• 0

Voertuigen in een aparte ondernemingsvorm?

Nu zijn wij in het bezit van een familie bedrijf. De familie verzamelt al jaren oude BMW motoren maar met de nieuwe generatie komen er ook meer jongere motoren bij.

 

Hier moet natuurlijk wegenbelasting over betaald worden. Voor somige motoren vind ik dit jammer omdat er maar een paar keer mee gereden wordt.

 

Wat zijn de mogelijkheden? Kunnen we niet een dealerschap als dochteronderneming beginnen en deze motoren op groen kenteken krijgen. Of mischien zelf als stichting? Andere suggesties zijn natuurlijk van harte welkom.

 

In afwachting van jullie antwoord,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou het vragen aan de belastingdienst. Voor zover ik weet hoeft er voor klassieke moteren geen wegenbelasting betaald te worden en voor moteren die niet op de openbare weg komen ook niet. Er staat me iets bij, dat je motoren "tijdelijk" in de wegenbelasting doet als je er mee gaat rijden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het gaat echter maar om 4 oude bmw's. Wegenbelasting is inderdaad n.v.t. en de verzekering stelt ook niks voor.

 

In het bedrijf zijn nu 3 generaties aanwezig en zijn dus ook weg van motoren. Nu hebben we dus 5 motoren waarvan er 2 weinig gebruikt wordt. Beetje zonde dus.

 

Om nu meteen een musea te beginnen, denk ik dat er geen hond komt. Schorsen zou kunnen maar dan mogen deze 2 motoren helemaal niet de weg op. Het zou dus perfect zijn als je deze 2 motoren voor bijvoorbeeld 2 maand in de wegenbelasting kan krijgen en verzekeren.

 

Nu had ik eens iets gehoord van een man met wat exotische auto's. Dat hij deze op groen kenteken had. Dan kon hij de auto voor 1 dag in de verzekering doen. Nu vroeg ik mij dus af, of dit te maken had met goed ondernemen of simpel weg belasting ontduiking.

Link naar reactie
  • 0

Het groene kenteken is een handelaren kenteken.

Aan deze kentekens hangen diverse voorwaarden.

Even uit de losse pols, het kenteken mag uitsluitend gebruikt worden ten behoeve van proefritten, transport van en naar ...., en zo zijn er nog enkelel voorwaarden.

Proefritten kunnen dus niet plaatsvinden op ondag.

Meer info zie de site van de RDW en de belastingdienst.

 

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waar je naar toe wilt, je gebruikt een motor wel of niet. Gebruik je hem wel dan betaal je daar net als iedere andere Nederlandse weggebruiker de diverse belastingen voor. Aan wegenbelasting betaal je ongeveer 70 euro per jaar, en de verzekering zul je ook niet direct aan failliet gaan.

Voor zo'n kleine "verzameling" moet je geen constructies gaan bouwen, die kosten al snel meer dan deze twee motoren aan vaste lasten kosten.

En dan nog, voor de techniek is het beter dat het mechaniek regelmatig draait, voertuigen die te lang stilstaan rotten niet alleen vast, ook metaalmoeheid treed op waardoor belangrijke onderdelen spontaan afbreken.

 

En nu gaat er echt een slotje op, motorclubs en andere hobbie fora genoeg waar ze vaker met dit bijltje hakken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.