• 0

geheimhoudingsverklaring

Komende week ga ik een idee aan een fabrikant voorleggen en heb daarvoor een geheimhoudingsverklaring nodig.

Ik ben hiermee aan de slag gegaan en hij is bijna af.

Echter er zitten nog wat onduidelijke dingetjes in, waarvan ik niet weet of ze wel volgens de regeltjes zijn.

 

1. Ik heb in de verklaring opgenomen, dat geheimhouding vervalt 15 jaar na de datum van ondertekenen. Is dat gebruikelijke periode?

 

2. Ik heb erin staan dat per overtreden gebeurtenis, 5000 euro aan boete opgelegd wordt door een rechter te Den Haag :P. Weet niet of dat beetje reëel bedrag is.

 

3. Het grootste probleem vindt ik de ideeomschrijving. In hoeverre moet je hier je idee gaan omschrijven? Ik wil namelijk niet het risico lopen dat iemand eerst contract leest en daarmee mijn idee al weet nog voordat hij ondertekend heeft. Stel ik heb een nieuwe manier ondekt om oliebollen te bakken. Voldoet een korte omschrijving als "Nieuwe bakmethode om oliebollen sneller te bakken" ?

 

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben ook geheimhoudingsverklaringen maar die zijn bij ons allemaal Engels omdat wij in een internationale markt zitten.

 

Verder hebben we daar nog veel meer vage dingen instaan. Wel is er bepaald wat er geheimgehouden moet worden en de schade ontstaan door het niet geheimhouden zal verhaald worden op de andere partij.

 

Wij hebben geen ervaring met boetes opleggen e.d. Ik heb het gevoel dat het bij ons misschien meer een gentlemens agreement is dan een document waar harde gevolgen aan zitten.

 

Het bedrag hangt af van wat je doet en hoeveel schade jij oploopt als de overeenkomst geschonden word. Of 5000 nu een juist bedrag is of niet hangt van je handel af.

 

Groet,

 

Marcel

Groeten,

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0
2. Ik heb erin staan dat per overtreden gebeurtenis, 5000 euro aan boete opgelegd wordt door een rechter te Den Haag :P.

 

Ik denk niet dat je per overeenkomst kunt regelen dat de rechter een bepaalde uitspraak moet doen. Dat zul je anders moeten formuleren (dat een boete verschuldigd is).

 

3. Het grootste probleem vindt ik de ideeomschrijving. In hoeverre moet je hier je idee gaan omschrijven? Ik wil namelijk niet het risico lopen dat iemand eerst contract leest en daarmee mijn idee al weet nog voordat hij ondertekend heeft.

 

Ik heb wel een idee om een geheimhoudingsverklaring sluitend te krijgen, maar ik wil niet dat je ermee vandoor gaat. En als ik jou mijn geheimhoudingsverklaring voor dat idee opstuur, dan weet je mijn idee al nog voordat je het ondertekend hebt. Ik ga maar weer eens een hoofdstukje in 'I am a strange loop' van Hofstadter lezen 8)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind een GHV met een looptijd van 15 jaar nogal aan de lange kant.

Waarom heb je voor 15 jaar gekozen ?

 

De ideeomschrijving van de bakmethode voldoet prima

 

Hier een link naar de GHV op de site van de NOVU.

 

Er is wel iets anders waar je rekening mee moet houden, wat nu als ze het paier ondertekend hebben en jouw idee ligt al bij hun op de plank als halfklaar product, dan kunnen er erg vervelende situaties ontstaan.

 

Dit is tevens de reden waarom grote concerns alleen praten met mnesen die een patent aangevraagd hebben.

Link naar reactie
  • 0

Er is wel iets anders waar je rekening mee moet houden, wat nu als ze het paier ondertekend hebben en jouw idee ligt al bij hun op de plank als halfklaar product, dan kunnen er erg vervelende situaties ontstaan.

 

Dit is tevens de reden waarom grote concerns alleen praten met mnesen die een patent aangevraagd hebben.

 

Daarvoor heb ik et volgende in de GHV staan:

 

Ondergetekende is echter niet tot geheimhouding verplicht betreffende die delen van de door C.A. Zwinkels verstrekte Informatie waarvan hij ten genoegen van C.A. Zwinkels kan aantonen dat deze reeds van openbare bekendheid waren dan wel reeds in zijn bezit waren voordat deze Informatie van C.A. Zwinkels werd ontvangen, dan wel via een derde, niet tot geheimhouding verplichte partij in zijn bezit zijn gekomen

 

Daarom is het belangrijk dat grote bedrijven regelmatig hun idee deponeren zodat het aantoonbaar is dat zei dit al op de plank hadden liggen

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Ik werk als innovatie-adviseur soms met geheimhoudingsverklaringen.

 

Ik begrijp niet, dat je in de geheimhoudingsverklaring al inhoudelijke zaken lijkt op te nemen.

Voor een gesprek zou ik de volledige inhoud van het gesprek als geheim classificeren, voor zover de andere partij niet kan bewijzen, dat zij al eerder met vergelijkbare zaken zijn omgegaan en daar ervaring en/of ideeen hebben.

 

Daarom lijkt me een omschrijving, zoals je in je mailtje doet, méér dan voldoende;

"nieuwe methode om oliebollen sneller te bereiden" zou volgens mij ook al voldoen:

- het geeft met name het doel aan van de uitvinding aan;

dit is wat het interessant maakt voor de andere partij

- het geeft zo min mogelijk de werkwijze aan van de uitvinding;

dit 'hoe en waarom zo' is het geheim van de smid en juist het

onderwerp van het 'geheime' gesprek.

 

T.a.v. die 5000 Euro moet je dat natuurlijk koppelen aan de waarde van de vinding voor jou en voor het bedrijf. Als een bedrijf er een veelvoud aan kan verdienen, lijkt 5000 Euro wel een uitnodiging om het te doen.

 

Evt. kun je hierover zeker contact opnemen met uitvindersclubs;

lijkt me altijd interessant voor je.

 

Innoveren is leren - http://home.zonnet.nl/stappenvd/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.