• 0

omzet berekenen fastfoodrestaurant

Hallo,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een omzet prognose voor een fastfood vestiging in Amsterdam. Hiervoor heb ik wat cijfers van de concurrent nodig en heb horeca in cijfers gevraagd of hun cd ook voor de mac beschikbaar is, maar helaas. ik kan er dus geen gebruik van maken en dus is het voor mij een beetje nutteloos om dat ding aan te schaffen. voor het abonnnement op de versie die online beschikbaar is moet ik ook eerst de cd aanschaffen (hoort schijnbaar bij het abo).

 

Nu heb ik gekeken op http://hinc.databank.nl maar daar staat bar weinig, de omzet van de concurrent wordt niet of gedeeltelijk ingevuld. Voor de gemeente Amsterdam kan ik enkel kijken hoeveel ' horeca en cateringvestigingen' er zijn. Niet echt relevant, de overige informatie heeft betrekking op geheel Nederland.

 

Kan iemand mij helpen aan (relevante) cijfers van de fastfoodsector in Amsterdam (aantal bezoekers, leeftijd, gem. besteding, vestigingen, omzetten etc.) zodat ik dat kan vergelijken met mijn berekening?

 

Dat brengt mij ook op de volgende vraag: bij het maken van de inschatting voor een restaurant kan heb ik hier en daar gelezen dat het alsvolgt gaat: een X-aantal couverts voor lunch en diner x aantal dagen per week x weken per jaar etc. x bezettingspercentage x onderbezettingspercentagekan etc.

 

Maar hoe doe ik dat het best voor een fastfoodrestaurant waar je afhaalt en bezorgt (en waar je dus niet van couverts of bezettingsgraad spreekt)?

 

ik kan bijv. zeggen dat Amsterdam Centrum 80.000 (http://www.os.amsterdam.nl/tabel/10119/) inwoners heeft en ik daarvan 10% denk te vangen, maar is dat reëel? En hoe kun je zoiets berekenen voor passanten en toeristen?

 

Stel dat ik 'inschat of denk' dat de verdeling van mijn omzet alsvolgt is:

 

inwoners: 35%

zakelijk: 35 %

toeristen en passanten: 30%

 

hoe bepaal ik dan hoeveel omzet er uit 30% toeristen komt (hoeveel toeristen zijn er?). Ik heb gekeken naar het aantal toeristen dat jaarlijks naar Amsterdam komt maar daarvan komt echt geen 30% naar mij toe..

 

en van de 80.000 inwoners van Amsterdam komt ook geen 35% naar mij toe lijkt me (ideaal gezien natuurlijk wel, maar die capaciteit is er nog niet).

 

Ik heb mijn ondernemingsplan klaar op het financiële deel na. ik heb uitgerekend wat de kostprijzen zijn, de verkoopprijzen, investeringen etc., maar heb nog geen omzet prognose. Door wie kan ik mij hierin laten informeren, kan dit gewoon bij de KVK of kan ik beter naar bijv. een accountant stappen die mij hierin/mee adviseert/ helpt. Sowieso is het 'straks' de bedoeling dat de financiële rompslomp bij een externe partij wordt ondergebracht, hier heb ik zelf geen kaas van gegeten.

 

in ieder geval bedankt voor het lezen!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al eens een rondje gelopen in de omgeving waar je de zaak wilt vestigen en gevraagd aan de mensen waar men vandaan komt, waar en wat ze gegeten hebben? Of gepost voor de zaak van een concurrent om klanten te tellen?

 

De percentages van je omzetverdeling kan je in ieder geval niet toepassen op het inwonersaantal om het aantal klanten te berekenen. En 10% van de inwoners vangen lijkt mij ook niet realistisch voor een restaurant, laat staan een fastfood concept.

 

Het lijkt mij ook niet aan te raden om zo'n belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan aan kvk of accountant uit te besteden, omdat die geen enkel gevoel hebben voor jouw business. Een beetje investeerder zal daar zo doorheen prikken en je vriendelijk de deur wijzen.

Link naar reactie
  • 0

ok duidelijk, dat wordt dus streepjes zetten bij de voordeur van diverse concurrenten. toch zou ik het enorm op prijs stellen als iemand mij kan helpen aan die HINC info voor de gemeente Amsterdam voor de fastfoodsector.

