• 0

Vraagje over 'inkomende factuur'

Na een paar jaar uit de hand gelopen hobby dan toch eindelijk een eenmanszaak gestart :D

 

Nu heb ik de administratie wel op orde, alleen vroeg ik me af hoe ik normale winkelaankopen (denk aan wat kantoorspul van de bruna ofzo) moet inboeken. Moet ik het 'bonnetje' van mijn aankoop eerst invoeren als inkomende factuur en vervolgens doorboeken naar het kasboek? Of is het voldoende als ik alleen het bedrag vermeld in het kasboek?

 

Greetz en alvast bedankt!

CyberBrain

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

JE kunt contant bonnen gewoon in het kasboek schrijven. Je moet wel de bon bewaren anders mag je de BTW niet aftrekken.

Bonnen die met pin zijn betaald kun je het beste achter het bankafschrift doen.

 

Het inkoopboek gebruik je alleen voor facturen die binnenkomen en die een betaaltermijn hebben.

YRW

Link naar reactie
  • 0

Ik boek het meteen in de kasboek (uiteraard moet wel uit de kas betaald zijn) en hiervandaan boeken op de juiste grootboekrekeningen.

Bijvoorbeeld :

 

4850 Kantoorkosten 10,00

1520 BTW te vorderen 1,90

Aan/ 1000 Kas 11,90

 

Je kas neemt af met 11,90 euro. De kosten nemen toe op rekening 4850 kantoorkosten met 10,00 en je hebt een tegoed op de balans voor 1,90 BTW van de fiscus (voorbelasting).

 

Je kan ervoor kiezen om het te boeken via de inkoopboek en later via de kas af te boeken alszijnde betaald maar dit is tijdrovender, zeker als je veel van dit soort handelingen moet doen.

 

Hoop dat het wat duidelijker is geworden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.