Jump to content
Christine
Verberg

Afschrijving op computers nu vijf jaar?

vraag

Een bevriende boekhouder vertelt me dat de afschrijvingstermijn op computers nu vijf jaar is. Is dat zo? Dat is toch absurd? Dat betekent dat als de computer vervangen wordt, je nog wel drie jaar afschrijft?

 

Wij gebruiken afgeschreven computers voor tests en andere dingen, maar we worden op deze manier gedwongen om de computers echt weg te gooien zodat je de afschrijving mag nemen. Misschien dat we moeten regelen met een aantal bedrijven dat we elkaars afgeschreven computers overnemen voor 1 euro?

 

Ik blijf het hele concept van afschrijven flauwekul vinden, maar dat terzjide.

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Het gaat hierbij om de fiscale regels over afschrijving (zie wet werken aan winst). Computers moeten vanaf 1 januari 2007 over 5 jaren worden afgeschreven. Wanneer je fiscaal een andere afschrijvingstermijn wilt handteren, dan dien je hierover in contact te treden met de Belastingdienst.

 

Uiteraard mag je er nog steeds bedrijfseconomisch voor kiezen om een andere afschrijvingstermijn te handteren, maar dat terzijde.

 

Succes met ondernemen!


http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor computers zal het, gelet op de geringe restwaarde, inderdaad 5 jaar zijn. In het algemeen geldt dat de afschrijving in een jaar niet meer mag zijn dan 20% van de aanschafkosten (10% voor goodwill). Dit betekent bij een restwaarde van 20%, dat je in 4 jaar kunt afschrijven.

 

Overigens kun je eventueel wel afwaarderen tot lagere bedrijfswaarde, maar dan moet je dat wel kunnen onderbouwen.

 

Als de computer vervangen wordt, hoef je niet die 5 jaar vol te maken. Alleen is daarvan pas sprake als de computer buiten gebruik wordt gesteld en niet nog voor andere doeleinden wordt gebruikt. M.i. geldt dit ook bedrijfseconomisch bij het vaststellen van de economische levensduur en kun je dan dus ook niet in 2 jaar afschrijven als je al weet dat je de computer daarna nog steeds zult gebruiken. Hooguit is het nut minder en zul je bijvoorbeeld degressief mogen afschrijven. Dat mag overigens fiscaal ook, maar dan zit je nog steeds met die max. 20% per jaar.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Even een vraag hieromtrent nog. Ik heb bijvoorbeeld een PC aangeschaft op 1 januari 2006 en start een afschrijving tot 0 euro van 36 maanden. Moet ik die per 1 januari 2007 openbreken en de resteren 66,7% afschrijven in stukken van 20% per jaar, of mag de huidige afschrijving gewoon doorlopen?

 

Betekent het ook dat je NA de afschrijvingsperiode de PCs echt weg moet knikkeren of mag je ze nog gewoon blijven gebruiken?

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Je moet vanaf 1-1 het volgende doen: De resterende waarde moet je afschrijven in het aantal jaren dat nog resteert (=5 min het aantal jaren dat je al hebt afgeschreven).

 

Uiteraard mag je je PC het zesde jaar nog gebruiken. Als je je pc na 4 jaar weggooit, mag je natuurlijk de boekwaarde afboeken ten laste van je winst.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Sterker nog, op bedrijfsmiddelen waarop al voor 1/1/2007 is afgeschreven mag je vanaf 1/1/2007 slechts maximaal op basis van de formule

 

12/(60-V) x boekwaarde van het bedrijfsmiddel op 1 januari 2007

 

worden afgeschreven. Dus in jouw geval 12/(60-12) = 25% van de boekwaarde per jaar, oftewel 16,67% van de aanschafkosten per jaar.

 

Wel mag je bedrijfsmiddelen die volledig zijn afgeschreven gewoon blijven gebruiken (maar die PC is dan dus al wel 5 jaar oud).

 

 

 

EDIT: oeps, ik word traag...


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Goh, kun je daar geen lease-constructie voor opzetten? Lease-upfront: hele bedrag in één keer, financier schrijft af over vijf jaar...


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Da's een hele interessante gedachte TWA.

 

Wanneer dat contractueel goed in elkaar gestoken wordt zit daar wel een kansje in, anders loop je het risico dat de fiscus het ziet als vooruitbetaalde kosten en verplicht de fiscus je vervolgens dat je die in totaal activeert en jaarlijks een gedeelte ten laste brengt van je resultaat. Dan zou je er weinig mee opgeschoten zijn.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 181 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept