• 0

Stichting probleem

Beste mensen,

 

Ik heb de zoekfunctie google en kvk site al op de kop gezet maar heb eigenlijk nog geen concreet antwoord gevonden.

 

Ik wil bij voorbaat al zeggen het is een redelijk complex verhaal maar ik heb vroeger al veel aan deze site gehad dus ik hoop dat jullie mij wederom weer kunnen helpen.

 

Ik ben voorzitter (vanaf 2e helft 2006) van een stichting.

De stichting heeft als doel:

 

Gebruikte computers inzamelen van bedrijven (af geschreven hardware)

deze opknappen (doormiddel van stagiars en reintergranten) en deze weer te verkopen.

Reintergratie doen wij dus ook. Mensen die zonder werkzitten kunnen bij ons een ICT opleiding volgen en werkervaring opdoen zodat zij eventueel weer aan het werk kunnen.

 

Nu is het afgelopen jaar een paar dingen gebeurd ik vergelijking tot de jaren daarvoor (stichting is opgericht in 2003)

 

eerst de situatie voorheen.(2003 tot 2006)

---------------

BTW plichtig is altijd aan de orde geweest. (werd ook altijd gedaan)

We hadden een oud pand als huurpand betaalde ook mar heel weinig huur voor. (maar dan ook echt weinig)

In het begin ging het niet zo goed. De voorzitter van toen (ben ik dus niet)

Pompte er veel geld in om het draaiende te houde)

dat bleef doorgaan tot begin 2005. Soms ging het iets beter en soms iets minder. Begin 2005 kwam het omslag punt.

We kregen veel afgeschreven hardware binnen van bedrijven.

Deze werden ook relatief snel verkocht. Aangezien de stichting de hardware kregen is de verkoop pure winst. Dus de balans ging weer de goeie kant op. Met de 'winst' werd elke maand deel rente en aflossing betaald aan de voorzitter (zijn geld dat hij er in had gestopt was gedaan in een vorm van een lening). Dus de stichting was toen zelf onderhoudend geworden. Maakte weinig omzet maar de winst marge was hoog genoeg (omzet was ongeveer 60K per jaar)

 

--------huidige situatie (2006 tot nu)

De voorzitter van toen wilde van de stichting en ik wilde het wel overnemen. Zijn enige voorwaarde was dat hij zoveel mogelijk van zijn lening wilde terug hebben. dit was ongeveer 32K. Nu hebben we dat op de balans zo gezet dat hij deel hiervan terug kreeg en de balans precies op 0 uit kwam. Dus toen ik voorzitter werd had de stichting geen kapitaal.

Dus heb ik een bedrag gestort (ook weer als lening) zodat de stichting kapitaal had en de salarissen kon uitbetalen en de vaste lasten.

Nu kwam er bij dat het huidige pand (waar de huur zo laag was) werd vernietigd en de stichting moest verhuizen.

NU hebben wij een andere locatie gevonden toen, waar de huur laag is maar toch fors hoger dan we hadden.

Dus een extra kosten post. Daarnaast daalde de binnen gekomen hardware van bedrijven dus onze winstmarges werden laag veel te laag.

Dus we begonnen in het winkel gedeelte ook nieuwe hardware te verkopen (hier ligt de winstmarge natuurlijk ook laag maar ja het is beter dan geen inkomsten)

Wonder boven Wonder houden we het nog steeds vol alleen draaiend op de winkel (dus haast geen gebruikte goederen) Maar dit gaat niet lang meer goed.

 

Enkele weken geleden hebben wij belastingdienst op bezoek gehad. DIe had namelijk een omslag gezien in onze omzet. Namelijk van omzet van 60K in een jaar zaten we nu al op een omzet van 80K in het eerste kwartaal (even breed genomen) en onze kosten (inkoop hardware/ huur etc) waren ook aanzienelijk gestegen.

 

Nu heeft de belastingdienst een rapport gegeven aan de hand van hun bezoek. Conclussie wij zijn nu VPB plichtig.

 

Door het te weinig binnenkomen van gebruikte goederen verkopen wij op het moment haast alleen maar nieuwe hardware. of ingekochte 2e hands. Aangezien wij nu al bijna jaar draaien op dit systeem mag je er van uitgaan dat de winkel super goed draaid.

 

Door dit commerciele gedeelte in de stichting (puur om onze kosten te dekken) ondervinden wij lastigheid om computer spullen van bedrijven te krijgen of om subsidies te krijgen. Maar we kunnen de winkel ook niet zo weg doen omdat we dan falliet gaan (overgang tot subsidie duurt dan te lang)

 

Nu was mijn vraag/idee is het verstandig om de winkel te scheiden van de stichting zodat de subsidie aanvragen makkelijker behandeld worden en bedrijven wat gewilliger zijn aangezien de stichting de computers niet meer verkopt maar tegen kostprijs verkoopt aan de commerciele winkel.

 

Zodat de stichting alleen word gebruikt voor reintergratie en inzamelen van gebruikte hardware en milieu bewust afvoeren van alle kapotte hardware.

 

Of maakt het niet meer uit aangezien de stichting nu VPB plichtig is om van de winkel eeen eenmanszaak te maken?

 

En wat ik ook niet zosnel kan vinden is regels waar een stichting zich aan moet houden.

Het mag winst maken maar deze alleen uitkeren aan doelen die overeenkomen met de doelstelling. Nu is dit verlopig geen zorg aangezien de stichting dik in het verlies staat.

Maar mag de stichting wel reclame maken en dergelijke?

Voor het winkel gedeelte?

 

Ik hoop dat iemand hier een idee of mening overheeft.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een aantal opmerkingen. Laat ik beginnen met de opmerking dat deskundige bijstand wellicht noodzakelijk is.

 

Voor zover mogelijk moet er worden geageerd tegen de VPB- plicht. De accountant van de stichting kan hierin wellicht een goede rol vervullen.

 

Dan de doelomschrijving van de stichting en de feitelijke activiteiten. Het lijkt er haast op dat de stichting een verkeerde rechtsvorm is. De bedrijfsmatige activiteiten sluiten niet aan bij het karaker van een stichting. Een scheiding van activiteiten bedrijf en ideeel doel lijkt geen overbodige luxe. De bedrijfsmatige activiteiten zouden wellicht beter in een ondernemingsvorm met bijbeorende rechtsvorm kunnen worden gegoten in een entiteit die onder de Stichting hangt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.