• 0

Bescherming meubel design

Beste allemaal,

 

Ik heb recentelijk op het internet immitatie meubelen van verschillende designers (Charles Eames en Mies van de Rohe) gezien. Nu ben ik zelf designer en vraag ik me af of deze meubelen nog beschermd worden door Benelux Modellenrecht.

 

Als voorbeeld, zie www.superestudio.com.

 

Veel dank voor het geven van een toelichting.

 

James

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nonex is hier onze expert a;s het gaat om design en bescherming van design

Hij meld zich nog wel.

 

 

 

Waarom is dit zelfde topic verwijderd (inc mijn reactie's) en opnieuw geplaatse onder een andere naam (exc mijn reacties?)

 

Mvg

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Niet zozeer door het Benelux modellenrecht, maar door het auteursrecht in het algemeen. Net als bij literaire productie vereist een ontwerp (met bijzondere beeldende eigenschappen, niet iedere krabbel of tekening is een ontwerp) geen expliciete registratie om beschermd te zijn, maar bij de creatie is het automatisch beschermd door auteursrecht. Dat auteursrecht ligt bij de maker en blijft gehandhaafd totdat de maker 75 jaar dood is. Wel kan gebruiksrecht verleend worden of kan het auteursrecht overgedragen worden. Ook dan vervalt het 75 jaar na overlijden van de maker.

Binnen een paar jaar is de ontwerper van Mickey Mouse 75 jaar dood en komen de rechten vrij, jammer voor de Disney corp.

 

Van het getoonde meubilair op bovenstaande site is het grosso modo van de ontwerpers nog geen 75 jaar dood en liggen de auteursrechten bij andere producenten. Bijvoorbeeld de Barcelona stoel van Ludwig Mies van der Rohe: de rechten hiervanzijn eigendom van Knoll, en Mies is in 1963 overleden. Dus dan moet je toch nog wachten tot 2038.

 

Kortom: ja, als dit een producent en geen handelaar is, dan is dit meubilair is een illegale kopie en de productie is strafbaar. Of het kopen van strafbaar is weet ik niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.