• 0

Ontslag zaak werkgever / werknemer

Beste Leden,

 

Ik heb een aantal weken geleden mijn ontslag op staande voet gehad, echter denk ik dat dit on terecht is en tevens wordt er ook niet over gegaan tot het uit betalen van mijn vrije dagen, vakantiegeld en laatste maandloon.

 

De zaak is voor ik er aan de slag ga vertegenwoordigd door 2 personen, in dit geval een 60/40 verhouding in aandelen.

 

Ik zal het hele verhaal hier wat uitgebreider uit de doeken doen, ik heb een ruime 8 maanden geleden via een oude bekende een baan aan geboden gekregen, waar ik dus toen der tijd op in ben gegaan. Bij ons eerste gesprek werdt er gesproken over een 40 uur contract, met onbepaalde werk tijden en op den duur een aandeel in de zaak van 10%. De persoon waarmee ik deze afspraken heb gemaakt heeft een aandeel van 40% in de zaak, de andere aandeel houder is al enigte maanden op vakantie naar spanje. Alles goed en wel ik aan de slag, veel onbetaalde overuren gemaakt veel tegenslagen gehad (Inbraak/Software problemen) komen we op een gegeven moment op een gespreks punt over de aandelen, bleek er tussen de 2 aandeelhouders totaal geen overleg gepleegt te zijn over deze aandelen toezegging aan mij.

 

Naja na een hoop poes pas ja oke dan 10% aandeel krijg je zodra het zooitje gereed is om te gaan draaien, ik oke. Inmiddels is er een nieuwe aandeel houder in het spel. De verhouding wordt nu 50%-20% en 30% voor de nieuwe aandeel houder. Ik verder aan het werk, na 2 maanden worden er op een gegeven moment papieren getekent voor een aandelen overdracht van 10% van de aandeel houder met een aandeel van 20% krijg ik 10% (Athans dat is wat ik moet doen geloven aan de hand van de papieren). Nu het draait traden er enkele kleine software complicaties op, deze diende opgelost te worden. Maar goed ik begon er ver door heen te zitten en raakte op, aangezien ik elke dag wel 10-12 uur werk verichte terwijl er zo ie zo in mijn contract staat dat ik maar 8 uur hoef te werken. Maar goed ik dacht ik maak wel wat overuren want ik krijg straks toch 10% en dan betaalt dat zichzelf wel terug. Op een woensdag avond kwam ik thuis en voelde me echt beroerd, heb me dus ziek gemeld aan degene waarmee ik mijn solicitatie gesprek gevoerd heb (Toen der tijd de persoon met een aandeel van 40%), ik heb dit ook bij deze persoon gedaan omdat de hoofd aandeel houder zichzelf vaak niet op de zaak liet verschijnen of maar 1 tot 2 uur per dag aanwezig was. Dus ik was thuis bij me vriendin op bed, gaat de deurbel ik doe open staat de hoofd aandeel houder en de persoon van het solicitatie gesprek aan de deur. Ik had op dat moment een auto bij van de zaak, want hun hadden mij voorzien van de sleutel en ik had gevraagd of ik met de auto naar huis mocht rijden op die betrefende woensdag. Dit was goed gekeurd die dag, maar goed hoofd aandeelhouder vraagt zijn auto sleutel en zegt dat ik ontslagen ben, terwijl daar in principe geen grondige reden voor is, ik heb mezelf ziek gemeld (Dit was trouwens mijn eerste ziek melding in 8 maanden).

 

Paar dagen later ontslagbrief op de deurmat, waarin dus letterlijk wordt gezegd dat ik de auto zonder toestemming mee genomen had en tevens niet op me werk ben komen verschijnen. Wat dus totaal niet klopt, de brief is geschreven door de hoofd aandeel houder en bevat tevens ook nog de mededeling dat mijn vakantiedagen, vakantietoeslag en laatste maandloon niet uit betaald worden i.v.m. artikel 7:677.

 

Tevens heb ik ook wat eigen computer hardware in die zaak gestoken om ze zolang op weg te helpen, waarvoor geen vergoeding is betaald en dus in feite nog mijn eigendomen zijn in mijn opzicht.

 

Ik heb daarnet even lopen rond googlen, en kwam ergens tegen dat een ontslag op staande voet alleen mogelijk is wanneer er sprake is van: diefstal, verduistering of bedreiging van collega's en of baas.

 

Dus als ik dat goed begrijp gaat er bij mij een belletje rinkelen, 'correct me if i am wrong' maar als hun die auto mee nemen zonder toestemming dus niet als reden hadden, hadden ze me in feite niet kunnen ontslaan?.

Met andere woorden, de boel wordt hier in de maling genomen,

 

Ik voel me behoorlijk in de pis gezet en vind dat er totaal geen respect wordt getoont voor mijn inzet die ik in de afgelopen tijd had.

 

--

 

Mijn vragen:

 

- Is deze zaak zo klaar als een klontje als ik deze aan ga vechten?

- Is het mogelijk om aangifte te doen van diefstal van mijn spullen die hun nog in hun bezit hebben?

- Wat zouden julie doen in zo een geval?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag deze zaak aanvechten daar een werkgever je niet in dit dienstverband mag ontslaan bij ziekte. Ik zou er zeker een zaak van maken.

 

Voor gedetailleerd advies zul je even moeten wachten op een jurist. Die zitten hier ook op het forum. (4Legal bijv.)

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit klinkt mij als een zogeheten 'onregelmatig' ontslag in de oren. Mijn advies is heel kort: zo snel mogelijk een advocaat opzoeken (of eventueel rechtsbijstandverzekeraar / vakbond indien van toepassing) en dit ontslag aanvechten.

 

Doet u dat niet, dan heeft u ook geen rechten inzake een uitkering.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met StevenK, maar naar ik aanneem bedoelt hij vernietigbaar.

 

Een ontslag is enkel onregelmatig indien er geen rekening is gehouden met de opzegtermijn of voordat de termijn van een bepaald contract is verstreken. Een onregelmatig ontslag resulteert alleen in een schadevergoeding, nooit in evt. terugkeer naar de werkvloer.

 

Feitelijk kan je en advies ik je de nietigheid van het gegeven ontslag in te roepen en daar expliciet bij te vermelden dat :

Je je beschikbaar houdt voor het verrichten van je gebruikelijke werkzaamheden, voor zover enige arbeidsongeschiktheid zich daartegen niet verzet en aanspraak maakt op doorbetaling van salaris en overige emolumenten voortvloeiend uit de arbeidsovereenkomst, alsmede op wettelijke rente vanaf datum verschuldigdheid en de maximale boete ex artikel 7:625 BW.

 

Als je me even een pm stuurt waar je woont, kan ik je misschien nog wel helpen aan een goed adres bij je in de buurt of een voorbeeldbrief.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.