• 0

hoe verlies opvoeren igv 'gebroken startersjaar'

In mei 2006 ben ik gestart met mijn eenmanszaak. Mijn verlies over dat jaar bedraagt een kleine 2000 euro. Hoe kan ik dit verlies opvoeren? Volgens de belasting ben ik nl. geen ondernemer omdat ik dat 'gebroken startersjaar' niet aan het 1225-urencriterium heb voldaan. Ik doe (dus?) gewoon als particulier aangifte en daar zie ik geen mogelijkheid het verlies op te voeren. Weet iemand hier een antwoord op?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke vormen van ondernemerschap er zijn, heb ik beschreven op het volgende weblog: http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/ondernemer-to-be-or-not-to-be.html.

 

Dat je geen ondernemer bent volgens de belastingdienst omdat je het urencriterium niet behaald, wil dus niets zeggen in dit geval.

 

Als je wel bent aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting, ben je dus verplicht een winstaangifte in te vullen. Door het niet behalen van het urencriterium, heb je geen recht op zelfstandigenaftrek hetgeen de winst uit onderneming zal verlagen, waardoor je dus minder belasting moet gaan betalen.

 

Wanneer je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting moet het resultaat worden opgegeven bij Resultaat uit overige werkzaamheden. Ook hier kun je verliezen opgeven.

 

Succes met de invuloefening!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie. Meteen mijn volgende vraag: hoe wanneer wordt je voor de belasting aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting? Ik heb nl. niet een zgn. uitnodiging voor winstaangifte gekregen. Of geef ik hier nu zelf het antwoord al op mijn vraag?! (geen uitnodiging winstaangifte = geen ondernemer voor de inkomstenbelasting = verlies opvoeren bij particuliere aangifte bij resultaat uit overige werkzaamheden?

 

En, indien dit zo is, kan ik dan 'gewoon' gezamenlijk met mijn man aangifte doen? Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar reactie
  • 0

De eerste toetsing of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting gebeurt aan de hand van het startersformulier. Hiermee vraag je tevens een BTW nummer en eventueel Loonheffingennummer aan.

 

Mocht bij de eerste toetsing niet blijken dat je aangemerkt wordt door de belastingdienst, geen nood. Bij het behalen van bepaalde criteria (bijvoorbeeld het urencriterium) kun je er al vanuit gaan dat de belastingdienst jou wel gaat toekennen en erkennen als IB-ondernemer. Voor de criteria verwijs ik toch weer even naar het weblog wat ik eerder genoemt hebt.

 

Je kan het resultaat dat je nu behaald hebt, opvoeren als resultaat uit overige werkzaamheden en dan kun je dus zelf de aangifte verzorgen. Mijn advies is wel dat het verstandig is om een adviseur/boekhouder/accountant te gaan zoeken om deze werkzaamheden voor jou te verrichten. De standaard gratis software van de belastingdienst wijst jou niet op mogelijke aftrekposten en ook het berekenen van middeling en dergelijke wordt meer werk ten opzichte van de commerciele software + de aanwezige kennis van de adviseur/boekhouder/accountant die er voor kan zorgen dat er een zo optimaal mogelijke fiscale planning wordt opgesteld.

 

Succes met de invuloefening!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Thanks again voor de reactie. Heb je weblog inmiddels gelezen en begrijp daaruit dat het begrip 'ondernemer' meerdere definities kent.

 

Ik heb overigens een boekhouder die een balans en winst/verliesrekening heeft opgemaakt, maar helaas had deze er niet bij vermeld waar ik het berekende verlies kon opvoeren.... Is inmiddels gebeurd op de manier zoals je aangaf. Nu komt het op mij over dat je op die manier aangifte doet als je freelancer bent, en dat ben ik niet, maar goed. Het leek me toch de beste optie om het verlies dit jaar op te voeren. Dit jaar voldoe ik zeker wel aan het urencriterium en ik ga er dan ook van uit dat ik dan wel een uitnodiging voor winstaangifte krijg van de belastingdienst en 'normaal' aangifte kan gaan doen. Nogmaals bedankt voor het (snelle) antwoord, ik zal het forum zeker vaker bezoeken.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je toch gebruik maakt van een boekhouder, waarom dan de fiscale aangiften niet door hem laten verzorgen? Als het goed is beschikt deze persoon over goede aangifte software en kan hierbij gemakkelijker het meest optimale fiscale planning voor jou opzetten. Denk hierbij niet alleen aan de ondernemersfaciliteiten (starter, zelfstandigen, meewerk en de fiscale oudedagsreserve) maar ook de fiscale correcties op de fiscale winstberekening (beperkt, aftrekbare lasten en kosten, investeringsaftrek) en uiteraard de persoonlijke aftrekposten (ziektekosten, hypotheekrente, lijfrentepremie). Tenslotte moet hij ook in staat zijn om op eenvoudige wijze te bewaken dat jij niet te veel belasting betaald, door middeling toe te passen en ga zo maar door.

 

Succes met de onderneming!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 308 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.