• 0

Tekst stamrechtovereenkomst

Op dit moment ben ik bezig om een Stamrecht BV op te zetten om mijn gouden handdruk in te storten. Van mijn adviseur kreeg ik de tekst van de stamrechtovereenkomst voor toetsing met de fiscus.

 

Deel van de tekst:

•   dat de ex-werkgever aan partij 2 in verband met de beëindiging van de arbeidsovereenkomst een schadeloosstelling heeft toegekend, ter grootte van € xxx.xxx; in verband met gederfd, respectievelijk te derven, loon;

•   dat de ex-werkgever op verzoek van partij 2 bereid is het bedrag over te maken naar een door partij aan te wijzen verzekeringsmaatschappij ter financiering van een stamrecht;

•   dat partij 2 dit stamrecht bij partij 1 wenst te bedingen;

•   dat dit stamrecht, bestaande uit een recht op periodieke uitkeringen als bedoeld in artikel 11, lid 1, sub g van de Wet op de Loonbelasting 1964, aldus wordt ondergebracht bij XXX B.V. (partij 1), gelijk deze de stamrechtverplichting heeft aangenomen;

 

Ook verderop in de tekst wordt nog enkele malen gesproken over verzekeringen en verzekeraars.

Ik ben uiteraard geen expert, maar ik heb hier mijn twijfels over; is deze tekst niet voor het opzetten van een stamrechtverzekering in plaats van een stamrecht BV? Ik wil bijvoorbeeld dat mijn werkgever het bedrag overmaakt naar de op te zetten BV, niet naar een verzekeringsmaatschappij. Of zijn overeenkomsten van een stamrecht BV en stamrechtverzekering identiek?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben verre van een deskundige maar in mijn overeenkomst is destijds met geen woord gerept over "verzekering". Ik krijg het idee dat hier een slordige "zoek en vervang" opdracht over een standaard overeenkomst m.b.t. afsluiting van verzekering heen is gegaan.

Mijn advies is om een notaris in de arm te nemen die ervaring heeft met stamrechtovereenkomsten / oprichting BV. Er hoeft namelijk maar iets fout te gaan en je kunt meteen afrekenen met de fiscus.

Een notaris met ervaring in het oprichten van stamrecht BV's heeft ook de standaard documenten voor de overeenkomst in correcte vorm beschikbaar.

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

In beginsel zijn beide overeenkomsten hetzelfde, want het doel en de werking zijn hetzelfde. Het verschil is dat de stamrecht BV het geld kan gebruiken ten behoeve van financiering van een onderneming, en bij overlijden het restant in de BV blijft en dus bij de erfgenamen terecht komt. (Blijf je erg lang leven, dan is het geld een keer op en dan is het jammer, maar helaas, het risico is wat dat betreft omgekeerd aan een lijfrente bij een externe verzekeraar).

 

Maar je zal toch ook een notaris nodig hebben voor de BV, dus leg het ook eens aan hém voor.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.