• 0

Invoer vanuit China en India, expediteur nodig?

Hallo iedereen, dit is mijn eerste post!

 

Ik wil graag kralen importeren vanuit China en India (om sieraden van de maken). Ik heb hiervoor informatie gezocht door de websites van de douane en KvK af te struinen (en dit forum) en heb de hulp in geroepen van een consulent internationale handel. Zij heeft mij verteld wat ik daarvoor nodig heb;

 

-factuur van leverancier

-Enig document

-transportdocument

-certificaat van oorsprong Form A

-paklijst

 

en zij raadt mij aan om "voor de inklaring bij de Nederlandse douane gebruik te maken van de diensten van een douane-expediteur" Nu is het zo dat de zendingen uit zowel China en India elk een gewicht hebben van +/- 5 kg en een waarde van elk +/- $150,- , niet heel veel dus. Ik vraag me dan ook af of het wel rendabel is om hiervoor een expediteur in te schakelen en of ik het zonder al te veel rompslomp niet zelf kan doen ???? Ik weet overigens niet precies wat een expediteur nou wel en niet doet (heb wel al informatie aangevraagd), maar hoe zit het na de inklaring met de bezorging? De leveranciers zeggen dat ze voor mijn pakketgrootte het tot aan de deur leveren, maar daar zit de douane dan wel tussen... gaat dat dan wel goed?

 

P.S.: is voor het invoeren een BTW nummer en registratie bij KvK al nodig?

 

ThanQ :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Beesje,

 

Leuk zo'n consulent, maakt het allemaal niet echt makkelijker. Ik zal even een korte toelichting geven.

Enig document is voor vervoer tussen EU landen, zie http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=25193. Die heb je dus niet nodig.

 

Transport documenten = Bill of lading (zeevracht) of Air way Bill.

Factuur, lijkt me duidelijk.

Form A = Bedwijs dat een product ook echt gemaakt is in het land waarvandaan jij zegt dat het komt. Uit sommige landen kun je godkoper importeren (ex koloniën bijvoorbeeld). De douane zal dan wel kritisch bekijken of de producten daar worden gemaakt. Form A helpt je met dat bewijzen.

Paklijst, lijkt me duidelijk.

 

In jouw geval is dat allemaal wat overdone. Luchtvracht en zeevracht kennen allebei en wat uitgebreidere tariefsstructuur waarbij grotere partijen (50+ kilo per luchtvracht en 1m3 of meer per zeevracht) redelijk goedkoop zijn te importeren. Jouw kleine zendingen kunnen echter goedkoper met een koerier (TNT/DHL/oid) worden vervoerd, een andere optie is de gewone post (duurt erg lang). De koerier of TPG zijn dan je douane expediteur en zorgen voor de inklaring. KVK/Btw nummer is dan niet direct nodig, wel zul je dan de importheffing of btw moeten betalen.

 

Verwacht dan trouwens niet dta je goedkope kralen hebt. Bij zulke lage hoeveelheden is inkopen bij een Nederlandse/Europese groothandel vaak voordeliger.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Als je de pakketten via de EMS laat verzenden, handelt TNT voor je de import af, brengen hier een redelijk tarief voor in rekening en klaar ben je.

 

Afrekenen: aan de deur of via rekening.

 

Voldaan aan alle voorwaarden!

 

Hey, dat klinkt goed, maar dan vraag ik mij wel af hoe dat dan zit met de invoerrechtenkorting uit india, moet ik dan de Form A aan TNT beschikbaar stellen? Ik heb de prijzen bekeken op de TNT website en ik kan daarmee wel leven.

