• 0

Opstarten BV Formulier B

Samen met een paar collegabedrijven heb ik het plan om gezamenlijk een b.v. te starten. Ik ben we wat aan het verdiepen in deze materie en stuitte op Formulier B van Justitie.

http://www.justitie.nl/images/Formulier%20B%20nieuw_tcm34-9509.pdf

 

Nu heb ik een vraag over dat formulier.

 

Bij vraag 1.3 moeten zaken ingevuld worden betreffende "Aandelen met bijzondere zeggenschap" (aantal + nominale waarde €)

 

Wat houdt dit precies in? Dient dit bedrag (aantal x nom.waarde) ook ingelegd te worden of is een alleen een waarde op papier? Heeft deze waarde verder nog invloed op te betalen belasting?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat hierbij om de verdeling van de aandelen. Er kunnen gewone aandelen zijn en bijvoorbeeld preferente aandelen. Hierdoor bestaat een verschil in zeggenschap.

 

Je vult hier dus in hoeveel aandelen er worden uitgegeven van het kapitaal en welke waarde deze aandelen hebben, zonder een eventuele extra (agio) waarde.

 

Uiteraard moet deze waarde minimaal worden betaald aan de dochtermaatschappij, maar kan ook eventueel worden ingelegd middels leningsovereenkomsten.

 

Overigens ben ik gewend dat de notaris dit forumulier invult. Bij de meeste notarissen is dit een aanvullende dienst die bij de oprichting inbesloten is.

 

Succes met invullen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Je vult hier dus in hoeveel aandelen er worden uitgegeven van het kapitaal en welke waarde deze aandelen hebben, zonder een eventuele extra (agio) waarde.

 

Wat ik onduidelijk vind, is de nominale waarde. Is dat de totale waarde van de aandelen of de waarde per aandeel?

 

Overigens ben ik gewend dat de notaris dit forumulier invult. Bij de meeste notarissen is dit een aanvullende dienst die bij de oprichting inbesloten is.

 

Ik ga het ook niet zelf doen, hoor. Ik ben alleen aan het rondkijken en wil goed voorbereid deze stap zetten. Tzt zal er dan ook wel een notaris aan te pas komen.

 

Tijdens mijn speurtocht kwam ik trouwens dit artikel tegen:

http://www.justitie.nl/actueel/persberichten/archief2006/Vereenvoudiging-oprichting-bvs.aspx

"Belangrijk is de afschaffing van het minimumkapitaal van 18.000 euro als startkapitaal."

 

Weet iemand wanneer deze wijziging doorgevoerd zal worden?

Link naar reactie
  • 0

De nominale waarde is de waarde van een aandeel. Deze waarde staat in de oprichtingsakte.

 

Een voorbeeld:

Aandelenkapitaal EUR 90.000

Aantal aandelen 1.000

Nominale waarde is dan EUR 90.000/1.000 = EUR 90 per aandeel.

 

Een nadeel is hierbij dat er verschillende soorten aandelen kunnen zijn met verschillende waarden en stemrecht.

 

Het is volgens mij nog steeds een ballonnetje dat het verplichte oprichtingskapitaal afgeschaft gaat worden om zo verschillen met buitenlandse vennootschapsvormen te verkleinen. Er wordt al een aantal jaar over gesproken, maar volgens mij is er nog geen concrete datum voor de invoering hiervan. Wel is het oprichtingsproces versneld en kan het al binnen een week geregeld zijn.

 

Succes met de oprichting.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.