Ik heb een leuk idee in gedachten voor een handig keukenapparaat. Voor zover ik weet, zijn dit soort apparaten op dit moment niet verkrijgbaar, maar ik weet zeker dat als het zou bestaan het ook goed zou verkopen.

Het ontwerp heb ik in m'n hoofd zitten,alleen het probleem is dat ik verder totaal geen verstand heb van elektronische apparaten. Daarnaast heb ik ook geen flauw idee of het ontwerpen en op de markt brengen van een elektronisch apparaat wel goed realiseerbaar is. Wie kan me hier meer over vertellen en hangen er op dit forum misschien mensen rond met veel verstand van elektronica?

Groeten,

Joberius

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1240-ontwerp-handig-keukenapparaat/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi (potentiele)uitvinder Joberius,

Allereerst gefeliciteerd met je enthousiasme. Je zit duidelijk nog in de idee-fase. Naar jouw mening zijn er nog geen dergelijke apparaten. Dit is gebaseerd op omgeving en ervaring met de stand der techniek (dat wat je om je heen ziet).

Vergeet niet dat er vele miljoenen ideeen reeds gedeponeerd zijn als octrooi bij het Bureau voor industrieel eigendom in Rijswijk. (aan de patentlaan). Mijn advies zou dan ook zijn, voordat je je bezig gaat houden met de technische achtergrond van je idee, naar Rijswijk te gaan waar je (gratis)(dagpas) kan zoeken in de octrooiliteratuur! Dit kan aan de hand van een uitgebreide database. De verschillende octrooien zijn allen in groepen en klassen onderverdeeld. Je hebt een aparte groep "kijkenapparatuur" die weer is onderverdeeld in verschillende subgroepen (klassen) als electrische apparaten, hand-aangedreven enz.

In de bibliotheek van het BIE zijn altijd mensen aanwezig die je uit kunnen leggen hoe je precies moet zoeken. (alles werkt in het engels! tenzij je alleen Nederlandse octrooien nazoekt!)

Als je geen zin hebt in een reisje Rijswijk kun je ook thuis beginnen en gaan naar http://nl.espacenet.com/

Zelf octrooi onderzoek doen op espacenet!

http://www.delphion.com

Zelf octrooi onderzoek doen. Let op: alleen eerste pagina van ieder octrooi te zien. Voor de volledige octrooien dien je lid te worden!

Ook op http://innovatie.pagina.nl kun je van alles (links) vinden op het gebied van innovatie en octrooien.

Octrooi-onderzoek is niet alleen handig om uit te zoeken of jouw uitvinding al eerder is gedaan (je zult versteld staan hoeveel er al is uitgevonden) tevens kun je een hoop ideeen opdoen door naar gelijksoortige uitvindingen te kijken!!

Misschien dat je deze fase al voorbij bent.....dan hoor ik het wel......anders veel succes met zoeken....als je vragen hebt hoor ik het wel! e.lemmens@higherlevel.nl of hier op Higher Level

Groet,

Evert

• 0

Hoi Evert,

bedankt voor alle tips en links. Ik zit inderdaad nog in de idee-fase. Het lijkt me sowieso erg leuk om eens in Rijswijk langs te gaan. Ik ben al aan het zoeken op Delphion, maar ben mijn idee tot nu toe nog niet tegen gekomen. Paranoia als ik ben, vraag ik me overigens wel af of ze op zulk soort sites niet alle zoektermen opslaan, de interessante ideeen eruit vissen en er zelf mee aan de haalg gaan.

Het lijkt me erg lastig om met mijn gebrekkige kennis van elektronica helemaal zelf een keukenapparaat te ontwikkelen. Ik heb eigenlijk alleen een globaal idee hoe zo'n apparaat eruit moet komen te zien en wat er ongeveer nodig is. Ik kan me natuurlijk verder in elektronica verdiepen, maar is het misschien niet verstandiger om te proberen contact op te nemen, met bijvoorbeeld iemand als Aadje Ouborg (van Princess) en diegene het idee voor te leggen? Ze hebben daar natuurlijk alle kennis die nodig is, om dergelijke apparaten te ontwikkelen en produceren. Aan de andere kant is het volgens mij zo, dat als Aadje er wat in ziet en het apparaat wil gaan ontwikkelen, hij mij verder totaal niet meer nodig heeft. Wat is daarom verstandiger om te doen?

Groeten,

Joberius de Stoutmoedige

• 0
Ik ben al aan het zoeken op Delphion, maar ben mijn idee tot nu toe nog niet tegen gekomen. Paranoia als ik ben, vraag ik me overigens wel af of ze op zulk soort sites niet alle zoektermen opslaan, de interessante ideeen eruit vissen en er zelf mee aan de haalg gaan.

