• 0

Methode voor betere winstverdeling tussen holding en werkmaatschappij

Ik heb een holding en een werkmaatschappij. De holding berekend aan de werkmaatschappij een maandelijkse managementfee. Deze managementfee is toereikend voor het rendabel kunnen draaien van de holding en is door de algemene vergadering van aandeelhouders goedgekeurd.

 

De werkmaatschappij heeft een vrij forse winst in vergelijking met de holding.

 

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de schijven VPB ben ik op zoek naar manieren om in goede jaren winsten van de werkmaatschappij meer te verdelen over de twee bv's waardoor het uiteindelijk netto meer over blijft. Voorlop moet blijven staan dat een constructie met dit doel wel legaal moet zijn.

 

Zelf heb ik bedacht dat het ligitiem zou kunnen zijn om de kosten van de auto, die op de holding staat, extra door te belasten in een maandelijks vast bedrag. Hierdoor wordt de winst op de holding hoger en neemt de winst op de werkmaatschappij met dit bedrag af. Weet iemand of deze constructie legaal is of dat er meerdere wegen naar Rome leiden om op flexibele wijze de winst meer te kunnen verdelen over de 2 bv's?

 

Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn.

 

Alvast bedankt voor de reactie,

 

Koos

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer de werkmaatschappij een 100% deelneming is van de holding, moet je eens overwegen om een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting aan te gaan. Hiermee is jouw fiscale probleem namelijk ook meteen opgelost.

 

Eigenlijk moet er tussen de werkmaatschappij en holding een management overeenkomst zijn, waaruit de management fee blijkt en de eventueel te declareren extra kosten. In deze overeenkomst kan ook worden opgenomen dat het mogelijk is om een extra bonus te vergoeden bij het behalen van een bepaalde target. Wel zul je begrijpen dat het aanpassen van de basisvergoeding per jaar lastig gaat worden (geldt hetzelfde als het aanpassen van salarissen).

 

Overleg eens met jouw boekhouder/accountant/adviseur. Hij heeft als het goed is een totaal beeld van jouw ondernemingen en kan hierover veel beter adviseuren dan ik vanaf de zijlijn.

 

Succes met het behalen van eenzelfde resultaat dit (boek)jaar!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Er is een managementovereenkomst waarbij de holding een vast bedrag per maand moet ontvangen van de werkmaatschappij. Hieruit wordt mijn salaris en overige kosten betaald.

 

De holding en de werkmaatschappij vormen reeds een fiscale eenheid voor de omzetbelasting. Indien de holding en de werkmaatschappij ook voor de VPB een fiscale eenheid vormen dan ben ik benieuwd hoe afgerekend gaat worden: wordt dan de winst over beide bv's gedeeld en wordt per bv het schijventarief erop losgelaten zodat het 20% tarief voor 40.000 kan worden toegepast ipv 20.000 per bv?

Link naar reactie
  • 0

Bij een fiscale eenheid worden de schijven toegepast alsof er 1 belastingplichtige is. Je kunt dan dus niet per vennootschap van de schijven gebruik maken. Dat is een nadeel van de fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting.

 

Voordeel is dat je niet hoeft te gaan schuiven met inkomsten om de laagste schijven vol te krijgen, of eventuele verliezen te compenseren. Alles wordt namelijk op 1 hoop gegooid.

 

Daarnaast heb je dan ook geen problemen meer met onderlinge leveringen en diensten, waarover je een marge zou moeten berekenen. Die zie je binnen een fiscale eenheid namelijk niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.