• 0

wat moet er in mijn boekhouding?

Toen ik een maand geleden mijn bedrijfje inschreef bij de KvK, dacht ik dat de boekhouding vrij simpel zou zijn. Ik dacht dat het bewaren van betaalde en inkomende facturen + bankafschriften voldoende zou zijn.

 

Momenteel word ik dus platgebeld door allerlei instansies die hun diensten willen aanbieden. Onder deze mensen zitten vooral veel accountans.

Die naar mijn idee allerlei bange senario's vertellen om zo maar hun diensten te accepteren.

 

Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken.

Ik ben nog maar een kleine ondernemer in de webdesign branch en heb nog geen BTW nummer.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Op de site van de belastingdienst kun je het handboek voor ondernemers downloaden. Hier staat precies in wat de eisen zijn m.b.t. je administratie. In het begin kun je zelf prima, bijvoorbeeld in Excel, een overzicht houden van inkomende en uitgaande facturen maar op den duur zul je merken dat je van een simpel boekhoudprogramma wellicht meer profijt hebt.

Overigens zijn er ook een heleboel administratiekantoren die voor niet al te veel geld je wel op weg willen helpen c.q. je administratie bijhouden. Zolang het simpel is heb je echt geen dure accountant nodig.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Op de site van de belastingdienst kun je het handboek voor ondernemers downloaden. Hier staat precies in wat de eisen zijn m.b.t. je administratie. In het begin kun je zelf prima, bijvoorbeeld in Excel, een overzicht houden van inkomende en uitgaande facturen maar op den duur zul je merken dat je van een simpel boekhoudprogramma wellicht meer profijt hebt.

Overigens zijn er ook een heleboel administratiekantoren die voor niet al te veel geld je wel op weg willen helpen c.q. je administratie bijhouden. Zolang het simpel is heb je echt geen dure accountant nodig.

 

Om gelijk maar goed van start te gaan. Heb je een voorbeeld van een boekhoudprogramma dat voro begin stadium perfect is?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Op de site van de belastingdienst kun je het handboek voor ondernemers downloaden. Hier staat precies in wat de eisen zijn m.b.t. je administratie. In het begin kun je zelf prima, bijvoorbeeld in Excel, een overzicht houden van inkomende en uitgaande facturen maar op den duur zul je merken dat je van een simpel boekhoudprogramma wellicht meer profijt hebt.

Overigens zijn er ook een heleboel administratiekantoren die voor niet al te veel geld je wel op weg willen helpen c.q. je administratie bijhouden. Zolang het simpel is heb je echt geen dure accountant nodig.

 

Om gelijk maar goed van start te gaan. Heb je een voorbeeld van een boekhoudprogramma dat voro begin stadium perfect is?

 

 

exact compact zou je kunnen overwegen of stap eens een dixons of mediamarkt binnen

 

voor minder dan 100 euro kun je software aanschaffen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit weblog heb ik geschreven wanneer je ondernemer bent. Het zal hopenlijk de meeste wilde verhalen over ondernemerschap alsvast verklaren of verduidelijken:

http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/ondernemer-to-be-or-not-to-be.html

 

Mijn overtuiging is wel dat elke ondernemer een adviseur/boekhouder/accountant nodig heeft, zodat hij zich kan concenteren op hetgeen hij goed is en voor ogen heeft: namelijk ondernemen. Het hiermee aanpraten van valkuilen en andere spook verhalen, zodat je dan toch nog mijn diensten gaat afnemen gaat mij erg te ver. Ik denk namelijk dat het voeren van een boekhouding een samenwerking is tussen de ondernemer en de boekhouder/accountant/adviseur. Samen, want ik - als je gebruik zou maken van mijn diensten - zou nooit al jouw administratieve taken voor jou kunnen verzorgen. Jij bent namelijk veel beter in facturen voor jouw eigen onderneming dan ik en waarschijnlijk ben jij ook beter in de debiteurenbewaking dan wanneer ik dat voor jou zou verzorgen en ga zo maar door.

 

Samen de boekhouding doen, betekend wel in een vroeg stadium duidelijke afspraken maken, wie welke taken verzorgt en welke controlemiddelen hiervoor gebruikt worden. Alle fiscale zaken uitbesteden aan een boekhouder/adviseur/accountant is een goede optie, maar het bijhouden van alle administratieve mutaties kunnen beide partijen doen.

 

Gelet op jouw opmerking dat je nog niet in het bezit bent van een BTW-nummer en nog maar net bent gestart, lijkt het mij zinvoller om eerst te beginnen met een boekhouding in Excel. Dit programma heb je waarschijnlijk meegeleverd gekregen bij de uitlevering van jouw computer en voldoet voor vele administraties. Wanneer de mutaties gaan toenemen, wordt het allemaal wat lastiger bij te houden en dan is het te overwegen waard om een echt boekhoudpakket te gaan nemen. Hierbij is dan weer de vraag Online of Offline.

 

Succes met overwegen en jouw keuzes, maar nog meer met jouw onderneming!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

In mijn begin stadium zou naar mijn idee Exel prima voldoen, maar dan is het de vraag of het noteren van inkomende en uitgaande bedragen dan voldoende is. Mij lijkt van niet.

Dan zou ik eigenlijk eens een bestaande boekhouding moeten zien om dat te kunnen beoordelen

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Belangrijke zaken bij het registeren van verkoop en inkoopfacturen is belangrijk dat je op eenvoudige wijze aangeeft wat de kosten of opbrengsten zijn, het BTW bedrag en waarop de posten betrekking hebben.

 

Er staan een aantal aardige oplossingen om je administratie bij te houden in Excel als je even zoekt in dit forum.

 

Een andere optie is om te informeren bij jouw adviseur/boekhouder/accountant, want zij hebben ook vaak verschillende oplossingen hiervoor. Zorg er wel voor dat je enige samenwerking met zo'n partij zoekt, want als achteraf blijkt dat al jouw moeite voor niets is geweest omdat de adviseur/accountant/boekhouder er niets mee kan, dan is dat erg jammer. Dit laatste los je overigens niet op door dan maar een boekhoudpakket te kopen. Er zijn namelijk boekhoudpakketten in omloop die niet deugelijk werken, hetgeen kan leiden tot problemen in de verwerking.

 

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Leuk topic, ik zit met dezelfde vraag. Na de registratie in het handelsregister komt er regelmatig een brief binnen.

 

Mijn activiteiten bestaat uit (reseller)webhosting, domeinregistratie en ontwikkeling van internetapplicaties. Ik wil dus het liefste mijn bedrijfsadministratieprogramma zelf schrijven. Zo kan ik de facturatie koppelen aan de domeinregistraties, zodat niets ongefactureerd blijft ;).

 

De basiskennis van een bedrijfsadministratie heb ik, en ik ben wat dat betreft leergierig. Ik wil dus het meeste zelf doen.

 

Hoeveel zijn jullie gemiddeld kwijt aan een boekhouder of belastingadviseur?

Link naar reactie
  • 0

Een tool hebben om er zeker van te zijn dat alles wordt gefactureerd is heel belangrijk. Dit hoeft op zich niet geautomatiseerd te worden met een nieuw te ontwikkelen systeeem.

 

Wanneer je denkt dat het verstandig is dat een boekhouder/accountant/adviseur de fiscale aangiften gaat verzorgen, ga dan eens overleggen met deze partij. Vaak heeft een boekhouder/accountant/adviseur een goede boekhoudkundige oplossing (van Excel tot de standaard boekhoudpakketten, zoals Exact, Muis, Navision, Mamut, AccountView, SnelStart, enzovoort). Ook hebben sommige zelf oplossingen laten ontwikkelen, maar van al dit soort oplossingen ben je er zeker van dat deze voldoet aan de administratieve vereisten en dat zij ermee overweg kunnen.

 

De kosten van zo'n oplossing varieren ook, maar dat is ook afhankelijk van de gewenste functionaliteiten. Hier moet je dus goed op letten bij de keuze van het juiste pakket.

 

Bij de keuze van een boekhouder/adviseur/accountant is het precies hetzelfde. Welke inspanning verwacht je van hen, want hun kosten zijn uit te drukken in uren maal tarief. Het tarief loopt erg uiteen, net als de aanschafprijs van de softwarepakketten. Ondersteuning, begeleiding, kwaliteit en duurzaamheid zijn belangrijke issues bij dit soort vraagstukken, maar niet te herleiden aan de hand van de aanschafprijs of het tarief.

 

Succes met ondernemen, want dat is het eigenlijke doel!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Een excel spreadsheet die je zou kunnen gebruiken voor je boekhouding heb ik eerder geupload op dit forum, zie hier.

 

Ok dit is in ieder geval al een heel mooit zetje in de rug.

Alleen zou je er misschien enige uitleg bij kunnen geven?

Waarom Btw hoog en laag?

 

Ik wil een startbedrag op mijn rekening op kunnen geven in exel sheet, zodat ik ten alle tijde kan zien hoeveel er op mijn rekening staat.

 

En stel een klant heeft een factuur aan mij betaald van 1200 euro, Welke bedragen moet ik allemaal invullen?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat een hoog en laag tarief voor BTW, en deze sheet telt deze apart op zodat je de belastingformulieren makkelijk kan invullen.

 

Een startbedrag vul je in op "bank" tabblad als credit, en op "Mem" tabblad als credit op een 08xx Privé rekening, bijvoorbeeld 0810. Het bedrag staat dan op het tabblad "Balans" aan beide zijden en activa en passiva zijn in balans.

 

Een betaling boek je op "Verkoop" als factuur, op "bank" tabblad als credit. Op tabblad "ResRek" komt het bedrag ex BTW bij omzet te staan, en op de balans als resultaat boekjaar. De BTW die je moet betalen aan het eind van het kwartaal staat in de balans als Te Betalen BTW. Het totaal ontvangen bedrag staat opgeteld met je startbedrag aan de linkerzijde van de balans bij Bank. Activa en passiva moeten weer in balans zijn.