Link naar reactie
  • 0

Hiervoor heb ik wat cijfers van de concurrent nodig en heb horeca in cijfers gevraagd of hun cd ook voor de mac beschikbaar is, maar helaas.

 

Op mijn site gebruikt men ongeveer 95% Windows. Ik neem aan dat jij dan ook wel eenvoudig iemand kan vinden met een pc met dat besturingssysteem. Als je je als ondernemer al zo snel uit het veld laat slaan... Zeg dan dat je geen zin hebt om die CD te kopen. ::)

Link naar reactie
  • 0

ik kan er dus geen gebruik van maken en dus is het voor mij een beetje nutteloos om dat ding aan te schaffen. voor het abonnnement op de versie die online beschikbaar is moet ik ook eerst de cd aanschaffen (hoort schijnbaar bij het abo).

 

Jij wilt niet de moeite nemen om achter een pc te kruipen om die cd te bekijken, maar verwacht wel dat iemand anders tijd er steekt in om jou vooruit te helpen?

 

Van Dale over ondernemen:

 

 

on·der·ne·men (ov.ww.)

1 op zich nemen, beginnen te doen

2 [econ.] speculeren

 

on·der·ne·mend (bn.)

1 niet bang om iets groots of moeilijks te ondernemen => initiatiefrijk

 

Let op de tekst die ik vet heb gemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je je als ondernemer al zo snel uit het veld laat slaan... Zeg dan dat je geen zin hebt om die CD te kopen. ::)

 

:) het heeft echt absoluut helemaal niets te maken met geen zin hebben, geen initiatief willen nemen of iets dergelijks. Ik vertik het inderdaad gewoon om die cd te kopen die niet mac compatible is. 10 jaar geleden had ik gezegd: ok, kom maar op met dat ding. Maar nu is het een kleine moeite om dat ding als multiplatform applicatie aan te bieden en als zij dat vertikken dan is dat hun goed recht maar dan hoef ik me niet verplicht te voelen om het ding aan te schaffen. Zo verandert er nooit wat.

 

Dat is de enige reden. Mijn verzoek om informatie hoeft ook niet gratis, als ik het ding kon lenen van iemand wil ik het zo zelf opzoeken. Ik heb hiervoor (voordat ik hier dit topic plaatste) ook contact gehad met HINC, over de online versie (voor abonnees) die dus door elk platform te raadplegen is, maar daarvoor moet je in het bezit zijn van de cd! Ik ben ook absoluut niet te gierig om geld uit te geven voor die cijfers, of voor een cd, maar ze moeten het dan wel aanbieden in een formaat waar ik mee uit de voeten kan.

 

en 95% van mijn omgeving gebruikt de mac, maar goed, dat is een andere discussie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Jij wilt niet de moeite nemen om achter een pc te kruipen om die cd te bekijken, maar verwacht wel dat iemand anders tijd er steekt in om jou vooruit te helpen?

 

Van Dale over ondernemen:

 

on·der·ne·men (ov.ww.)

1 op zich nemen, beginnen te doen

2 [econ.] speculeren

 

on·der·ne·mend (bn.)

1 niet bang om iets groots of moeilijks te ondernemen => initiatiefrijk

 

Let op de tekst die ik vet heb gemaakt.

 

 

Ik zie de tekst die je vet hebt gemaakt, dat 'beginnen te doen' heb ik al een tijdje door maar waar staat dat je geen hulp van anderen mag verwachten?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs ook omzetinschatting moeten maken.

 

Ik ben enerzijds dagenlang voor deuren van concurrenten gaan staan en heb streepjes gezet waarbij ik telkens een categorie had aangemaakt : mensen die langslopen, die opijken, die binnenkijken, die binnengaan, die buitenkomen mét iets in de hand of gewoon zonder iets, die voorbijlopen met in hun hand een draagtas van een concurrerende zaak iets verderop, etc etc.

