• 0

Wat vinden jullie van mijn Businessplan

Hallo, een paar weken geleden moesten wij voor school (ik zit in de 3e) een Businessplan maken. Wij hebben met ons groepje bedacht om een laptop te maken (genaamd Q-book Q staat voor Quality) waar alle schoolboeken in staan geprogrammeerd zodat je niet meer hoeft te sleuren met al je boeken.

Het Financieel plan is niet hellemaal realistisch want we hadden geen enkel idee hoeveel de kosten voor de productie etc. zou zijn dus we hebben maar een bedrag gegokt. ::)

 

Dus.. ik ben benieuwd, wat vinden jullie van het plan en van het idee:D

 

(Dit is geen huiswerk vraag :P, want het is al lang af)

Businessplan.doc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor opleiding doen jullie ?

 

Ow trouwens, dit prodct is niet te patenteren om de doodeenvoudige reden dar dergelijke producten op het punt staan op de markt te komen en er dus al het een en ander vastgelegd is.

 

Verder praten jullie over MVO, dat vind ik niet terug in jullie businessplan.

 

In rpincipe betaald vanaf volgend jaar het ministerie van onderwijs alle lesboeken, als je deze apparaten wilt verkopen zul je dus moeten overleggen met het ministerie en de beschikking hebben over de rechten om de lesboeken digitaal te mogen uitgeven.

 

Verzekeringen missen jullie nogal wat in, je zult oa ook productaansprakelijkheids verzekeringen ed moeten hebben.

 

Nou ja, zo zijn er nog wel wat puntjes, maar voor ik het boven het opleidingsniveau uittil is het wel handig te weten voor welke opleiding jullie dit bp geschreven hebben.

 

Businessplan.doc

Edit link naar plan toegevoegd

Link naar reactie
  • 0

Wat dacht je van zoiets?

http://www.alibaba.com/manufacturer/13101926/Sell_S6_Ebook_Reader.html

 

E-books zijn er al, in verschillende soorten en maten. Philips is druk met electronisch papier. De machine bestaat dus min of meer al.

 

Verder mis ik een beetje voor hoeveel je je "e-book" wilt laten maken en verkopen. Wie gaat het boek verkopen? Zet je een website op met besteloptie of ga je boekhandels/scholen zover proberen te krijgen dat ze je boek opnemen.

 

Dan je content, het drukken van een boek kost in het slechtste geval een paar euro. De echte kosten zitten in de ontwikkeling van de methode en het verkopen. Hoe ga je rvoor zorgen dat uitgevers hun boeken op het formaat gaan uitbrengen dat leesbaar is voor je machine. Hoe ga je ervoor zorgen dat leerlingen niet gewoon alle boeken kopieren en dat zo de maker van het boek er niets meer aan kan verdienen?

 

Kleine tip voor je balans: die hoort in evenwicht te zijn. Beide kanten van de balans komen dan dus op hetzelfde bedrag uit. Neem een post onvoorzien op en los daar dat probleem mee op.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

We zitten op havo/vwo (15/16 jaar) en doen allemaal de opleiding economie en maatschapij. Maar over het MVO, dit moest er in voorkomen. Daarvoor hadden we bedacht dat er veel minder papier geproduceert word en dat onze laptop ook lang mee gaat. Het is overigens ook een licht apparaat en niet zo zwaar als de meeste boeken tassen van scholieren.

 

En dat de schoolboeken volgend jaar gratis worden hadden we ook gehoord:P Maar dan alsnog, we moeten de scholieren en de scholen overhalen om dit product te kopen. Want ook voor de regering worden de kosten minder als ze dit producten moeten gaan betalen voor scholieren. En dat zullen ze heus niet erg vinden...

Link naar reactie
  • 0

MVO gaat over meer dan alleen het milieu, het gaat er ook je verantwoordelijkheid nemen als het gaat om arbeidsomstandigheden, verwerking van het product aan het einde van de levensduur, enz.

 

In jullie geval gaat het om een ebook, dat spaart volgens jullie papier uit maar verbruikt daarentegen wel weer andere grondstoffen.

Je zult echt even moeten reken of dat opweegt tegen papier.

En dan is er nog het electriciteitsverbuik van het digitale book, ook dat moet je meenemen in je milieueffectraportage zoals dat met een duur woord heet.

 

En ook moet het product studentproof zijn, of moet ik zeggen Newton proof. Veel schooltassen worden regelmatig gebruikt om diverse natuurkundige wetten aan de praktijk te toetsen.

 

DRM en geschikt maken van de boeken voor de ebook is geen enkele probleem, al vele jaren worden boeken digitaal opgemaakt, en zijn dus eenvoudig als pdf te exporteren.

In dat opzicht is een pdfreader voldoende.

 

Andere zaken waar je over na moet denken.

Stop je alle boeken in het flashgeheugen achter een code of gebruik je verwisselbare kaarten per studierichting. Hoe handel je reparaties af.

