• 0

HL voor ondernemers in discussie

Higherlevel was sterk vertegenwoordigd op de slotbijeenkomst van het 100 dagen project van Balkenende 4.

 

Justus, Jeroen, Ronald, Karin en ondergetekende hebben in totaal aan 4 tafels ondernemers vertegenwoordigd. Na afloop waren de meningen over de invloed die we hadden aan tafel verdeeld. In sommige gevallen hadden we echt het idee dat er werd geluisterd en in andere gevallen was het beduidend minder.

 

De algemene indruk werd toch, ondanks alle goede bedoelingen, dat de vorm er meer toe deed dan de inhoud. Er was meer dan voldoende media aanwezig, er werd live uitgezonden door Knevel en vd Brink en de discussie aan tafel werd gestuurd op een concreet advies dat de bestuurder kon meenemen in zijn tv presentatie (notabene).

 

Het goede nieuws is dat er mogelijk een vervolg komt in de dialoog tussen (voor eigen rekening en risico) ondernemers en de staatssecretaris van financiën. Als het echt zover komt, vond ik het een geslaagde investering in de toekomst.

 

Hierbij dank ik de mede HL'ers voor hun bijdrage aan een gunstig ondernemers klimaat.

 

Henk de Greef

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

...er werd live uitgezonden door Knevel en vd Brink

 

 

Niet live: de uitzending was bezig toen ik thuis kwam. Uurtje vertraging ongeveer. Over sommige onderwerpen wekt het allemaal een wel heel simplistische indruk. Minister Cramer komt er achter dat spaarlampen efficienter zijn dan gloeilampen en wil de gloeilamp verbieden. Tjongejonge, op Antartica gezeten afgelopen jaren?

 

Het was leuk dat ze met 'de burger' in gesprek wilden, maar het resultaat is dat er inhoudelijk op sommige vlakken een zeer oppervlakkig gesprek ontstond omdat er erg weinig kennis aan tafel zat. Vandaar dat de vorm er dan meer toe deed dan de inhoud. Aan 1 tafel ging een minister zelfs met zijn pda spelen. Tsja, als je nu wilt dat mensen je serieus nemen....

 

Overigens vond ik de toelichting vanmorgen op het journaal ook opmerkelijk:

 

Bos:" voordat we onze plannen in beton gaan gieten willen we graag weten of de mensen er achter staan".

 

Plannen?: volgens mijzijn er nergens plannen gepresenteerd, maar werd er over 1 of 2 onderwerpern gediscussieerd, waarbij de aanwezige 'burgers' iets in te brengen hadden.

 

Wat ook jammer is dat er uiteindelijk met de bijdragen nagenoeg niets gedaan wordt: de avond is geweest, het geheel is op tv gepresenteerd en de ideeen gaan over de mail naar de deelnemers. Thats it.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel Twa, dat valt me van je tegen. ;)

 

Voor meer info kan je kijken naar:

 

http://www.samenwerkenaannederland.nl/internationaal

http://www.nrc.nl/binnenland/article713198.ece/42_oren%2C_voor_250_burgers

http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=N%7C13%7CK%7C2007%2D5%2D22&KrantArtikelId=574854

Knevel & van den Brink mod edit: verwijzing niet langer actief

http://www.telegraaf.nl/binnenland/64064991/Kabinet_trekt_629.000_tv-kijkers.html?p=12,1

 

Van de 250 burgers waren er 5 ook bekend op HL. Score 2%

 

 

EDIT link aangepast ivm forumbreedte dmv kurl

;)

 

Link naar reactie
  • 0

Wel Twa, dat valt me van je tegen. ;)

 

Mmm, ik zit in een ver buitenland en ben met Balkenende de tel kwijt geraakt.

 

Bovendien lees ik dit soort berichten met een moderatorbril namens honderden bezoekers, dus probeer ik duidelijkheid te bevorderen. De manier waarop je je bijdrage introduceert vereist veel voorkennis, en je veronderstelt dat al je lezers bekend zijn met het vijftal forumdeelnemers dat blijkbaar aan tafel zat. Door nu een aantal links te plaatsen, zeg je eigenlijk tegen al je lezers: zoek het zelf even uit.