Dan ging ik inschatten hoeveel euro de gemiddelde klant uitgaf in de betreffende zaak : enerzijds door de prijzen van de zaak goed te bestuderen, anderzijds door binnen wat rond te hangen en te zien hoeveel er op de kassa aangeklikt werd. Zo kon ik min of meer inschatten dat een grote tas x euro was en een kleine tas y euro. Ik ging dan op een maandagochtend 10hr postvatten, dinsdag 16hr, etc etc. Op die manier kon ik min of meer een inschatting maken.

 

Wat ik ook gedaan heb is zeer veel gepraat met mensen die een gelijkaardige zaak hadden in een andere stad. Ze beschouwen je niet als concurrent en ze geven als je erom vraagt en reden van je vraag uitlegt echt wel veel informatie, ik kreeg dagomzetten te horen, huurprijs van handelspanden etc etc.

 

Zelf had ik alvorens ik mijn idee voor de winkel had een maand in een zaak gewerkt die beetje op zelfde principes gestoeld was als de mijne en die eigenaar heb ik op een bepaald moment mijn businessplan laten zien om in te kunnen schatten of mijn cijfers enerzijds realistisch waren of niet. Bleek dat ik op basis van mijn eigen onderzoekje idd vrij correct had kunnen inschatten.

 

Maar at the end of the day blijven het natuurlijk maar inschattingen, je weet nooit zeker of het aan zal slaan en of je klanten krijgt.

 

succes

 

b

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het hele probleem is dat je geen zin hebt om tijd vrij te maken om achter een pc te kruipen om die gegevens te vinden denk ik dat veel andere mensen, die hun tijd ook aan hun onderneming kunnen besteden, ook geen zin hebben om voor jou te gaan kijken.

 

Natuurlijk mag je hulp van anderen verwachten, maar de ervaring hier op het forum leert dat mensen die uitstralen zelf niet zo heel veel moeite gedaan te hebben, ook niet veel hulp krijgen.

 

Als je wel al veel hebt gedaan, schrijf dan hier wat je wel allemaal hebt onderzoecht en maak je vraag heel specifiek, dan wordt de kans groter dat je antwoord krijgt.

 

 

Ik begrijp trouwens dat je niet gaat franchisen voor een keten, maar een nieuw concept gaat beginnen? dat vereist nogal wat moed, hoe ga je die concurrentie aan?

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

:) het heeft echt absoluut helemaal niets te maken met geen zin hebben, geen initiatief willen nemen of iets dergelijks. Ik vertik het inderdaad gewoon om die cd te kopen die niet mac compatible is. 10 jaar geleden had ik gezegd: ok, kom maar op met dat ding. Maar nu is het een kleine moeite om dat ding als multiplatform applicatie aan te bieden en als zij dat vertikken dan is dat hun goed recht maar dan hoef ik me niet verplicht te voelen om het ding aan te schaffen. Zo verandert er nooit wat.

 

 

Principes zijn best aardig maar als je wilt ondernemen en je weigert te handelen door iets simpels als een cd die niet op je macje draait dan denk ik dat je niet zo heel erg ondernemend bent.

Als je doorgaat met ondernemen zul je nog wel vaker tegen OS compatibiliteitsproblemen aanlopen, maar je geeft blijkbaar liever een bedrijf die een windhoos cd uitbrengt de schuld dat jij niet kunt starten omdat jij die cd niet kunt gebruiken en dus niet kunt beginnen met ondernemen ???

 

 

 

Er zijn trouwens diverse mogelijkheden om een windhoos cd op een PPC Mac te kunnen draaien, en op een Intel Mac kun je gewoon met Bootcamp windhoos installeren. Maar dat is weer een andere discussie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik begrijp trouwens dat je niet gaat franchisen voor een keten, maar een nieuw concept gaat beginnen? dat vereist nogal wat moed, hoe ga je die concurrentie aan?

Succes!

 

:) on·der·ne·mend (bn.)

1 niet bang om iets groots of moeilijks te ondernemen => initiatiefrijk

 

ik heb inderdaad een heel goed concept bedacht en daarmee ga ik de wereld veroveren. U hoort nog van mij!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs ook omzetinschatting moeten maken.

