• 0

container uit China inklaren

Hoi,

 

Enkele maanden geleden heb ik mijn eerste partij goederen uit China ontvangen. Ik had de mazzel dat ik me niet druk hoefde te maken over transport perikelen, omdat de spullen in container van een collega pastten). Ik sta op het punt een volgende bestelling te plaatsen. De fabriek heeft mij een prijs gegeven voor een LCL transport naar Rotterdam, welke ik acceptabel vind.

 

Hoe verloopt het proces verder? Op een gegeven moment komt de container in Rotterdam aan. Wie laadt deze container uit? Hoe weten ze welke pallet van mij is? De douane? Krijg ik een belletje als de spullen aangekomen zijn? Wie mag het inklaren?

 

Naast het inzicht krijgen in dit proces wil ik uiteindelijk ook te weten komen of ik dit zelf kan doen of dat ik beter een agent kan inschakelen.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Weiqi,

 

Je besteld je spullen CIF/CFR (google even op incoterms). Je spullen komen in een container van een transporteur. Een agent van deze transporteur zal de goederen uitpakken in Nederland. Meestal laat je de fabrikant een aantal merktekens op je dozen zetten om het bij elkaar zoeken wat te vergemakkelijken (bedrijfsnaam ofzo). Deze zal je dan bellen/faxen en waarschijnlijk aanbieden om een en ander in te klaren en af te leveren. Je kunt ook zelf een agent daarvoor inschakelen, maar die zal dan ook zaken moeten doen met de ontvangende agent. Vergeet niet dat dat uitladen en allerhande vage kosten voor jouw rekening zullen komen, ook via je eigen agent.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Weiqi,

 

Goed dat je je laat informeren. Er is zoals Tonino al aangeeft veel te vinden onder Incoterms. Je kunt ook informatie vinden bij de douane, de Chinese ambassade en op de site van je transporteur. Maar regeren is vooruit zien. Koop in het vervolg je spullen via een erkende forwarder. deze kan je een heleboel heisa helpen voorkomen. Je inkoopvoorwaarden moet je daarop aanpassen. Heb je de eigendomsdocumenten al ontvangen van je leverancier c.q. via de bank. Deze heb je nodig om in te klaren zo ook de staistiekgegevens van je zending.

 

Importeren is leuk maar bedenk wel dat je je goed verdiept in het hele proces. Er staan in diverse havens rond de wereld goederen in loodsen die niet over de juiste documenten beschikken en daardoor niet kunnen worden ingeklaard.

 

Succes! ;)

 

Pim de Bruijn

 

 

Pim de Bruijn

Serieel ondernemer (o.a. oprichter OFFICE CENTRE = Staples).

Ruime internationale ervaring. Kennis op de gebieden internationalisatie (149 landen), marketing, importeurs, sales, logistiek, productie. Snelle groei managen en veel publieke en semi-publieke ervaring naast bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je antwoord, Tonino.

 

Dus als ik het goed begrijp kan ik tegen de fabriek zeggen: "Joh, stuur maar op en stuur de documenten naar mij", zelfs voordat ik de zaakjes hier in nederland helemaal rond heb (wie wat precies gaat doen voor mij), en dan komt het wel goed (=ik heb de komenden maand tijd om een inklaarder te regelen en als ik dat niet doe of me niet lukt, dan bellen ze me toch met, naar alle waarschijnlijkheid, de vraag of zij iets met de pallet moeten doen)?

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Koop in het vervolg je spullen via een erkende forwarder. deze kan je een heleboel heisa helpen voorkomen. Je inkoopvoorwaarden moet je daarop aanpassen. Heb je de eigendomsdocumenten al ontvangen van je leverancier c.q. via de bank. Deze heb je nodig om in te klaren zo ook de staistiekgegevens van je zending.

 

Hoi Pim,

 

Bedankt voor je antwoord. Die mogelijkheid om een forwarder te gebruiken heb ik nog steeds, ik heb de fabriek nog geen opdracht gegeven te versturen. De afgelopen weken heb ik geinformeerd bij diverse forwarders, maar deze zijn een stuk duurder voor deze kleine vracht (0.5m3/350kg) of er niet eens in geinteresseerd. Ik ben er van overtuigd dat de fabriek de zaakjes netjes regelt en zit dus alleen met de 'heisa' hier in Nederland. Afgezien van de prijs lijkt me deze kleine zending ook zeer geschikt om me eens in het inklaar-proces te verdiepen, zodat ik er van kan leren. Vandaar dat ik nu waarschijnlijk deze weg (CIF) bewandel. Bij een grote, dure zending neem ik liever het zekere voor het onzekere, Voor die grotere zendingen zal ik jouw advies inderdaad opvolgen en een erkende forwarder inschakelen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Weiqi,

 

Dat is inderdaad de eenvoudigste weg. Je kunt na ontvangst van de (kopie) b/l zien wie de ontvangende agent in Nederland is en contact met ze opnemen. Ook kun je zelf een expediteur/forwarder vragen.

Reken wel op minimaal 300 euro extra kosten in Nederland...

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Als je voordat je gaat posten even de regels leest is en blijft iedereen blij...

 

5. Begrijpelijk dat je mensen naar jouw bedrijf of website wilt krijgen, maar ….. reclame plaatsen is niet toegestaan. Sterker nog het wordt vaak als onbeschoft beschouwd!

Je mag in je avatar wel je bedrijfslogo gebruiken en in je je signature melding maken van je website. Dit kun je aanpassen in je profiel (te vinden in ‘mijn account’ in het menu bovenin). Verder kun je, indien je een actief lid bent van Higherlevel.nl, je bedrijfsprofiel toelichten in WieWatWaar

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.