 

Jij hebt waarschijnlijk belangrijker dingen te doen dan in een paar regels uit te leggen waar je bericht over gaat, maar onze lezers hebben op hun beurt belangrijker dingen te doen dan uitzoeken wat je bedoelt. Maar misschien ben ik de enige die dit een puzzel vindt...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Speciaal voor onze Belgische HL-er en anderen die gisterenavond de TV niet aan hadden voor een verslag van de bijeenkomst van het nieuwe kabinet, hierbij wat uitleg.

 

250 Nederlanders waren uitgenodigd om met de kabinetsleden in de Jaarbeurs te discussieren over de onderdelen van hun 6-puntenplan voor de komende 4 jaar. Een van die zes is 'een ondernemende en innovatieve economie'.

 

Ondergetekende was aanwezig bij de discussie met Staatssecretaris de Jager van Financiën (de ex-ondernemer die nogal onder vuur ligt). Hij begon met het verzoek hem gewoon Jan Kees te noemen en bleek (wat mij betreft) een aardige en ondernemersgezinde bewindsman.

We zouden het hebben over het ondernemersklimaat, maar door de te diverse samenstelling van onze gespreksgroep (milieu, energie, innovatie en ondernemerschap), was het moeilijk onderwerpen te kiezen om echt over te discussieren. De discussie zelf leidde daardoor niet tot veel.

 

Na afloop heb ik kort met de Staatssecretaris gesproken en hem gevraagd of hij HL kende en zonder hulp wist hij vertellen wat HL is. Daarnaast heb ik hem gevraagd of hij kan regelen dat startende ondernemers voortaan sneller een btw-nummer krijgen, want dat blijkt hier op HL toch wel een van de grote ergernissen van starters. Daarop vertelde hij dat het bijna rond is dat starters voortaan binnen 2 weken een btw-nummer krijgen toegekend. Dat vond ik in ieder geval prettig nieuws.

 

Verder was vooral de intieme HL-borrel aan de bar errug gezellig (ik had natuurlijk kunnen weten toen ik richting bar liep dat ik daar HL-ers zou aantreffen).

 

Al met al vond ik het erg leuk aanwezig te mogen zijn bij deze toch wel bijzondere bijeenkomst en ik hoop dat er daadwerkelijk wat wordt gedaan met de inbreng van de vele ondernemers die aanwezig waren.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Wel Twa, dat valt me van je tegen. ;)

 

Mmm, ik zit in een ver buitenland en ben met Balkenende de tel kwijt geraakt.

 

Bovendien lees ik dit soort berichten met een moderatorbril namens honderden bezoekers, dus probeer ik duidelijkheid te bevorderen. De manier waarop je je bijdrage introduceert vereist veel voorkennis, en je veronderstelt dat al je lezers bekend zijn met het vijftal forumdeelnemers dat blijkbaar aan tafel zat. Door nu een aantal links te plaatsen, zeg je eigenlijk tegen al je lezers: zoek het zelf even uit.

 

Jij hebt waarschijnlijk belangrijker dingen te doen dan in een paar regels uit te leggen waar je bericht over gaat, maar onze lezers hebben op hun beurt belangrijker dingen te doen dan uitzoeken wat je bedoelt. Maar misschien ben ik de enige die dit een puzzel vindt...

 

Ja Twa, je bent waarschijnlijk de enige.

 

Voorpagina nieuws in alle kranten, ruim 600.000 Knevel en vd Brink Kijkers, Uitgebreide aandacht in Nova, Acht uur Journaal en latere journaals. Eerdere posts op HL.

 

Hele goede aktie Twa, je weet echt mensen te bewegen om het te doen op de manier die jij het beste vind. Ik geef je hierbij een dikke reus en toon je veel dankbaarheid voor het aan mij opmerkzaam maken van mijn onachtzame gedrag.