 

Ik ben enerzijds dagenlang voor deuren van concurrenten gaan staan en heb streepjes gezet waarbij ik telkens een categorie had aangemaakt : mensen die langslopen, die opijken, die binnenkijken, die binnengaan, die buitenkomen mét iets in de hand of gewoon zonder iets, die voorbijlopen met in hun hand een draagtas van een concurrerende zaak iets verderop, etc etc.

Dan ging ik inschatten hoeveel euro de gemiddelde klant uitgaf in de betreffende zaak : enerzijds door de prijzen van de zaak goed te bestuderen, anderzijds door binnen wat rond te hangen en te zien hoeveel er op de kassa aangeklikt werd. Zo kon ik min of meer inschatten dat een grote tas x euro was en een kleine tas y euro. Ik ging dan op een maandagochtend 10hr postvatten, dinsdag 16hr, etc etc. Op die manier kon ik min of meer een inschatting maken.

 

Wat ik ook gedaan heb is zeer veel gepraat met mensen die een gelijkaardige zaak hadden in een andere stad. Ze beschouwen je niet als concurrent en ze geven als je erom vraagt en reden van je vraag uitlegt echt wel veel informatie, ik kreeg dagomzetten te horen, huurprijs van handelspanden etc etc.

 

Zelf had ik alvorens ik mijn idee voor de winkel had een maand in een zaak gewerkt die beetje op zelfde principes gestoeld was als de mijne en die eigenaar heb ik op een bepaald moment mijn businessplan laten zien om in te kunnen schatten of mijn cijfers enerzijds realistisch waren of niet. Bleek dat ik op basis van mijn eigen onderzoekje idd vrij correct had kunnen inschatten.

 

Maar at the end of the day blijven het natuurlijk maar inschattingen, je weet nooit zeker of het aan zal slaan en of je klanten krijgt.

 

succes

 

b

 

 

 

super dank je wel, ik denk dat ik van het weekend genoeg te doen heb (en de komende tijd)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Principes zijn best aardig maar als je wilt ondernemen en je weigert te handelen door iets simpels als een cd die niet op je macje draait dan denk ik dat je niet zo heel erg ondernemend bent.

Als je doorgaat met ondernemen zul je nog wel vaker tegen OS compatibiliteitsproblemen aanlopen, maar je geeft blijkbaar liever een bedrijf die een windhoos cd uitbrengt de schuld dat jij niet kunt starten omdat jij die cd niet kunt gebruiken en dus niet kunt beginnen met ondernemen ???

 

 

Er zijn trouwens diverse mogelijkheden om een windhoos cd op een PPC Mac te kunnen draaien, en op een Intel Mac kun je gewoon met Bootcamp windhoos installeren. Maar dat is weer een andere discussie.

 

 

Ik zie niet in waarom deze principekwestie mij belemmert om te beginnen met ondernemen of waarom ik daardoor niet ondernemend zou zijn.

Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden en daarvan bewandel ik via dit topic nu de makkelijkste. Ik kan inderdaad met VMWare of Parallels/Virtual PC etc. Windows emuleren, maar dat verandert niets aan hoe ik erover denk. Maar genoeg nu over die cd. Ik ben nogal standvastig wat dat betreft.

Link naar reactie
  • 1

Een tip (misschien niet helemaal correct maar voor mij gaf het wel de informatie die ik indertijd zocht):

Ik heb in het begin een aantal concurrenten opgebeld, verteld dat ik bezig was aan een marktonderzoek en gevraagd of ze mee wilden werken. Het hele interview duurde niet meer dan drie minuten (goede voorbereiding en de juiste vragen stellen waarop ze kort kunnen antwoorden). Ik heb er niet bij gezegd dat ik een mogelijke concurrent to be was.....

Je staat versteld welke informatie je allemaal los krijgt als je er gewoon rechtstreeks naar vraagt. OK, helemaal netjes is het misschien niet (je zou ook nog het verhaal kunnen ophangen dat je de informatie verzamelt voor een afstudeeropdracht) maar niemand heeft ze verplicht om mee te werken. Ik heb er ca. 50 gebeld en slechts 7x te horen gekregen dat ze niet wilden meewerken c.q. bepaalde gegevens niet wilden verstrekken, ofwel de persoon die de vragen zou kunnen beantwoorden niet aanwezig was.

 

In ieder geval succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.