• 0

Holding met werkmaatschappijen

Beste mensen,

 

In 5 jaar tijd heb ik een redelijk draaiend bedrijf opgezet welke onderverdeeld is in 2 a 3 afdelingen met 11 man personeel.

De dag van vandaag is lastig maar er is een goede basis gelegd met een zeer goede potentie. ook in de breedte.

Na een aantal verhuizingen en een wetswijziging is het nog steeds moeilijk om bij een bank geld "los" te krijgen voor lopende zaken en de nodige investeringen.

Omdat er nog een aantal grotere plannen op stapel staan is het aantrekken van kapitaal noodzakelijk.

Ik ben in onderhandeling met een partner die een aanvulling gaat geven in een bepaalde tak van het bedrijf, ook komt er in principe een investor in te zitten. Samen sta je sterker om een visie in te vullen dan in je eentje is mijn redenatie op dit moment.

 

De toekomstige partners hebben wat ideeen over de structuur van het doorstartende bedrijf, Op dit moment is het mijn eenmanszaak.

 

IK (personal holding?) Partner(PH?) Investor(PH?)

 

HOLDING

 

Werk BV Werk BV Werk BV Werk BV Werk BV

 

De werk BV's zullen niet meteen allemaal opgericht gaan worden.

 

Het idee hierachter is dat we allen 33% aandeel nemen in de holding en er een Management Fee wordt uitgekeerd.

We hebben geen rechtstreeks belang in een van de BV's om eigenbelang te voorkomen en er in de holding kapitaal verdeeld wordt.

 

De vraag is (omdat ik na het doorlezen van het forum er nog niet uit ben wat hun idee hierachter is, je kan volgens mij immers ook de holding eruit laten en ieder een gelijk belang in de werk BV nemen)

of dit de juiste structuur is. Ik ben vers in dit gebeuren en wil voorbereid de onderhandeling in deze week.

Ik kwam deze structeer niet tegen n.l.

 

Ik heb nog wat aanvullende vragen, maar ik kijk eerst even of dit zinnige info is voor jullie. Excuses dat het iet wat te lang is geworden.

 

Met Groet, Peter.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat deze structuur juist zeer vaak voorkomt. Mijn eigen bedrijf is bijvoorbeeld ook zo gestructureerd (twee PH's die deelnemen in een Holding, waarin de aandelen in de werkmaatschappijen zijn ondergebracht).

 

Anderen zullen vast veel meer informatie kunnen geven en je vindt ook al veel als je rondbladert op dit forum, maar alvast twee opmerkingen van mijn kant:

 

- Wat spreek je af wanneer er conflicten zijn? Immers, als jij het er niet mee eens bent en de andere twee wel, dan hebben zij automatisch de meerderheid. Daar moet je goede afspraken over maken.

- De investeerder krijgt ook een managementfee als ik het goed lees? Waarom is dat?

Link naar reactie
  • 0

Let goed op bij alle participatiemogelijkheden.

Wat investeert de investor precies ? Middels een lening of aandelenkapitaal ?

Een managementfee is in mijn optiek hierbij niet standaard, tenzij hij ook feitelijke activiteiten richting jouw werkmij gaat leveren.

Bij lening : rente ? (mijn inziens dan aandelenparticipatie overbodig)

Bij aandelenparticipatie : winstaandeel / dividend.

Aandelen : normaal of preferent ?

 

Meer info dan wellicht peciezere advisering mogelijk.

 

Grtz Wescom

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.