 

@ Tonino, bedankt voor je reply. wat de prijs van de kralen betreft; de kralen die ik zoek kan ik gewoonweg niet vinden bij nederlandse groothandels. Ik zie in hun assortiment wel vaak kralen van die fabriek in India, maar niet "mijn" kralen. Ik moet toegeven dat ik niet heb gekeken naar europese groothandels, maar dat is omdat ik niet weet hoe ik die opspoor. Als ik in Google zoek naar "beads" en "wholesale" krijg ik veelal amerikaanse websites, en op sites zoals EC21 kom ik alleen Chineze groothandelaren tegen. De paar europese groothandels die ik toevallig tegen het lijf ben gelopen verkopen weer niet de kralen die ik zoek... dus ja .

 

bedankt iedereen voor z'n reply! :)

 

beesje

Link naar reactie
  • 0

Hey, dat klinkt goed, maar dan vraag ik mij wel af hoe dat dan zit met de invoerrechtenkorting uit india, moet ik dan de Form A aan TNT beschikbaar stellen?

Zo geavanceerd gaat 't niet bij de TNT. Het is product X, opzoeken in een tabelletje, zoveel stuks/gewicht/whatever, dat is de prijs.

 

Je zou ze eens kunnen bellen en deze vraag voorleggen? Omdat ik niet in aanmerking kom voor dergelijke zaken, en het dus nog niet heb meegemaakt, wil nog niet zeggen dat de TNT het niet kan behandelen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

met een bergje kralen zal tnt vast niet moeilijk doen. De verzender zorgt voor de paklijst en aanduiding van waarde-aangifte op het pakket, het komt per post binnen in NL. TNT kijkt naar het soort product, en de waarde, en maakt een mooi bedrag voor je (btw, inklaringskosten en invoerrechten) en aan de deur betaal je dat dan aan de bezorger. De BTW moet je hoe dan ook aan de bezorger betalen. Als je een btw-nummer hebt, mag je de betaalde btw weer als voorbelasting aftrekken.

 

Pas bij grotere orders die per boot vervoerd gaan worden hoef je te denken een een expediteur.

Link naar reactie
  • 0

Als je de pakketten via de EMS laat verzenden, handelt TNT voor je de import af, brengen hier een redelijk tarief voor in rekening en klaar ben je.

 

Afrekenen: aan de deur of via rekening.

 

Voldaan aan alle voorwaarden!

 

Ik heb een zending uit china laten komen die via EMS hier naartoe komt. Ik heb shipment costs betaalt, maar nu lees ik overal dat ik bij binnenkomst in nederland 19% btw moet betalen en daarnaast nog invoerrechten moet betalen. Is dit altijd, of alleen op bepaalde goederen ???

 

Ik heb professionele cd players voor DJ's laten komen. Wie heeft hier ervaring mee ?

Link naar reactie
  • 0

De invoerrechten voor platenspeler is maar 2% (tarief code 8519 3000 00) dus dat valt wel mee.

Het gaat om professionele platenspelers die u ook professioneel aan de man brengt?

Dan beschikt u wellicht over een BTW nummer en kan u de betaalde btw gewoon terugtrekken.

 

mvg

Rachim Elm

www.importchina.be / www.sannalin.com (Tot begin 2011 waren we nog ImpExpBel Trading). Dezelfde mensen, dezelfde activiteiten,enkel een andere naam !

Link naar reactie
  • 0

Ik ben gewoon een particulier die spullen hierheen haalt, en aanbiedt op Marktplaats. Alleen wilde ik graag weten hoelang iets duurt voordat het bij mij thuis.

 

En volgens mij moet ik sowieso BTW betalen en die 2 of 4% invoerrechten ??

 

Mathijs

 

Klopt, 19% BTW en 2% invoerrechten (beiden gaan over de aanschaf van de spelers + transportkosten). Als code 8519 3000 00 hierbij inderdaad klopt natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mathijs

 

Zoals je wellicht gelezen hebt in de huisregels is HL bedoeld voor ondernemers en niet voor particulieren.

Je hebt in elk geval antwoord op je vraag gehad, maar om te voorkomen dat HL meer en meer vragen van particulieren te verwerken krijgt, zet ik hier een slotje op.

 

Per PM kan men jou altijd nog bereiken.

 

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.