Link naar reactie
  • 0

Minister Cramer komt er achter dat spaarlampen efficienter zijn dan gloeilampen en wil de gloeilamp verbieden. Tjongejonge, op Antartica gezeten afgelopen jaren?

 

Cramer bleef achter haar voorstel staan. "De maatregel leidt tot een reductie van één megaton aan CO2 op een totaal van tweehonderd megaton. Dat is een substantieel aandeel." Ook profiteert de consument volgens de minister van de maatregel. Zij stelt dat de extra kosten van een spaarlamp na ongeveer drie jaar terugverdiend zijn. Volgens Philips kan een verbod op gloeilampen voor een gemiddeld gezin tien procent besparing op de energienota opleveren.

 

Ik heb een tijdlang aankoopdata op lampen gezet, gewoon omdat ze voor mijn gevoel sneller kapot gingen dan belooft. Voor spaarlampen wordt een levensduur opgegeven van 5000 uur. Gemiddeld haalde ik nog geen 1000 uur per lamp

Spaarlampen zijn KCA, er zit een mooi zootje troep in. Ik heb geen idee hoe het met de energiebalans zit, of het meer energie kost een spaarlamp te maken dan een ouderwetse bol, maar ergens denk ik dat die lampenboeren uit Eindhoven de hele wereld een oor aannaaien.

Ik heb meer vertouwen in de ontwikkelingen rondom ledverlichting.

 

Enne over politici on tour, volgens mij zijn deze honderd dagen gewoon een voortzetting van het verkiezingscarnaval. erg vreemd dat het nieuwe beleid onderdeel is van de verkieizingsstrijd, en dat er na de verkiezingen opnieuw inspiratie nodig is voor dat beleid. Volgens mij draaien ze de volgorde om.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik mocht op uitnodiging bij dit evenement aanwezig zijn, en dus vind ik het wel leuk om mijn ervaringen met jullie te delen.

 

Ik begrijp alle kritiek op het evenement en op de algemene campagne van 100 dagen van het Kabinet, maar ik vind het toch een complimentje waard dat vrijwel alle kabinetsleden aanwezig waren en voor zover ik gezien en gemerkt heb, met interesse naar de ideeën hebben geluisterd. Natuurlijk is het publicitair slim. En natuurlijk is het moeilijk om echt nieuwe ideeën voor het voetlicht te brengen aan een tafel van 10 man die allemaal een bijdrage willen leveren, dus echt nieuwe inzichten zal het niet hebben opgeleverd. Maar mijn gesprekspartner, Staatssecretaris Heemskerk van EZ, was oprecht geïnteresseerd en gaf ook zijn weerwoord indien een opmerking bijvoorbeeld te kort door de bocht was. Tevens gaf hij aan juist heel graag opmerkingen, feedback, ideeën en suggesties te krijgen. Heemskerk krijgt te weinig mail zei hij zelf, dus bij deze een oproep aan iedereen om zinnige bijdragen aan hem te mailen (f.heemskerk@minez.nl).

 

Mijn belangrijkste twee bijdragen zijn dat ik vind dat de kijk (in met name het onderwijs) op ondernemerschap niet goed is, dat die teveel gericht is op het ondernemertje spelen en te weinig op de zaken waar ondernemerschap echt om draait (vernieuwing zien en waarderen, willen groeien als mens en als ondernemer, focus en doorzettingsvermogen), en dat er veel meer dan nu oude en bestaande regelingen van de overheid geëvalueerd moet worden. Teveel ideeën worden gelanceerd en na verloop van tijd stopgezet zonder dat men actief tussentijds wil bijsturen en verbeteren (denk aan de innovatievouchers en de ideeën die op dit forum al reeds geopperd zijn voor verbetering). Die punten heb ik prima kunnen toelichten, daar was zeker een luisterend oor voor.

 

Verder was het een leuk evenement, en vond ik het leuk om een hoop bekende gezichten te zien.

 

Of het evenement concrete zoden aan de dijk heeft gezet? Ik denk niet dat je dat kunt verwachten. Maar het kabinet stelt zichzelf wel open voor ideeën, en dat is nooit verkeerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.