• 0

Let op bij deponering jaarstukken!

Hey allemaal!

 

Voor zover je de jaarstukken van je BV nog niet hebt gedeponeerd, hierbij even een waarschuwing van mijn kant. Vraag altijd om een ontvangstbevestiging. Dit kunnen ze doen door een kopie van de eerste bladzijde van het publicatierapport te maken en daar een stempel met handtekening op te zetten. Dit is bij KvK Rijnland geen standaard procedure!!!! Je moet hier expliciet om vragen!!!!!

 

 

Ik heb tot nu toe altijd mijn publicatiestukken opgestuurd, of afgegeven zonder ontvangstbevestiging. Achteraf niet slim. Ik kwam er voor het weekend achter dat de jaarrekening 2004 niet is gedeponeerd, terwijl ik deze begin 2005 persoonlijk met mijn boekhouder heb afgegeven bij het lokale KvK kantoor. Los van de eventuele strafrechtelijke consequentie (economisch delict) ben je door een fout van de KvK meteen bestuursaansprakelijk bij een eventueel faillissement in de komende drie jaar.

 

Ik ben nu de hele dag aan het bellen en regelen met de KvK om mijn rapport boven water te krijgen. Paniek alom, zowel hier als bij de KvK Rijnland.

 

Heeft iemand een soortgelijke ervaring????

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gebeurt helaas wel vaker dat post kwijtraakt. Niet alleen bij de Kamer van Koophandel, maar ook bij de Belastingdienst. Bij belangrijke zaken is het altijd belangrijk een ontvangstbevestiging te hebben of iets anders waarmee jij aannemelijk kan maken dat jij je hebt gehouden aan de verplichtingen waarvooor je verantwoordelijk bent.

 

De tip van RENEP is een hele goede en deze gebruik ik eigenlijk altijd, naast een schriftelijke bevestiging die ik wil hebben van de Kamer.

 

Met betrekking tot het economische delict wil ik toch wel wat zorgen bij jou wegnemen. De controle hierop is erg slecht en er worden altijd eerst waarschuwingen verstrekt (eerst door de Kamer van Koophandel en daarna door de FIOD). In het afgelopen jaar is er twee maal een boete opgelegd voor jaarrekeningen die nog niet gepubliceerd waren van voor 2003!

 

Bestuurdersaansprakelijkheid moet worden aangetoond en er wordt wel gekeken of er de afgelopen 3 jaren tijdig is gepubliceerd, maar er moet meer aan de hand zijn om dit meteen te kunnen uitoefenen. Een klant van mij is vorig jaar failliet gegaan en heeft nog nooit gepubliceerd (oprichting in 1998), maar bestuurdersaansprakelijkheid is hem niet aangerekend door de curator.

 

Succes met administratieve rompslomp!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Deze check geschiedde in het verleden inderdaad maar beperkt, echter hier komt wel verandering in. Uit betrouwbare bron :

 

In het verleden behoorde het opsporen van niet naleving van de publicatieplicht door ondernemers tot het takenpakket van de FIOD ECD (onderdeel van de belastingdienst). Sinds 1 januari 2007 zijn deze activiteiten overgeheveld naar Belastingdienst Holland midden, Unit MOT/Ordening en is ook het (desbetreffende) personeel van FIOD ECD naar Belastingdienst Holland midden overgegaan. De leden van deze unit zullen ook bijzondere opsporingsbevoegdheid krijgen met betrekking tot economische delicten zoals niet publicatie van de jaarrekening. Men gaat door met de campagnes waar de FIOD ECD mee bezig was. In dat kader is er in december 2006 een groot aantal brieven verzonden aan vennootschappen die nalatig zijn bij het deponeren van de jaarrekening.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.