• 0

hypotheek - bedrijfsaandelen als borg?

Hallo,

 

Kunnen jullie mij helpen met het volgende?

Ik wil graag een hypotheek gaan afsluiten om een prive woning te kopen.

Kijken de banken dan naar je jaarlijkse inkomen, of kun je wellicht meer hypotheek krijgen omdat je je bedrijfs-aandelen als borg stelt?

 

Hopelijk weet iemand hoe dit werkt.

 

alvast bedankt!

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de reaktie.

Wat bedoel je met solide? Het is een 2-mans advieskantoor met een jaarlijkse winst vóór loon van ongeveer 90.000 (verwachting dit jaar), de afgelopen 3 jaar van 60.000 en de 2 jaar daarvoor 30.000. Bedrijf bestaat 5,5 jaar.

Er is geen activa aanwezig, dus de waarde is alleen de goodwill.

Kun je iets zeggen over of dat solide is?

En zo ja, hoeveel extra hypotheek zou er verstrekt kunnen worden door de borgstelling?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Grapjas, ;D

 

Je bedoelt dat als jullie een nieuwe BV oprichten (of alleen je partner) en een mailing uitsturen naar de klanten, dat dan de bank een lege bv heeft. Denk niet dat ze daar erg veel krediet voor geven...

 

Maar vragen bij een bank kan natuurlijk geen kwaad.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties op mijn eerdere vraag.

 

Zoals gezegd ga ik binnenkort samen met mijn werkgever ondernemen. Dit wordt in eerste instantie even een VOF constructie met onze eigen bv 's erboven.

Nu begrijp ik dat banken bij het verstrekken van een hypotheek iets voorzichtiger zijn bij ondernemers dan bij werknemers.

Dus als ik als werknemer 40.000 bruto jaar inkomen heb dan zou ik 200.000 kunnen lenen. Maar bij 40.000 als ondernemer zal dat misschien niet lukken.

Nu is mijn idee om nu een hypotheek aan te vragen (als werknemer met 40.000 inkomen) terwijl ik al weet dat ik ondernemer wordt.

Is dit fair tegenover de bank, of ben ik verplicht om de plannen kenbaar te maken aan mijn bank?

 

Alvast bedankt voor een reactie!

Link naar reactie
  • 0

Vaak dient een werkgeversverklaring te worden verstrekt bij een hypotheek aanvraag. Hierop moet de werkgever verklaren of de relatie werknemer het komende jaar gecontinueerd blijft. Hoe ga je dat dan oplossen. Vergeet ook niet de voorwaarden die in de diverse aktes zal worden opgenomen.

 

Mijn advies is dan ook om gewoon open kaart te spelen met de bank, want dan kunnen zij de juiste hyptheekvorm op jou afstemmen en voorkomen dat beide partijen geconfronteerd worden met vervelende bijwerkingen van dit soort - in mijn ogen - domme akties. Jij gaat namelijk een verplichting aan voor een langdurige periode en een goede relatie met de verstrekker is dan ook niet verkeerd. Mocht je een keertje in moeilijker vaarwater komen, dan kun je op hen terugvallen. Misschien heb je ze zelfs nog wel nodig voor je onderneming!

 

Pas ook op voor je eigen aansprakelijkheid. Een onjuiste voorstelling van zaken, kan leiden tot onherroepelijke ontbinding van de akte en zelfs vervolging opleveren. Dat is dan het risico dat je neemt.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Oke het is me helemaal duidelijk.

Zoals ik bij mijn andere post al had gezegd, heb ik binnenkort een afspraak met een fiscaal adviseur, en dan laat ik alles netjes uitzoeken en regelen.

Vervolgens zal ik dan naar de bank gaan en de hele situatie en de jaarrekeningen voorleggen.

 

Bedankt voor je reacties!

Link naar reactie
  • 0

Vaak dient een werkgeversverklaring te worden verstrekt bij een hypotheek aanvraag. Hierop moet de werkgever verklaren of de relatie werknemer het komende jaar gecontinueerd blijft. Hoe ga je dat dan oplossen. Vergeet ook niet de voorwaarden die in de diverse aktes zal worden opgenomen.

