• 0

Licentiemodel Software

Hoi,

 

Samen met twee vennoten wil ik een software applicatie in de markt zetten. De applicatie draait op een server en de eindgebruikers dienen in te loggen op een webpage waarna ze bepaalde activiteiten kunnen uitvoeren.

 

Ik zit me nu af te vragen welk licentiemodel ik hiervoor het beste kan gebruiken? Ik ben al op zoek geweest bij google en in dit forum maar kon er weinig over vinden. Ik ben voornamelijk op zoek naar een overzicht van de verschillende modellen en de voor- en nadelen hiervan.

 

Zelf zat ik te denken aan het volgende model:

 

  • Als een klant de software koopt, moet hij daarvoor een bepaald bedrag betalen.
  • Voor elke gebruiker die kan inloggen moet een named-user licentie afgesloten worden.
  • Daarnaast heeft de klant de mogelijkheid om een maintenance licentie aan te schaffen. Hiervoor krijgt hij beschikking over nieuwe updates en bug-fixes. Deze worden aangeleverd op CD-rom. Indien er ondersteuning is gewenst bij de installatie zal dit uurtje factuurtje zijn.

Als het onduidelijk is hoeveel users gebruik zullen maken van de applicatie (bijvoorbeeld bij het aanbieden via het internet) dan kan de klant een processor licentie aanschaffen. In dat geval betaald de klant per processer die beschikbaar is op de server.

 

Is dit een gangbare manier? Ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover.

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

draait de server bij jou, oftewel biedt je een hosted oplossing aan? Zoek dan eens op Application Service Provider en Software as a Service / SaaS, en verdiep je in het model van hèt SaaS-modelsucces van Salesforce.com. Ik denk dat dat erg interessant is.

 

Indien je geen hosted oplossing biedt maar CD-Roms gaat distribueren, dan ben ik bang dat mijn kennis van gangbare modellen tekort schiet.

Link naar reactie
  • 0
Voor elke gebruiker die kan inloggen moet een named-user licentie afgesloten worden.

 

Named users lijkt me onpraktisch en ik ben het niet veel tegengekomen. Aantal users (seats) wel, dat lijkt me handiger.

 

Hiervoor krijgt hij beschikking over nieuwe updates en bug-fixes

 

Het zou bij wet verboden moeten worden om geld te vragen voor het leveren van bugfixes >:(

 

Als het onduidelijk is hoeveel users gebruik zullen maken van de applicatie (bijvoorbeeld bij het aanbieden via het internet) dan kan de klant een processor licentie aanschaffen.

 

Klassiek probleem, klassieke oplossing. Maar processorlicenties raken achterhaald, door multicoreprocessoren en virtualisatie.

 

Welke andere beprijzingsmodellen je kunt bedenken hangt nogal af van de aard van de software.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Uit de beschrijving maak ik op dat het om een webapplicatie gaat die eenmalig ontwikkeld wordt en waarvan meerdere klanten gebruik kunnen maken. Noteer een aantal belangrijke kenmerken van uw product en stem uw licentiemodel daarop af. Wat wilt u en wat weet u zijn daarbij belangrijke vragen. Ik geef u een voorbeeld uit de praktijk.

 

Mijn organisatie wil dat de klant een duidelijke prijsopgave krijgt en gebruikt daarom voor een webapplicatie een licentiemodel gebaseerd op abonnementsbasis met een vast bedrag per maand. De klant is bekend en wordt daarom beheerder en contactpersoon. Zijn medewerkers of klanten werken ook met het systeem. Wie dat zijn weet ik niet, maar uit diverse analyses weet ik wel de kosten en de belasting voor de server. Daarmee kan een aantal vastgesteld worden. Tegen meerprijs is het aantal op te voeren. Omdat ik niet kan en wil controleren of er niet stiekem meer mensen gebruik van maken, kunnen er geen 2 personen tegelijkertijd op 1 account.

 

Medewerkers kunnen derden toegang geven om wat zaken in te zien. Deze mensen hebben veel minder rechten, maar hun aantal is mij onbekend. Dan zijn er een aantal mogelijkheden. Zet er een maximum op, maar dan moet u wel weten dat ze daar niet al te snel op zitten. Stel een beperking in op de hoeveelheid dataverkeer, maar dan moet u uw klant lastig vallen met technische details. Neem een faire use beperking op in uw voorwaarden. Dat is veel vager geformuleerd, maar u hoeft dan niet moeilijk te doen om een gebruiker meer of minder. Onderhoud, support en updates worden centraal geregeld en meegenomen in de kostprijs en worden daarom niet extra in rekening gebracht.

 

De kenmerken van uw filosofie, uw uitstraling, uw bedrijf en uw product zijn van belang.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie's. De oplossing die wij in de markt zetten kan zowel op een extern hosted server draaien als bij de klant zelf. Ik ga me zeker verdiepen in het licentiemodel van SalesForce.com.

 

Ik vroeg me af, is het gebruikelijk om naast bijvoorbeeld een aantal user licenties ook een eenmalig bedrag (zeg een soort 'aankoopbedrag') te rekenen?

 

Paul

 

SourceLinq Blog:

http://sourcelinq.blogspot.com

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Paul,

 

Bij de nieuwere licentievormen (software as a service) raakt steeds meer in zwang dat je als gebruiker betaalt naar gebruik. Gebruik je nauwelijks, betaal je nauwelijks.

Dit zie je in extrema terug in de online reclame sector (cpc, etc).

Het mooie van het verdienmodel is dat de klant vaak ook maxima kan afspreken. Als enig moment blijkt dat het gebruik de pan uit rijst, wordt de toegang (tijdelijk) beperkt. Bij niet cruciale bedrijfsprocessen kan dit natuurlijk, anders is het wel handig dat er tijdig een alert richting de applicatiebeheerder van het bedrijf wordt gestuurd.

Vaak is het prijsmodel van een business application bij S.A.S. gestaffelt.

 

De vraag is natuurlijk of je relevante meetcriteria kunt definiëren waarop het gebruik (en de fee) wordt berekend.

Voordeel is de lage aanschafprijs voor de klant, hierdoor kan de afdeling/gebruikersgroep vaak beslissingen nemen zonder te moeten escaleren naar de directie of een inkoopafdeling.

Nadeel is de gespreide cashflow voor jullie als leverancier. Je moet maar afwachten of een deal ook de geplande omzet gaat leveren.

 

Een entree fee kan ook onder 'implementatiekosten' worden gevat en komt vaker voor. Alleen wordt de applicatie daarmee minder laagdrempelig in aanschaf.

 

Als je gaat voor een fee op basis van het aantal gebruikers kun je in de software wellicht het beste een controle op het aantal concurrent users leggen. Stel een bedrijf neemt een 5-user licentie af, dan kan gebruiker nummer 6 niet inloggen. Als dit vervelend begint te worden zal de klant vanzelf komen met de vraag om een licentie uitbreiding.

 

Suc6!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.