• 0

Eenmanszaak en personeel of VOF?

Een vriend van mij gaat een nevenvestiging runnen van mijn bedrijf, puur om het bereik te vergroten.

 

Nu vertelde de belastingdienst mij dat het verstandig is om ipv. een eenmanszaak met nevenvestiging/personeel een VOF te hebben.

 

Nu was mijn vraag of er nog nadelen aan een VOF zitten en of wij wel vrij de winst mogen verdelen. Daarnaast wilde ik weten hoeveel 'macht' de venoten hebben. Mogen ze bijvoorbeeld allen overeenkomsten aangaan met wie/wat dan ook of is dat te verhelpen middels een venotencontract?

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Een wat opmerkelijk advies van de Belastingdienst. Heeft de Belastingdienst haar standpunt verder toegelicht?

 

Een Vof vereist minimaal twee vennoten. In een eenmanszaak is - zoals de naam al zegt - alleen de eigenaar baas. Ook een eenmanzaak kan prima meerdere vestigingen hebben. Wanneer het de bedoeling is dat de vennoot een aandeel in het bedrijf gaat krijgen dan ligt de Vof voor de hand. Een Vof -overeenkomst is in hoge mate vormvrij. Tal van bijzondere afspraken zijn daarin zonder probleem op te nemen, waaronder de bevoegdheid om overeenkomsten met derden aan te gaan. Het is overigens wel wijsheid om in voorkomende gevallen de beperkte vertegenwoordigingsbevoegdheid ook bij de KvK te registeren. Maar ook binnen een eenmanszaak kan dit redelijk eenvoudig door middel van een procuratieregeling worden vastgelegd.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.