 

Een werkgeversverklaring is slechts een momentopname. Zolang de huidige werkgever niet van het toekomstig ondernemerschap op de hoogte is, zal de werkgever de verklaring naar waarheid kunnen invullen. In aktes worden geen bepalingen opgenomen met betrekking tot arbeidsrelaties of ondernemerschap.

 

Mijn advies is dan ook om gewoon open kaart te spelen met de bank, want dan kunnen zij de juiste hyptheekvorm op jou afstemmen en voorkomen dat beide partijen geconfronteerd worden met vervelende bijwerkingen van dit soort - in mijn ogen - domme akties.

 

Volledig mee eens. Laat onverlet dat het verkrijgen van een hypothecaire geldlening voor een startende ondernemer, zonder eigen vermogen, erg lastig is. Een verkeerde voorstelling van zaken KAN keiden tot opeisbaarheid van de geldlening. (met alle gevolgen van dien) Wel dient opgemerkt te worden dat de hypotheekverstrekker slechts zal gaan handelen indien niet aan de betalingsverplichtingen wordt voldaan. Dit risico moet je NIET willen lopen om over de ethische waarden maar niet te spreken. Laat je goed voorlichten!

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Het is de bedoeling dat ik samen met mijn huidige werkgever een VOF ga oprichten.

Dus ik kan nu nog zeggen dat ik liever in loondienst blijf en een op maat afgestemde bonusregeling met hem tref. Om gemakkelijker een hypotheek te krijgen. Verstandig??

 

Ook kan ik mijn deel van de VOF in een BV onderbrengen, zodat ik in dienst ben van de BV met een vast salaris. Of verandert dat niks aan het risico voor de bank?

 

Ik kan dus nog alle kanten uit, zelfstandig ondernemer is fiscaal gunstig met mkb vrijstelling en ondernemersaftrek e.d., maar tijdig een eigen huis kopen heeft ook fiscale voordelen. Wat lijkt jullie verstandig in deze???

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi Dirk,

 

Borgstelling met aandelen van het bedrijf gaat niet echt werken.... Beter kan je op basis van eigenverklaring (self certified) een hyp. aanvragen. Je kunt dan tot 110% EW een hypotheek verkrijgen. De rente is wel wat hoger, maar daar staat tegenover dat je geen dure levensverzekering hoeft te nemen. Vaak ben je dan netto hetzelfde kwijt als bij een reguliere bank.

 

Succes,

 

Tatiana de Haas

Link naar reactie
  • 0

Ook kan ik mijn deel van de VOF in een BV onderbrengen, zodat ik in dienst ben van de BV met een vast salaris. Of verandert dat niks aan het risico voor de bank?

 

Dit verandert niets. In de ogen van geldverstrekker blijf je een startende ondernemer. (IB-ondernemer of DGA maakt dus niets uit)

 

Maar wat wil 110% EW zeggen?

 

De executiewaarde is de waarde, welke wordt vastgesteld door de taxateur, welke het pand minimaal oplevert bij een gedwongen vekoop. De geldverstrekker vertrekt dan maximaal 110% van deze waarde. Zoals ik al eerder aangaf, je zult dus eigen middelen in moeten brengen.

 

Zowel Sparck hypotheken als ELQ hypotheken hanteren een soepeler beleid ten aanzien van ondernemers. Echter, ze werken wel op basis van risked based pricing hetgeen resulteert in een hogere(soms veel te hoge) rente. Daarnaast kunnen er bijzondere voorwaarden gesteld worden m.b.t. het in de toekomst over stappen naar een andere geldverstrekker.

 

Een hypotheek aanvragen op basis van een eigenverklaring lijkt mij in jouw situatie niet verstandig. Enerzijds zal deze eigenverklaring louter zijn gebaseerd op prognoses (ik trek hierbij dan ook de haalbaarheid erg in twijfel indien je geen eigen vermogen hebt) en anderzijds wordt een groot deel van de aansprakelijk verschoven naar jezelf. Ben hier dus voorzichtig mee.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.