Hoe ga je om met nieuwe boeken, wordt dat kaartjes rondsturen of kunnen die via wifi/bt/ir/flash/enz. geupload worden ?

 

Volgens mij zou je trouwens meer in leaseconstructies en onderhoudscontracten moeten denken

 

O en ik mis een marktnderzoek cq veldonderzoek.

Heb je er zelf al over nagedacht of dit het werkelijk is, of kun je iets beters bedenken ? iets met meer opties die praktisch zijn op school ?

Link naar reactie
  • 0

Via de meldingen kwam het volgende bericht binnen.

 

Wil je dit afkappen om te voorkomen dat Higherlevel een scholierenforum wordt? thanks

 

In bijna alle gevallen worden studentenvragen vij snel afgekapt, daarvoor is de schoolmeester in het leven geroepen. De enige uitzindering die we als moderatoren afgesproken hebben zijn die discussies die ook van waarde kunnen zijn voor de bezoekers van deze site.

 

Er is altijd veel vraag naar businessplannen, ook onder starters, helemaal niet omdat ze die één op één willen kopieeren, maar veel meer om een beetje een idee te krijgen hoe zo'n plan eruit ziet.

Door meerdere plannen te lezen ontstaat er naar mijn mening een veel beter inzicht wat er van de schrijver verwacht wordt. Als hij of zij andere plannen goed leest kan hij de achterliggende gedachten van de verschillende onderwerpen ontwaren. Bij het schrijven van het eigen ondernemingsplan zullen die inzichten hem of haar helpen een beter plan te schrijven en uiteindelijk hopelijk een betere start maken.

 

Overigens ben ik een beetje allergisch voor opmerkingen als "wil je dit afkappen...."

Link naar reactie
  • 0

Even reagerend op het waardevolle van een dergelijk ondernemingsplan.

Tijdens mijn schrijven ben ik naarstig op zoek gegaan naar voorgeschreven plannen, en dan niet de lege hulsen zoals die overal worden aangeboden. Plannen, Het gaat om de nieuwe inzichten die je vergaard, dingen waar je gewoon nog niet op was gekomen en dus bij jouw mist, dit scheelt een bezoekje aan de adviseur nietwaar. Zou het niet een idee zijn om plannen met inhoud te publiceren, maar dan vanuit bedrijf X met als vestigingsplaats Y en financieel plan Z.??

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Afkappen zou inderdaad erg jammer zijn. Scholieren zijn ook welkom. Ze hebben er duidelijk zelf werk van gemaakt, het plan is in orde voor hun niveau en opleiding en nadat het klaar is zijn ze, buiten de schoolopdracht om, ook nog nieuwsgierig naar reacties van ondernemers. Het zijn misschien wel de ondernemers van de toekomst. ;)

Link naar reactie
  • 0

Accezzorize, dat is inderdaad best een goed idee. Ik zit met mijn bedrijf in een te vroeg stadium om zomaar m'n volledige businessplan weg te geven met inhoud, maar ik kan wel de hele structuur weggeven. En de waarde van mijn businessplan: als jonge starter(23 jr.) zonder borgstelling of onderpand, zelfs zonder persoonlijke ondertekening voor het krediet(het is een B.V.) 60.000 euro krediet heb bij een bank(ING). Bij de ABN was het afgewezen, bij de Rabobank wilden ze borgstellers. Alledrie de banken sowieso enthousiast en lovend. Enfin, je inhoud moet uiteindelijk wel echt goed zijn.. je kan het wel in een vorm/structuur gieten dat het goed doet, maar als je plan is winterkleding in de sahara te verkopen, kom je nog nergens.

 

Behalve echt een goed idee/product/dienst te hebben is het naar mijn mening essentieel kloppende cijfers te hebben en vooral ook een ''worst case scenario''. Ondernemers die een miljoen in jaar 2 zien kennen de banken inmiddels wel.Uiteindelijk moet je zelf ook indruk maken, jezelf ondernemer tonen. Als de bank bij de verste strekking van voorstellingsvermogen niet ziet hoe je ooit klanten kan binnenhalen, omdat je bijvoorbeeld pover communiceert, dan kan je goede businessplan je ook niet veel helpen. Ik heb bijvoorbeeld geen opleiding afgerond, maar toch is dit niet als probleem te sprake gekomen - ik weet gewoon waar ik het over heb.

 

In ieder geval is een goed businessplan veel werk. Maar dan heb je ook wat. Het ultieme handboek van je bedrijf, waarvan jij de expert bent, en de sleutel tot vreemd vermogen.

 

P.S. Wat banken ook opvalt is als je in je liquiditeitsprognose rekening houd met betalingstermijnen.. factuur de deur uit is niet al geld binnen.. dat zijn allemaal details die voor de bank indicatie zijn dat je al benul hebt van de praktijk van je bedrijf..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.