was ik benieuwd hoe ze het bij Renep noemde, en waar dat was.

Link naar reactie
  • 0

Het belangrijkste is dat je zoveel informatie en advies vergaart, dat je zelf kunt beoordelen wat relevant is en wat niet. Dat kun je niet 'vooraf' sorteren, maar -helaas- je zult ook een hoop onzin en open deuren aan moeten horen voordat je zelf kunt gaan schiften. Je kunt een hoopo lezen, hier op HL, op Sprout en op Zibb, dat verschaft wat basiskennis. Daarnaast moet je zorgen dat je veel ondernemers leert kennen, en daar je eigen experts in vinden. En dan vriendjes worden....

Link naar reactie
  • 0

Advies van instanties kan prima behulpzaam zijn in het uitwerken van je plan. Mijn ervaring is wel dat het hier vaak 'salondernemers' betreft; mensen die nog nooit met hun poten in de modder hebben gestaan en hun ervaring hebben opgedaan in de theoretische setting van hun werkplek. Een boel haken en ogen zullen ze dus niet als zodanig herkennen. Ondernemers zélf kijken vaak een stuk nuchterder naar ondernemingsplannen van starters.

Strategie en commercie is voor een groot deel ook een kwestie van gezond verstand en er is een hoop over te vinden op het internet. Je kunt jezelf ook tot op zo groot mogelijke hoogte informeren hierover, dat sterkt je positie.

Link naar reactie
  • 0

De kwaliteit van een advies kun je beoordelen aan de hand van de mate van acceptatie door de adviesvrager.

 

Goed voorbeeld hiervan is de "advisering" rondom de rechtsvorm voor een nieuw op te starten onderneming. Vaak wordt er inhoudelijk al geadviseerd om een kerstboom van vennootschappen te nemen terwijl de ondernemer in kwestie nog geen euro omzet gegenereerd heeft. Inhoudelijk bekeken kan het advies best kloppen alleen de ondernemer in kwestie heeft er weinig aan en zal het advies ook niet uit (kunnen) voeren.

 

Vandaar dat ik zelf ook meer tracht ondernemers te coachen, dus meer hulp aanbied om zelf na te denken over hun eigen situatie zodat men zelf zijn eigen oplossing kiest. De gekozen oplossing ligt hierdoor meer binnen het bereik van de ondernemer en hij zal hem dus ook daadwerkelijk toe kunnen passen.

 

Er wordt vaak te vlug en te snel een "algemeen advies" gegeven terwijl naar mijn mening ieder persoon, ieder bedrijf, zelfs ieder moment anders is. Advisering zonder een goede kennis van de context is naar mijn mening sowieso verkeerd.

 

Of het gratis of betaald is doet er wat mij betreft niet zo toe. Het gaat om de inhoud.

 

Ard

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

momenteel ben ik bezig mijn ondernemings plan uit te werken en ben dus opzoek naar commercieel/strategish advies. iemand waar mee ik mijn plan kan bespreken, en die inhoudelijk kritiek kan geven.

 

Mijn ervaring is dat je het beste iemand in je eigen familie-, vrienden-, of kennissenkring kan zoeken die gelijke ervaring heeft, en natuurlijk is dit forum een prima plek om kritiek op je ideeën te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Allen,

 

ten eerste bedankt voor al jullie reacties.

 

momenteel ben ik bezig mijn ondernemings plan uit te werken en ben dus opzoek naar commercieel/strategish advies. iemand waar mee ik mijn plan kan bespreken, en die inhoudelijk kritiek kan geven.

 

Dan moet je bij ondernemers zijn. Ondernemersklankbord is een goede suggestie, of je collega's hier op hihgerlevel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook bezig met het schrijven van een plan en het realiseren van mijn onderneming. Vooral mijn plan moet mijns inziens perfect zijn aangezien t een cadeautje voor de bank moet zijn. Gezien mijn twijfels heb ik contact gezocht met de KVK, zij gaven aan mijn plan te mailen en te bespreken. Zo gezegd zo gedaan, ik heb het plan tot in detail besproken met een adviseur en dit heeft me vele waardevolle inzichten en aanknopingspunten opgeleverd. Kosten 1 uur = 30 Euro[/ :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Via onderstaande link kun je je verdiepen in jouw ondernemerschap. Het zijn een tiental filmjes over de aspecten van het ondernemerschap.

 

http://www.etv.nl/ETV/Programma/waoenondernemerschap/beeldwaoenondernemerschap.htm

 

Veel kijkplezier.

Ronald

Ondernemersvragen:

- Welk doel heb je met je bedrijf?

- Hoe ziet de klant jouw bedrijf?

- Wat is je huidige bedrijfscultuur?

- Hoe wordt er onderling gecommuniceerd?

- Wat komt er op uw bedrijf af?

 

Herhaal elke vraag enkele keren, voor inzicht in je diepere motivatie van je ondernemerschap!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.