Link naar reactie
  • 0

Een startbedrag vul je in op "bank" tabblad als credit, en op "Mem" tabblad als credit op een 08xx Privé rekening, bijvoorbeeld 0810. Het bedrag staat dan op het tabblad "Balans" aan beide zijden en activa en passiva zijn in balans.

 

 

Probleem is dat ik 1 rekening heb voor zowel zakelijk als prive

Hoe los ik dat op?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Hoi Msteer,

 

het template dat je gaf ziet er erg bruikbaar uit! Als beginnende ondernemer is het wel wat verwarrend met alle categorieën om te zien hoe het precies gebruikt moet worden. Heb je misschien weet van een korte toelichting van het template - door de persoon die het als eerste gepost heeft wellicht?

Ik neem aan dat je dit bestand dan voor elk jaar kopieeert? Hoe neem je dan het eindresultaat van het vorig jaar mee bijv. En wat betekend "mem" ?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

Link naar reactie
  • 0

Okay, bedankt; alweer wat duidelijker ;)

 

Ik blijf echter met vragen zitten; probeer het workbook te doorgronden, maar snap gewoonweg sommige dingen niet - voornamelijk hoe de verschillende rekeningen gebruikt worden. Waar kan ik voor hulp het beste zijn?

 

Bijvoorbeeld, tabblad Resultatenrekening staat een lijst posten, waaronder bv:

=IF(Rekeningen!B55="R";Rekeningen!A58;"FOUT")

B55 is de "R" van "8300 Omzet Overigen", en A58 is "8500 Verleende Kortingen".

 

How in the name of .... relateer ik deze twee aan elkaar? Ik wil bijv. voor mijn bedrijf specifieke posten toevoegen en niet gebruikte posten verwijderen, maar alles lijkt aan elkaar gerelateerd.....somehow :)

 

Verder, Ik zie een tabblad "Verkoop" maar geen "Inkoop". Moeten kosten gewoon bij "Bank" geboekt worden dan?

 

sorry voor alle vragen....maar ik wil graag weten waar ik mee bezig ben ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste LdeGroot,

 

Ik gebruik deze sheet ook voor mijn boekhouding (lekker eenvoudig, en makkelijk bij te houden ;D) en heb ook eerst de tijd nodig gehad om alles te doorgronden. Om met deze sheet te werken heb wel een beetje kennis van excel en van boekhouden nodig, maar dan werkt ie wel heel fijn. Heb je nog vragen laat maar weten.

 

groet

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

nog een vraagje; ik probeer de resultatenrekening te begrijpen, maar volgens mij klopt de originele versie van de excel sheet niet?

 

alle 8000 posten bijvoorbeeld lijken omzet te zijn (hoewel 8310=kosten omzet advies?) die naar mijn weten niet in het kostenlijstje thuis horen?

 

Verder post 4713 Tegoed saldo (B) - wat is dit?

 

Overigens; bijgevoegde PDF vond ik erg verhelderend en hielp me een stuk verder om e.e.a. te begrijpen; alles duidelijk uitgelegd etc. Aanrader voor eenieder die zich wegwijs wil maken!

basiscursus20computerboekhouden.pdf

Link naar reactie
  • 0

Na enigszins stoeien met het excel-sheet is het meeste me wel duidelijk geworden, alleen het gebruik van de memoriaal-rekening is me nog niet helemaal duidelijk.

MSteer, misschien dat jij dit weet - aangezien je hetzelfde document gebruikt?

 

Stel,

 

Als ik een nieuwe printer koop van, zeg, 900 euro. Dan boek ik die 900 euro bij Bank als "4622 Computer toebehoren". Vervolgens moet de printer opgenomen worden in het inventaris, dus boek ik bij Memoriaal 900 euro credit op "0520 Computer Inventaris". Meteen daarna schrijf ik op het memoriaal voor dit gedeelte van het jaar al een gedeelte af, bijv. 180 euro debet als "0530 Afschrijving computer inventaris".

 

Is dit juist?

 

Gebruik je vervolgens het memoriaal ook om aan het begin van je boekjaar a. je banksaldo over te nemen, maar ook b. je inventaris over te nemen - of wat ervan over is?

 

Link naar reactie
  • 0

Niet juist, althans niet als je deze sheet gebruikt.

 

Als je via de bank hebt betaald, dan meteen die 900 euro debet boeken op tabblad Bank op 0520 Computer Inventaris.

 

Afschijving doe je op Mem tabblad, credit 0530 Afschrijving computer inventaris en debet 4200 Afschrijvingskosten.

 

Aan het begin van een nieuwe boekjaar boek je inderdaad banksaldo en inventaris in, eigenlijk je nieuwe beginbalans, dus bijv. ook de posten crediteuren en debiteuren posten en nog te betalen belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.