Groot gelijk. Gebruik liever de sites van de octrooiraden zelf (of huur een betaalde octrooileverancier in, dat gaat altijd tegen geheimhouding).

Arnoud

--

Speaking only for myself.

• 0
Gast J kristalijn

Ik heb een leuk idee in gedachten voor een handig keukenapparaat. Voor zover ik weet, zijn dit soort apparaten op dit moment niet verkrijgbaar, maar ik weet zeker dat als het zou bestaan het ook goed zou verkopen.

Het ontwerp heb ik in m'n hoofd zitten,alleen het probleem is dat ik verder totaal geen verstand heb van elektronische apparaten. Daarnaast heb ik ook geen flauw idee of het ontwerpen en op de markt brengen van een elektronisch apparaat wel goed realiseerbaar is. Wie kan me hier meer over vertellen en hangen er op dit forum misschien mensen rond met veel verstand van elektronica?

Groeten,

Joberius

Hallo Joberius,

Sinds kort bewandel ik het uitvinderspad dat jij nu ook hebt gevonden.

Wanneer jezelf niet over know how beschikt om bv een koffiemolen middels

electriciteit te laten roteren denk ik dat het verstandig is om je idee zover mogelijk uit te werken naar eigen kunnen of met hulp (voorzichtig).

Pluis na of je idee nieuw is!?

Vervolgens kun je dit laten vast leggen op een aantal manieren en is het moment om een eventuele marktpartij te benaderen daar. 8)

De novu en een ideeenmakelaar zouden je daarbij kunnen beglijden.

Good luck!!!&eet smakelijk

• 0

Joberius,

M'n collega (ook een zelfstandig technicus) heeft verstand van en ervaring met elektronica ontwerp dus die zou je zeker kunnen helpen.

Hij is nu bijv. toeleverancier van de bedienings- en beveiligingselektronica van de bottlenecker (een flessenvergruizer voor de horeca) nadat hij dit voor deze uitvinder-ondernemers had ontworpen.

Je kan hem mailen op vanhoek@zeelandnet.nl.

Het ontwerpen van een keukenhulp is echter meestal iets waar de mechanische constructie, ergonomie en design vaak veel belangrijker is. Daar zijn weer andere ontwerpers voor. De NOVU kan je daar wel bij adviseren.

En pas goed op voor de kapers, want die zitten daar waar wat te verdienen valt.

Groeten,

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

• 0

Tja, en wat is nou de toegevoegde waarde, je biertje wordt twee keer zo duur en een lekker schuimkraagje zat er al op toen ik het nog gewoon kocht per krat.

Maar nog even terugkomend op productideeen en wat er mee te doen. Als een idee wilt verkopen, heb je niet zo heel veel bescherming. Tenzij je een grote zak met geld hebt. Je kunt potentiele dieven wel afschrikken en wel zo:

Dagtekening op je ontwerpstukken laten zetten door de belastingdienst. Dit biedt niet bijster veel bescherming, maar in geval van een rechttzaak zullen de boeven moeten bewijzen dat zij eerder met het idee kwamen.

Vertrouwelijkheidsverklaring laten invullen en alle stukken die je toont laten paraferen door de mensen waaraan je je ideeen toont.

Patentaanvragen, dat is voor Nederland nog wel betaalbaar, maar je markt is waarschijnlijk groter dan dat. Je krijgt tegenwoordig altijd een patent toegekend, maar je kunt aangevochten worden. Je kunt een nieuwheidsonderzoek laten doen, maar je zult altijd zelf overtreders van het patent moeten aanvechten. Daar hebben hele juristenkantoren een dagtaak aan! Het voordeel van een patent is dat je altijd wel een paar boeven afschrikt. Het Europese patent is een heel erg kostbare zaak, onze vriend Frits B. heeft daar helaas nog niet veel kunnen uithalen. Meer info over patenten vind je op de site van de Novem of kijk ook eens op de Dreamstart site.

Ik zelf ben het meeste voor optie 2. Je moet waarschijnlijk toch in gesprek raken met iemand waaraan je je idee kan verkopen. Het opzetten van een organisatie die keukenmachines produceert en distribueert heeft nogal wat voeten in de aarde. En als mensen niet willen tekenen, dan laat je niets zien. Het kan overigens dat een bedrijf al met hetzelfde idee bezig is en dat kan bewijzen dan heb je pech.

Als je geen patenten hebt gevonden die je idee in de weg zitten en je wilt verder, laat het maar weten.

Succes,

Richard

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar