Jump to content
hc125119
Verberg

Commissie en BTW

vraag

Hallo allemaal,

 

ik heb de volgende vraag en hoop dat iemand mij even op weg kan helpen hiermee.

 

Het gaat om het volgende :

 

Voor februari heb ik 10.621,45 euro omzet behaald (althans mijn zus) excl. BTW. Dit maakt 12.639,52 incl. BTW (2.018,07 BTW af te dragen).

 

In dit bedrag zit een bedrag van 2.595,00 euro waar ze een commissie bedrag van krijgt van 20% van dit bedrag en de rest moet afdragen (iemand anders komt 2x per maand om speciale behandelingen te verzorgen) dus 519 euro is haar commissie die ze krijgt over het bedrag van 2.595,00 euro en de rest 2.076,00 euro maakt ze over per bank op de rekening van die ene derde.

 

Die derde partij stuurt een declaratie met dit bedrag van 2.076,00 (geen BTW vermelding op de declaratie/factuur) en de rest blijft dus op haar rekening (519 euro).

 

Voor de BTW afdracht heb ik het volgende gedaan hiervoor :

 

12.639,52 -/- 2.076,00 = 10.563,52 * 19/119 = 1.686,61 BTW

+

519,00 * 19/119 = 82,87 BTW

 

Dus in totaal 1.769,48 BTW af te dragen opgegeven.

 

Nu is mijn vraag is dit zo juist of moest ik de 2.076,00 van de omzet excl. BTW in mindering brengen (nu heb ik het van de omzet incl. BTW in mindering gebracht, dus van de 12.639,52 euro)

 

Als ik het namelijk van de omzet excl. BTW doe dan komt de BTW af te dragen uiteraard lager uit :

 

10.621,45 -/- 2.076,00 = 8.545,45 euro * 19/119 = 1.364,40 BTW

+

519,00 *19/119 = 82,87 BTW

 

In totaal 1.447,27 BTW af te dragen.

 

Kan iemand mij laten weten welke de juiste manier is.

 

Bedankt.

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Wat een ingewikkeld verhaal. Het is mogelijk dat ik het niet helemaal begrijp maar wat er gebeurt is dat verkopen gemixed worden met inkopen.

 

Volgens mij is het zo:

 

de omzet is 10.621,45 (excl btw); daarover wordt 2.018,07 btw afgedragen. (ik ga er even vanuit dat dan ook keurig 12.639,52 is ontvangen resp. gefactureerd).

 

Vervolgens is een gedeelte van die omzet voor een derde die daarvoor een declaratie stuurt van 2.076,-- zonder btw er op. Daarvan valt derhalve niets te verrekenen. Ik ga er hier vanuit dat geen btw berekenen correct is; overigens is dit een zorg voor degene die declareert). Deze nota wordt gewoon geboekt als Verkopen van derden o.i.d.

 

Als geen btw wordt berekend mag ook niets worden afgetrokken van het af te dragen bedrag.


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Oei het is niet alleen een heel ingewikkeld verhaal, maar ook nog riskant voor beide partijen.

 

Ik zal dit verduidelijken aan de hand van een voorbeeld.

Wanneer een makelaar een woning verkoopt en de kopers doorstuurt naar een hypotheekverstrekker ontvangt hij hiervoor een commissie/provisie of andere benaming voor deze geldstroom. De hypotheekverstrekker is niet BTW plichtig, de makelaar wel.

Wanneer wij de wet letterlijk gaan lezen, dan is de commissie/provisie of andere benaming voor deze geldstroom belast met BTW, welke aangegeven dient te worden door de makelaar. Hij verricht namelijk een met BTW belaste prestatie. De hypotheekverstrekker kan hier niets mee en worden de afspraken dus heel belangrijk (was de geldstroom exclusief of inclusief BTW).

In de praktijk zijn er echter maar weinig makelaars die dit op deze wijze in hun administratie verwerken en beschouwen de prestatie als een vrijgestelde prestatie. Dit levert weer het volgende probleem op, want wanneer een onderneming zowel belaste als onbelaste prestaties verricht, dan is ook niet alle voorbelasting aftrekbaar. Indien het mogelijk is om de prestaties toe te rekenen aan de onbelaste activiteiten, dan alleen hierover de voorbelasting niet aftrekken en anders in verhouding tussen de belaste en onbelaste omzet. Met andere woorden heel veel administratieve rompslomp.

De belastingdienst is op de hoogte van het feit dat het in de praktijk op dit punt vaak anders gaat dan de wettekst voorschrijft, hetgeen een keer meegenomen gaat worden in de controles, maar door een gebrek aan capaciteit is dit project van 2004 doorgeschoven op de lange baan.....

 

Natuurlijk zijn er meer beroepsgroepen die met dit soort commissies werken en andere vormen van geldstromen om de ander te belonen. Wanneer je BTW-plichtig bent, is dit zeker een aandachtspunt dat dit goed wordt verwerkt. Je zit namelijk niet te wachten op een onverwachte correctie van de voorbelasting en de hieruit voortvloeiende naheffingsaanslag.

 

Leg deze situatie eens voor bij jouw boekhouder/accountant/adviseur om te kijken wat in jouw situatie van toepassing is en welke manier van administreren werkbaar is, om vervolgens tot een overeenkomst te komen die voor beide partijen wenselijk is. Ik kan je op dit punt geen advies geven, omdat ik niet beschik over voldoende gegevens. Je hebt bijvoorbeeld niet aangegeven of de andere partij BTW-plichtig is.

 

Succes met ondernemen en laat je niet uit het veld slaan door dit soort administratieve rompslomp!


http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een poosje geleden heb ik iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Commissie ontvangen van een samenwerkingspartner/leverancier. Commissie werd, netto, in mindering gebracht op een nog te betalen factuur van hem (beiden zijn we BTW plichtig). Bij bezoek van de BD heb ik dit moeten corrigeren, er diende namelijk wel degelijk BTW over afgedragen te worden. Ik heb daartegen geprotesteerd, de BTW was namelijk al een keer berekend (en door de leverancier afgedragen) over dat bedrag omdat dit deel uitmaakte van een factuur waarvoor geen creditnota is uitgeschreven en dus ook geen BTW op was gecorrigeerd. Ving echter bot en had ook niet direct veel zin hier een procedure over te beginnen. Heb de BTW dus maar voor mijn rekening genomen. Formeel had de leverancier dus de factuur en BTW naar mij moeten corrigeren en ik vervolgens dezelfde BTW weer aan hem in rekening moeten brengen. Tsja de regeltjes....


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 163 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept